BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

Ceriel zei:
Mooi gemaakt Maurits. Die regelaars in de deur is ook een goed idee!
Zie ik het goed dat er in de koelkast boven de verdamper ook een ventilator zit? Zo ja, gebruik je deze?

In mijn kast zit er ook een, waarbij ik twijfel om deze te gebruiken ivm een te grote luchtstroom langs het product.


Dat ding bij de verdamper is een 5cm gat door de koelkastwand met een HEPA filter.
Aan de linkerkant zit er nog eentje.
Heb nu een heel kleine ventilator.
Tijd moet uitwijzen of deze goed of te klein is.

 
Geen idee wat achter die sleufjes zit.
Op de hele ijskast zit maar ??n knopje.
Als er een ventilator zit zal ik draadjes moeten door knippen of duct-tape over de sleufjes plakken.
 
Hmmm, toch maar een verwarming inbouwen.
Regelaar op 19 graden afgesteld maar temperatuur komt niet boven de 16 graden.
Ik wil dit kunnen ophogen naar 24 graden voor een goede fermentatie.


Mijn tweede schakeluitgang van mijn temperatuur regelaar heeft een max vermogen van 250V~ / 2A.

2A x 250V = 500W.

Mijn verwarmingselement is max 15A maar bij 12V.
15A x 12V = 180W


Kan ik deze verwarmingselement aansluiten (via een transformator) op mijn temp. regelaar?

 
Hallo Mosseltje,

Je kan ook Google gebruiken om antwoorden te zoeken.  L-)

Het draait inderdaad om Watt.
2A bij 230V = 460 Watt.
Je verwarmingselement heeft een maximaal verbruik van 180 Watt dus die kan je met gerust hart 2 van die dingen aan je temp. controller hangen.

Je kan je beter zorgen maken over de plek waar je die verwarmingselement gaat hangen.
Dat ding wordt 240 graden en moet je dus niet op een stuk plastic hangen.

Wellicht onder een van die aluminium laden schroeven?
 
Bedankt Mosseltje,

Heb het verwarmingselement nu op een lade liggen en aangesloten op de 2de uitgang van de temp regelaar.

Binnen 45 minuten van 15 graden naar de ingestelde 20 graden.

Nu nog wat finetunen en dan kan dit weekend de kast officieel in gebruik genomen worden.  B-)

 
Ik heb wat vragen aan Mac, kan jij mij vertellen wat voor ventilator jij gebruikt, en wel vermogen je verwarming is?
Verder heb ik je schema bestudeerd, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je verwarming altijd draait, de L1 gaat rechtstreeks naar je verwarmingselement, in het verleden ben ik hier ook al eens mee bezig geweest, maar door gezondheid problemen ben ik destijds met mijn oude project gestopt. Morgen ga ik een wijnkast ophalen, en hiermee een nieuw project proberen op te starten. Ik wil de kast verder gaan uitbreiden met een extra mogelijkheid, om bacteri?n te doden bij processen waar ik ook geen goede bacteri?n nodig heb.

Alvast bedankt voor je antwoord.
 
Ik begin ook steeds meer te twijfelen over die ventilator.

Ik heb nu een hele kleine capaciteit ventilator met een snelheid van nog geen 0,2 m/s.

0,2 m/s = 5,84 m3/hr = 5.840 l/hr

Mijn koelkast heeft een inhoud van ongeveer 300 liter..... 
Dus met de minimale voorgeschreven luchtcirculatie vervang ik de lucht in mijn koelkast bijna 500 keer per dag. :-t
Dat is 499 keer meer dan elke dag even de deur een keertje open doen....

Ik begin te denken dat die voorgeschreven luchtcirculatie van 0,2 m/s - 0,8 m/s alleen voor intern bedoeld is.
Dat er een luchtstroom van 0,2 m/s langs het product moet gaan.
 
I ga me er eens even mee bemoeien, om deze snelheden langs je product te krijgen heb je hele andere luchthoeveelheden nodig. Voor het gemak hou ik even geen rekening met de grootte van het product. De snelheid van de lucht wordt bepaald door het oppervlakte van je kast. Stel je kast is inwendig 600x600 mm dan gelden de volgende luchthoeveelheden, de hoogte van de kast maakt niet uit.
Bij een snelheid van 0,2 m/s door een kast van 0.36m2, moet je 256m3/h verplaatsen, bij een snelheid van 0,8m/s moet je 1037m3/h verplaatsen, denk maar aan de tuinslang waar je in knijpt, waardoor hij harder gaat spuiten.
 
Dat zeg ik.
Je hebt ventilatoren in je kast nodig om de benodigde luchtsnelheid te bereiken.

Een koelkast trekt het niet als je deze circulatie snelheid wilt bereiken met ongekoelde lucht van buiten de koelkast.
 
Ik weet het niet met die ventilator, bij opa in de kelder was ook geen luchtstroom, mijn kennissen in Hongarije doen ook niet erg moeilijk hierover, ik denk dat de temperatuur en de luchtvochtigheid het belangrijkst is. Ik zet er een timer op en laat een paar keer per dag de lucht verversen, ik denk dat dit voeldoet.
Om die 0,2 m/s over het product te krijgen heb je zoveel koelvermogen nodig, dat een koelkast dit niet trekt.

Gewoon in de schuur in Hongarije.
droogkooi_zpso1oktcja.png
 
=D>

Goed bezig.
Ben benieuwd of we wat lekkers uit die kasten gaan krijgen.
 
@Jackass

Hierbij hopelijk antwoord op je vragen.
Inmiddels heb ik een andere ventilator, aangezien ik de vorige (in mijn blog, niet langzamer kon laten draaien als 50%, want anders stortte deze in)

Ik maak nu gebruik van een 12v ventilator welke draait via een klein omvormertje, en waarvan ik de uitgaande spanning in een aantal stapjes kan regelen (oftewel de draaisnelheid in stapjes kan bepalen)

De ventilator
22008174269_b25b8a9d5c.jpg


De spanningsregelaar
22008174379_1fe5ab166a.jpg


Tevens zit de spanningsregelaar in een timer, en daarmee schakel ik de ventilator elke 15min voor 1 minuut in.
Maar ik ben er nog niet uit, of dit nu beter of slechter is.  :-/
Ook ken ik de formule niet om te berekenen wat nu de luchtsnelheid zou zijn  :-S

De Timer
21572282654_d6f26a8d8b.jpg


Het vermogen van mijn heater is 50 Watt.
De heater staat indien nodig (en dat heb ik op dit moment), weliswaar continu, maar echt minimaal aan, omdat ik de luchtvochtigheid in de kast niet onder de 75-80% gemiddeld kreeg.
Op de foto kan je de dimmer zien die ik er tussen heb zitten, dat ie echt minimaal aan staat. (dus een hoger wattage is geen enkele meerwaarde, en minder zou ook prima voldoen)
Op de wcd staat dus idd continu spanning, zoals ook in het schema is te zien..

22007212750_fa610797fa.jpg


21572841474_69ae414aa0.jpg


Ongetwijfeld kan je dit ook schakelbaar maken, met een extra HC, zodra je boven een bepaalde waarde komt, dat de heater aan gaat, waardoor de koelkast weer wat vaker aan slaat, en waardoor weer de luchtvochtigheid naar beneden gaat, en dus ook je heater weer uit. (maar zo ver ben ik nog niet, want het loopt wel ff goed zo)

Hopelijk kan je wat met mijn antwoorden.

Mac

 
Mac,Bedankt voor je uitgebreide verslag en antwoorden. Mijn project kan beginnen de wijnkoeler is binnen.

IMG_3250_zpsikhrwphb.jpg
 
Mac,

Stuur me even een berichtje met je email adres, dan stuur ik je een excell rekensheet voor lucht, snelheden en diameters.
 
Omdat ik me opnieuw weer in dit onderwerp aan het verdiepen ben, heb ik het boek Over Worst er maar weer eens bij gepakt. Hier staat in vermeld dat er maar een kleine luchtstroom nodig is, mijn kast heeft een inhoud van 28 liter, is 0,28m3. Als ik de lucht 1x per uur wil verversen heb ik een sparing nodig van 7 mm ?, door deze sparing heb ik dan een luchtsnelheid van 2 m/s.

Screen%20Shot%2010-16-15%20at%2002.06%20PM_zpsegzfab88.png


Ik denk dat we onnodig veel het klimaat beinvloeden door veel te grote ventilatoren, waardoor we de kast steeds voorzien van omgevings, niet geconditioneerde lucht, waarbij ook het gevaar ontstaat dat door de luchtstroom het product dicht slaat. Hieronder het stuk uit Over Worst

IMG_3252_zpsd4cxiucv.jpg


IMG_3253_zpsf6yqizw9.jpg


Graag jullie comentaar.
 
Ik heb besloten om het als volgt aan te pakken:

Een vrij grote ventilator in de kast die de lucht in de kast laat circuleren.
En een tweede hele kleine ventilator die voor verse lucht zorgt.


Een goede luchtcirculatie IN de kast zorgt naar mijn mening voor een egale verdeling van temperatuur en luchtvochtigheid.
Dat de temperatuur bij de sonde gelijk is als bij het koelelement en de natte lucht niet geconcentreerd is bij de bevochtiger.

Mijn aanname : wanneer de luchtvochtigheid slechts 1 of 2% lager is dan de vochtigheid in het vlees zal het vlees geleidelijk drogen al waait het stormkracht 12 in je kast.

In het boek Charcuterie las ik iets van 2% vocht verlies per week.
Dat zou betekenen dat ik elke week de luchtvochtigheid met 2% naar beneden moet aanpassen.
 
Ik denk dat wrijving ook warmte cre?ert en dus invloed op je drogingsproces, een storm in je kas geeft een hoop wrijving. heeft, ik ga voor een kleine ventilatie,  zolang de rv in de lucht lager is als in het product zal hij rustig drogen. Gezien mijn ervaringen in Hongary hebben we het altijd gezocht in veel te grote luchthoeveelheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan