BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

Zo en toen stond er totaal onverwacht ineens een koelkast in de garage van structor....

IMG_20160514_075842.jpg


Het opvangbakje bij de condensor (heet dat ding zo??) was wat vies, dus die alvast even verwijderd. De rest ziet er redelijk goed uit. De koelkast heeft 1 dagje stil gestaan en is inmiddels getest, hij doet het.

Midden in het piekseizoen op het werk, komt totaal niet uit.... Lastig, lastig. Nou ja dit gaat toch sterker zijn dan ik, dus gisteravond deze hele thread nogmaals gelezen. Vervolgstappen:
1) koelkast schoonmaken
2) meer inlezen
3) spullen bestellen
4) veel domme vragen stellen
5) koelkast bewerken (niet in Macs voetsporen staan)
6) elektronica freubelen
6) code freubelen
(niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde)

Gewenste uitkomst:
1 werkende droogkast met logging
Possible nice to haves:
* bij het lezen gisteravond struikelde ik over een project waar iemand een fotocamera op een rasppi had gezet, ik dacht dat is "more interesting dan watching paint dry".
* gewichtsmonitoring (geen idee hoe, maar hey doelen stellen...)
 
Succes Emiel!

Boor geen gaten in de achterwand van de kast! Hier zit de verdamper in verwerkt.
Om er zeker van te zijn of er in de zij- en bovenkant geen koeltechnische ellende zit, kun de de kast aanzetten en voelen. Wordt de buitenkant niet warm en komt er geen condens/rijp op de binnenkant dan kun je er bijna zeker van zijn dat er alleen isolatie in zit.

Bij het maken van doorvoeren/gaten, eerst van binnenuit met een priem door het kunststof en isolatie prikken, daarna pas boren.
 
Thanks voor de tips mannen!

Even kijken of ik de juiste dingen uit de verschillende threads heb gehaald:
1) een simpel gat aan de onderzijde van de kast
2) een gat + fan aan de bovenzijde van de kast

Dan nog even een paar vragen voor de aansturing
1) de temperatuur, daar heb je twee dingen die je kunt aansturen de koelkast en het verwarmingselement.
Ik begrijp dat de hoofd aansturing wordt gedaan door de koelkast. Deze wordt op een max ingesteld en mbv je temperatuur sensor en een regellus stuur je via de koelkast aan / uit te zetten . Maar hoe sturen je jullie dan je verwarmingselement aan. Uit het verhaal van Mac zijn blog meen ik te lezen dat hij die fixed op een bepaald percentage instelt.
Ik ben op zoek naar hoe je beide automatisch zou kunnen instellen.

2) de luchtvochtigheid, de meesten hebben jullie daar een losse controller voor. Maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur en de luchtvochtigheid elkaar beinvloeden. Kan iemand mij vertellen hoe dit verband ongeveer zit?
 
structor zei:
Thanks voor de tips mannen!

Even kijken of ik de juiste dingen uit de verschillende threads heb gehaald:
1) een simpel gat aan de onderzijde van de kast
2) een gat + fan aan de bovenzijde van de kast

Dan nog even een paar vragen voor de aansturing
1) de temperatuur, daar heb je twee dingen die je kunt aansturen de koelkast en het verwarmingselement.
Ik begrijp dat de hoofd aansturing wordt gedaan door de koelkast. Deze wordt op een max ingesteld en mbv je temperatuur sensor en een regellus stuur je via de koelkast aan / uit te zetten . Maar hoe sturen je jullie dan je verwarmingselement aan. Uit het verhaal van Mac zijn blog meen ik te lezen dat hij die fixed op een bepaald percentage instelt.
Ik ben op zoek naar hoe je beide automatisch zou kunnen instellen.

2) de luchtvochtigheid, de meesten hebben jullie daar een losse controller voor. Maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur en de luchtvochtigheid elkaar beinvloeden. Kan iemand mij vertellen hoe dit verband ongeveer zit?
Ik heb het gat voor aanvoer van verse lucht onderin de deur zitten, de ventilator in het dak. Boren/zagen in de deur is zonder risico, en je hebt een beetje natuurlijke trek door de kast, ook als de ventilator niet draait.
- Temperatuur regel ik met een digitale thermostaat, deze vervangt de bestaande van de kast (2 draadjes hiervan aansluiten op het schakelcontact van de controller)
- Bevochtiging wordt geregeld door een hygrostaat
- Verwarmingselement stuur ik ook aan met een hygrostaat, als de RV te hoog wordt schakelt de verwarming in waardoor de koelkast aanspringt (=ontvochtigen)

Pas op met boren in het dak, de draad van de deurschakelaar zit in de isolatie...
 
Thanks Ceriel, het is mij weer een stuk duidelijker. Ik heb net als het goed is alle onderdelen besteld, plus wat extra.

Ik heb mij laten verleiden om:
Deze pressure load cell en deze sensor eens kijken hier een "online weegschaal" van te maken is.

Daarnaast heb ik deze watersensors, geen idee hoe ze werken :D, maar als ik ze aan de praat krijg, dan hoop ik lekker lui de watervoorraad van de bevochtiger te kunnen bekijken en het opvangbakje.

Zodra er weer winkels open zijn, maar wat afvoerpijp overgangstukken halen en een fijne gatenzaag, dan kunnen we de koelkast te lijf gaan.
 
Luchtvochtigheid en temperatuur hebben idd met elkaar te maken, hoe hoger de temperatuur hoe meer vocht er in de lucht kan worden opgenomen.
Daalt de temperatuur dan wordt de luchtvochtigheid hoger.

Vocht gaat altijd naar het koudste gedeelte, dus wanneer je koelkast aanspringt wordt je verdamper koud, de lucht ook die dan beneden het dauwpunt komt en het vocht in de lucht slaat als condens op je verdamper.

Ik heb zoals Mac een verwarming met een dimmer die altijd aanstaat, wordt de temperatuur te hoog slaat de koelkast aan en ontvochtigd , dus dit is iets anders dan Ceriel.

Dacht dat jij wel zelf je controller zou gaan maken...
Ben zelf aan het experimenteren met een Arduino en nu met een esp8622 wifi module.
Met een DHT11 of DHT22 hydrosensor en een relais zou je in principe de kast al aan kunnen sturen, hier zit ook een temperatuur sensor in.

zie het filmpje  hier

25352116175_99c874e2c5_z.jpg


Leon is ook al bezig met een loadcel en die heeft heb geloof ik al aan de praat.
 
Bij de andere onderdelen zit een dht22, een ds1820, een 4 kanaals relais shield, een rasp pi camera module, een arduino uno, een LCD display en ik had nog wat spullen liggen (rasp pi, hyt131). Stel ik je nu niet teleur Bert?
 
k heb zoals Mac een verwarming met een dimmer die altijd aanstaat
Ehhhhh..............herstel, dat had ik,......... ik heb mijn heater (stiekum  :-S ) inmiddels achter een 2de controller staan (net als Ceriel) . (ik ben er van overtuigd dat dit de stabiliteit wel ten goede komt)
Sorry..... :|

Mac
 
structor zei:
Bij de andere onderdelen zit een dht22, een ds1820, een 4 kanaals relais shield, een rasp pi camera module, een arduino uno, een LCD display en ik had nog wat spullen liggen (rasp pi, hyt131). Stel ik je nu niet teleur Bert?

Kijk!!
Je bent mijn held, Emiel

De ds1820 heb ik ook, zoals je in het filmpje ziet.
Heb wat problemen met de ESP8622 om goede waarden uit de DHT te krijgen. De ESP is denk ik voor een project als deze mooier als een Uno, en ook een stuk goedkoper.

Succes nogmaals!
 
Mac zei:
k heb zoals Mac een verwarming met een dimmer die altijd aanstaat
Ehhhhh..............herstel, dat had ik,......... ik heb mijn heater (stiekum  :-S ) inmiddels achter een 2de controller staan (net als Ceriel) . (ik ben er van overtuigd dat dit de stabiliteit wel ten goede komt)
Sorry..... :|

Mac
Maakt niet uit, Mac
Kom er wel overheen, na een dag of twee....
 
BertM zei:
structor zei:
Bij de andere onderdelen zit een dht22, een ds1820, een 4 kanaals relais shield, een rasp pi camera module, een arduino uno, een LCD display en ik had nog wat spullen liggen (rasp pi, hyt131). Stel ik je nu niet teleur Bert?

Kijk!!
Je bent mijn held, Emiel

De ds1820 heb ik ook, zoals je in het filmpje ziet.
Heb wat problemen met de ESP8622 om goede waarden uit de DHT te krijgen. De ESP is denk ik voor een project als deze mooier als een Uno, en ook een stuk goedkoper.

Succes nogmaals!

Ik had de esp8622 bijna mee besteld da's een mooi ding. Voor mij is de redenen om hem niet bij dit project te gaan gebruiken
1) ik heb een rasp-pi waar ik makkelijker een complete stack op te gaan bouwen, bij mij controller heb ik een webserver op een jeenode lopen. En je loopt snel tegen beperkingen aan.
2) ik heb nog nooit met een esp gewerkt, dus leertijd
3) 2x wifi
 
In principe kun je op de Esp het zelfde als op de arduino, hij is zelfs krachtiger als een Uno. Programeer hem met de arduino IDE, liep tegen wat problemen met De DHT met Lua aan.
Ik had nog geen wifi, en met de esp kan ik de hele uno laten vervallen.
Bij mij is alles leertijd, ben geen ITer of geschoold in electro.
Ga misschien een rasp-pi gebruiken voor het uitlezen.
 
Hoever was je al met het programmeren? Ik heb net het eerste beginnetje gemaakt. Ik heb in de mainloop in ieder geval het advies van Ceriel als commentaar gezet.
Voor de rasp pi heb ik eerst even gekeken of ik meer de heatermeter route ga (openwrt) of de raspbian. Ik neig naar het laatste.

Voor mij gaat de rasp-pi de webserver worden, de arduino gaat stand-alone de kast schakelen, beiden gaan met elkaar praten via serieel. Ik heb nog even overwogen om het net zo te gaan doen als met mijn controller. Kleine boxjes met ieder hun verantwoordelijkheid. Maar ik ga ze nu meer combineren, zodat ik ook vanuit de rasp de arduino op termijn kan programmeren.

Ik heb ook even wat code over het schakelen van koelkasten opgezocht, even kijken of je daar ook PID gebruikt. Ik zie daar wel veel voorbeelden van. In je filmpje zie ik dat je al bezig bent met de eerste stappen om te schakelen, hoe vlieg je dat aan? In de brewpi codebase wordt de koelkast ook met PID geschakeld, maar wel met limieten om de koelkast niet te veel te schakelen.  Hoe zie jij verder je project voor je? Ik laat me nu nog graag inspireren.

O en Bert wie is Leon, zit hij hier op het forum? Ik ben wel benieuwd naar zijn ervaring met de loadcel.
 
En we zijn los, ik kon niet langer wachten dus een van mijn nodes voor het aansturen van de controller is gesloopt.

IMG_20160520_182447.jpg


Ik heb het relais board knipperend gehad, nu loopt de sht11 voor de temperatuur en vocht. De thermapen geeft 0.3 graad verschil aan.
Later op de avond verder!
 
structor zei:
Hoever was je al met het programmeren? Ik heb net het eerste beginnetje gemaakt. Ik heb in de mainloop in ieder geval het advies van Ceriel als commentaar gezet.
Voor de rasp pi heb ik eerst even gekeken of ik meer de heatermeter route ga (openwrt) of de raspbian. Ik neig naar het laatste.

Ik zou ook voor het laatste gaan, er is zoveel mogelijk met een Raspobian.

structor zei:
Voor mij gaat de rasp-pi de webserver worden, de arduino gaat stand-alone de kast schakelen, beiden gaan met elkaar praten via serieel. Ik heb nog even overwogen om het net zo te gaan doen als met mijn controller. Kleine boxjes met ieder hun verantwoordelijkheid. Maar ik ga ze nu meer combineren, zodat ik ook vanuit de rasp de arduino op termijn kan programmeren.

Ik heb de arduino laten vallen, de ESP 8266 is krachtiger, met wifi, en kost een fractie van de Arduino en is met de arduino IDE te programmeren.

structor zei:
Ik heb ook even wat code over het schakelen van koelkasten opgezocht, even kijken of je daar ook PID gebruikt. Ik zie daar wel veel voorbeelden van. In je filmpje zie ik dat je al bezig bent met de eerste stappen om te schakelen, hoe vlieg je dat aan? In de brewpi codebase wordt de koelkast ook met PID geschakeld, maar wel met limieten om de koelkast niet te veel te schakelen.  Hoe zie jij verder je project voor je? Ik laat me nu nog graag inspireren.

Als je een koelkast compressor te vaak schakelt, gaat hij kapot (lange uitleg, koeltechniek) Ik heb een timer erin zitten die na een cyclus een tijd de koelkast uitzet. Heb ik het filmpje de timer teruggezet, je ziet "slapen" in de film voorbij komen...

structor zei:
O en Bert wie is Leon, zit hij hier op het forum? Ik ben wel benieuwd naar zijn ervaring met de loadcel.

Leon is volgens mij op dit forum Looney..

Ben de laatste dagen ook druk geweest, heb de ESP8266 aan de praat met de Humidity sensor, en kan naar een MQTT broker de data zenden.
vanavond bezig geweest met de bevochtiger, heb veel losse (werkende!) onderdelen moet ze alleen nog aan elkaar fietsen.....
Ben geen programmeur en dit is mijn eerste project met Arduino.

wil de ESP via OTA programmeerbaar maken, en loggen via MOTT naar een Raspberry of NAS. MQTT is voor deze oplossingen beter als REST (ga er van uit dat je als IT-er weet wat ik bedoel :)  )
Probleem wat ik heb is dat de ESP 3.3 Volt is en de vochtigheid sensor is daar niet heel erg blij mee...

Kopie van het Charcuterie forum:

We gaan lekker  :) :)

26531037444_c80a11c44a_b.jpg

Aansturing van de bevochtiger werkt:

26531037074_ccb4d3afbc.jpg


Auto/Manual

26531037084_c3dcdb754b.jpg


Manual Aan/Uitzetten

26531037274_2269f84d1d.jpg


26862413650_c4657ca597_c.jpg

26531301324_0fcbd70daa_c.jpg


Setpoint & Hysteresis

26532673273_7dd2964c6f_c.jpg


Loggen naar site en grafieken maken.

Helaas door de losse draadjes nog iets instabiel..

Todo:

Over the Air (OTA) configuratie van de module;
Temperatuur met PID control;
stabielere Humidity sensor;
MQTT communicatie met Raspberry of NAS;;
Hardware;
WVNTTK

Nodig: tijd...

 
Wauw. Gaaf zeg. Wanneer bouwen jullie samen die raket naar Mars? Lijkt me peanuts voor jullie.
Ook geweldig hoe men elkaar helpt. Top.
 
Duidelijk verhaal Bert. Jij gaat je rasp en je controller voor je koelkast dus via wifi verbinden.
Ik ga voor een ietwat andere aanpak.
1) De rasp en de controller zijn direct met elkaar verbonden (serieel)
2) De rasp gaat als programmer voor de controller fungeren
3) De controller leest de sensoren en stuurt de actuoren (eigenlijk alleen het relais bordje)
4) De sensor bordjes gaan in de koelkast met wat langere draden.
5) Het relaisbordje zit gewoon aan de controller vast, de schakeldraden gaan in de koelkast
6) De rasp gaat een website hosten gevoed door de controller
7) De rasp gaat als watchdog fungeren voor de controller om deze indien nodig een reset te geven.
8) De rasp krijgt dus wifi en maakt zo monitoren vanaf elders mogelijk.
9) Eventueel meekijken zal waarschijnlijk via de controllersite van het genootschap lopen, zodat mijn firewall thuis heel beperkt open staat.
10) De controller stuur ook een lcd scherm aan voor snel controleren
11) Mogelijk lees ik in de controller ook knoppen uit om standalone instellingen te wijzigen.

Ik ben inmiddels ook weer wat verder. Mijn arduino kan het relais bord aansturen (3 keer nu, ivm jeenode architectuur met de uno heb ik dat probleem niet). Ik heb er een eerste hele ruwe meetlus voor de koelkast en de luchtbevochtiger er in. Beide met high/low waarden en deadtimes om teveel schakelen af te remmen. Dit gaan we op termijn verbeteren.

Grappig trouwens dat mijn eerste pakket uit China al binnen is en mijn ventilatorkapjes met filters uit Nederland (ivm snelheid) nog niet binnen zijn....

Mijn sh11t sensor draait op 3.3 V (jeenodes doen dat allemaal) en werkt stabiel. Wel zie ik dat er in de code een correctie voor is gedaan. Wellicht kun je even de code openen en kijken of er een define om te gooien is zodat 3.3 wel werkt?

Edit:
Nog even een plaatje, mijn huidige setup. Op dit moment staat het relais aan voor de temperatuur (aangegeven door het sterretje).

IMG_20160521_101434.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan