BasBQ
Beef en Steak

Dry age at home ribeye

 
 

OmeSlikkum

Kooltjesharker
Berichten
102
Ik weet niet of het hier hoort. Maar ik dry age vaak mijn eigen vlees. Dit doe ik niet in een cabinet maar in dry age zakken van Drya. Dit was het resultaat van 32 dagen dry aging van een tijdje geleden.

Ik heb ze daarna eerst sous vide gegaard. En vervolgens kort heel heet gebakken in de roomboter (we waren in een vakantie huis en ik kon mijn kamado niet mee krijgen). Niet echt bbq’n dus maar wel super lekker. Ik hoop dat dit ok is.

23f081845eee7728a6b46381cb2afb41.jpg

8ecdff47b3f43a2a112e84e8d33f34ec.jpg



Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ziet er heerlijk uit. Ik heb ook de zakken van drya liggen. Ik wacht nog op me ribeye die ik bij beimer heb besteld. Dan ga ik ook voor het eerst dry age proberen.
 
Ik heb wat filmpjes gemaakt erover. Misschien heb je er wat aan.

Hoeveel dagen doe je de ribeye?


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Wou eens beginnen met minimaal 30 dagen te laten rijpen. Eens kijken hoe dat gaat. Als het allemaal goed gaat ga ik wel een dag of 60 proberen.

Kan ik die filmjes vinden op youtube?
 
Wou eens beginnen met minimaal 30 dagen te laten rijpen. Eens kijken hoe dat gaat. Als het allemaal goed gaat ga ik wel een dag of 60 proberen.

Kan ik die filmjes vinden op youtube?

Yes. Zoek even op slik over koken. Kom je ze vanzelf tegen. En ik werk zelf het liefst in weken. Dus 28. 35 etc. Puur omdat dat makkelijk onthouden is


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ik heb eindelijk me vlees binnen gekregen😁.
En heb ze verpakt in de drya zakken. Vind ze vrij slecht vacuum trekken. Hoop dat het goed zit nu.
Ik heb maar een vacuum machinetje van de aldi. Dus dat zal ook niet veel soeps zijn.
20200629_213320.jpg
20200630_212444.jpg
20200630_214848.jpg
20200630_214922.jpg
 
Ik heb eindelijk me vlees binnen gekregen.
En heb ze verpakt in de drya zakken. Vind ze vrij slecht vacuum trekken. Hoop dat het goed zit nu.
Ik heb maar een vacuum machinetje van de aldi. Dus dat zal ook niet veel soeps zijn.
Bekijk bijlage 4354Bekijk bijlage 4355Bekijk bijlage 4356Bekijk bijlage 4357

Hoi. Plaats de gele strips in de lengte richting. Niet in de breedte. Dan zal het een heel stuk beter gaan


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Hoi. Plaats de gele strips in de lengte richting. Niet in de breedte. Dan zal het een heel stuk beter gaan


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
Oke dankje voor de tip. 😁
Kan ik morgen de zakken nog los knippen en op nieuw proberen? Of beter nieuwe zak gebruiken? Heb er nog 2 over dacht ik. Die ribeye ligt al een dag langer in de zak. Maar die is wel redelijk vacuum.
 
Wat ik altijd heb begrepen is dat het niet helemaal vacuüm hoeft, als het membraan (de zak) maar goed contact heeft met het vlees (dus niet je vlees droog deppen vooraf). Maar ik heb geen ervaring dus misschien zit ik wel onzin uit te kramen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Oke dankje voor de tip.
Kan ik morgen de zakken nog los knippen en op nieuw proberen? Of beter nieuwe zak gebruiken? Heb er nog 2 over dacht ik. Die ribeye ligt al een dag langer in de zak. Maar die is wel redelijk vacuum.

Ik zou het lekker laten. Sowieso als je meer lucht erin laat krijg je meer schimmelvorming. Heb je hem wat vochtig gemaakt voordat je hem vacumeerde?


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ik zou het lekker laten. Sowieso als je meer lucht erin laat krijg je meer schimmelvorming. Heb je hem wat vochtig gemaakt voordat je hem vacumeerde?


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
Nee niet extra vochtig gemaakt. Zo vanuit de verpakking de drya zak ik. Heb het vlees ook niet droog gedept.

Schimmel is toch niet goed?
 
Nee niet extra vochtig gemaakt. Zo vanuit de verpakking de drya zak ik. Heb het vlees ook niet droog gedept.

Schimmel is toch niet goed?

Juist wel. Dat geeft smaak. Let wel de goede schimmels iig.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ik zou het lekker laten. Sowieso als je meer lucht erin laat krijg je meer schimmelvorming. Heb je hem wat vochtig gemaakt voordat je hem vacumeerde?


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb

Kan het ook met vlees uit de vriezer?
Heb nog 3 van die zakken van Dry aging bags liggen en heel wat vlees in de vriezer.
 
Kan het ook met vlees uit de vriezer?
Heb nog 3 van die zakken van Dry aging bags liggen en heel wat vlees in de vriezer.

Dat heb ik zelf niet geprobeerd. Mijn eerste ingeving is jazeker. Gewoon ontdooien en inpakken. Wat natuurlijk kan gebeuren in de vriezer is dat de cellen kapot vriezen. Geen idee wat dat voor effect heeft op het dry agen. En nog een tip. Leg de zakken op een plek in de koelkast waar er genoeg ventilatie is. Dus niet zoals mijn eerste keer in de pa want dan kan hij niet goed zijn vocht kwijt.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Dat heb ik zelf niet geprobeerd. Mijn eerste ingeving is jazeker. Gewoon ontdooien en inpakken. Wat natuurlijk kan gebeuren in de vriezer is dat de cellen kapot vriezen. Geen idee wat dat voor effect heeft op het dry agen. En nog een tip. Leg de zakken op een plek in de koelkast waar er genoeg ventilatie is. Dus niet zoals mijn eerste keer in de pa want dan kan hij niet goed zijn vocht kwijt.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
Het vriezen is wel goed gegaan denk ik maar daar kom je later altijd pas achter:LOL:. Denk dat ik toch een stuk ga kopen, vind het zonder om mijn tomahawks te verspillen als test persoon. Thanks voor de info en in het midden van de koelkast is prima toch?
 
Het vriezen is wel goed gegaan denk ik maar daar kom je later altijd pas achter:LOL:. Denk dat ik toch een stuk ga kopen, vind het zonder om mijn tomahawks te verspillen als test persoon. Thanks voor de info en in het midden van de koelkast is prima toch?
Dat is helemaal prima. Het liefst op een rekje (ik heb toen van Drya hun koelkast rekje gekregen en dat werkt echt top) zodat de onderkant ook goed kan drogen. En een tomahawk heb ik nog niet gedryaged. Geniaal idee ik hoor graag hoe dat is bevallen :)
 
Ik werd vandaag door een vriend op de dry age zakken van DRYA gewezen en lijkt me erg interessant.

Kwam alleen tegen op de website dat je koelkast tussen de 1-4 graden moest zijn, doen jullie dat ook of is dat onzin?
Koelkast bij mij thuis staat meestal rond de 6-7 graden.
 
Ik werd vandaag door een vriend op de dry age zakken van DRYA gewezen en lijkt me erg interessant.

Kwam alleen tegen op de website dat je koelkast tussen de 1-4 graden moest zijn, doen jullie dat ook of is dat onzin?
Koelkast bij mij thuis staat meestal rond de 6-7 graden.

De beste temperatuur is 2 graden idd. Ik heb geen idee hoe koel mijn koelkast is. Maar ik gok zo een 5 graden en dat gaat prima.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
De beste temperatuur is 2 graden idd. Ik heb geen idee hoe koel mijn koelkast is. Maar ik gok zo een 5 graden en dat gaat prima.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb

Ok thanks voor de feedback en zo laag mogelijk in de koelkast waar het het koelst is.

Ga het zeker eens proberen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan