BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

De SHT11 sensor is beter dan de DHT11 en DHT22, dit heb ik al in meerdere artikelen gelezen.
Heb toen ik de Arduino besteld heb en een DHT11 mee mee besteld, deze is niet zo nauwkeurig, maar voor het testen goed genoeg.

Ik ga in de toekomst ook de SHT11 bestellen, werkt net als de DS1820 op I2C en die heb ik op de Arduino aan de praat.

Zie dat je meer programmeer ervaring hebt, jij doet iets in een dag waar ik een week over doe :)
 
En weer een beetje verder. De rasp pi heeft ook geen heatermeter stack meer, maar is nu voorzien van raspbian.

Met wat proto-board is er een seriele connectie gelegd tussen de jeenode en de raspberry, op zich is een jeenode hier heel fijn, want die loopt al op 3.3V en hoef je niet van 3.3V naar 5V (rasp pi -> arduino). Even een fototje:
- op de voorgrond ligt de rasp pi
- naast de gele connector, zie je het kleine verloop bordje wat de seriele verbinding tussen de pi en de jeenode legt
- onder dat bordje zie je de jeenode liggen
- op de jeenode zit een klein bordje waarop de sh11t zit (vocht en temperatuur sensor) (die moet daar straks ook vanaf want die moet in de koelkast!).
- en naast dat bordje zit de connector naar het lcd schermpje.

IMG_20160521_234835.jpg


Als ik via ssh inlog op de pi, zie ik ook daadwerkelijk de seriele berichten van de jeenode verstuurt worden. Dus hiep hiep hoera het werkt. Morgen ga ik nog een verloopbordje voor de jeenode naar het relaisbordje maken (of eigenlijk mijn dochter, die wilde ook even solderen).

Wellicht kom ik er ook aan toe om tweeweg verkeer tussen de jeenode en de pi te testen, maar dan moet ik eerst mijn jeenode weer los halen om een nieuw programma er in te zetten (dat flashen via de rasp pi moet ook hoger op het prio lijstje :D).

BertM zei:
De SHT11 sensor is beter dan de DHT11 en DHT22, dit heb ik al in meerdere artikelen gelezen.
Heb toen ik de Arduino besteld heb en een DHT11 mee mee besteld, deze is niet zo nauwkeurig, maar voor het testen goed genoeg.

Ik ga in de toekomst ook de SHT11 bestellen, werkt net als de DS1820 op I2C en die heb ik op de Arduino aan de praat.

Zie dat je meer programmeer ervaring hebt, jij doet iets in een dag waar ik een week over doe :)
Hij is ook veel duurder en slechter leverbaar, degene die de jeenode ontwikkeld heeft is van de sh11t overgestapt op de HYT131, dus die is ook handig voorop de short list.

Ik denk dat ik van deze setup als ik wat werkends heb een mooi print ga laten maken dat is toch nog wat fijner! Ik wil eerst wel ook even zien of de  relais stabiel genoeg zijn of dat SSRs beter werken (je kunt in ieder geval je lamp PWM-en wat met deze relais niet zo'n goed idee is).
 
Zo, je gaat als de brandweer!!

Heb je de schets gestuurd, maar ik weet niet of je hem nog nodig hebt...

Zal eens kijken naar de sht11 of sht15, anders moet ik ook eens kijken naar de HYT131...

Heb mijn breadboard in de schuur op de droogkast liggen en de sensor in de kast gestoken, en heb verbinding met mijn netwerk.
Gisteren nog naar het dashboard op de site gewerkt, maar de documentatie is wat karig en ik krijg nog niet wat ik wil.
De sensor logt alleen de vochtigheid maar gaat om de zoveel tijd naar 0 om daarna weer terug te lopen. Op de ESP draait een kleine webserver en die kan ik benaderen en bijvoorbeeld de bevochtiger bedienen.
Heb het dashboard public gemaakt, je kunt hem hier zien:

https://emoncms.org/dashboard/view?id=34140

Ik zit nu verder te werken op de Arduino, is wel handig dat ze op hetzelfde platform werken.

 
Na dit hele draadje door te hebben gelezen.
Ga ik me ook storten op een droogkast project.
Ben een noob op gebied van programmeren en electronica maar alles is te leren :)
Alvast wat spulletjes besteld in china en nu nog even geduld opbrengen tot het binnen is.

heb al wat dingetjes gedaan met ledjes op een geleende arduino, en dat ging goed dus denk dat het wel gaat lukken.
 
structor zei:
Leuk nog een bouwer erbij!


BertM zei:
Succes gewenst dan. Die van mij is nog steeds in de alfa fase
Ach tja ik wou dat ik daar was ;). Tijd gebrek en van het weekend weer verder gegaan, maar alles maar dan alles zat tegen....
Je moet idd wat doorzettingsvermogen hebben, ben ook al verschillende keren opnieuw begonnen.....
Waar loop je tegenaan?
 
Ik had verzonnen dat ik het api deel van de website met phalcon php zou gaan oppakken, ik had daarmee ingeschat dat ik daar snel meters mee zou kunnen maken. Dat was een misvatting:
1) geen package op de rasp, dus compilen. Wat niet wilde door te weinig geheugen.
2) virtual memory ophogen, toen bleek het compilen idioot lang te duren
3) Dan een test server van mijn esx server thuis in gebruik te nemen, daar had ik gemekker dat de php versie te laag was
4) test server updaten, toen besloten gelijk nog maar een update naar de allerlaatste versie te doen. Toen kwam ik er achter dat ik per ongeluk niet op de test server bezig was, maar op  mijn database domotica productie server. En na de update was mijn SQL server corrupt, dus toen waren meer dan de helft van de lichten en tv en andere apparaten niet meer te bedienen  :blush:. Wat resulteerde dat ik meerdere niet blije mensen in huis had en ik daarna de boel mocht herstellen. O ja uiteraard omdat ik dacht dat ik een test server aan het verknoeien was, geen backups gemaakt :D.

Maar goed gister avond had ik op mijn raspberry server, mijn eerste werkende api call aan de praat waar ik temperatuur data uit sql haalde. Nu dat nog in de presentatielaag gaan gebruiken en dan vanuit de python kant de sensor data daar naartoe pushen... Maar goed ik heb dus dit weekend niet geboord in mijn koelkast wat de bedoeling was ;)
 
Zo ik heb productief avondje gehad...

De webapi zijn een paar methodes op geimplementeerd, ik kan dus sensordata via een rest-interface in een database plaatsen. En eveneens uitlezen.
Daarna heb ik de python broker die de arduino vanaf de raspberry uitleest uitgebreid, zodat deze (nu) iedere minuut zijn sensor data upload.
En vervolgens heb ik de (angular2) website aangesloten op de api laag voor een deel.

Hieronder zie je het resultaat. Op links zie je de python broker (de zwarte prompt), hierin zie je wat de arduino naar de raspberry verstuurd. Bij de usbmit (het was laat het had submit moeten zijn :blush:) wordt de data naar de webapi laag verstuurd. Op rechts zie je de website. De grafiek komt voort uit afgelopen nacht aan data. De grafiek heeft nu zoveel punten (op rechts), dat ze eigenlijk niet eens duidelijk meer zijn. Ik moet dus nog een data-reductie truukje toepassen bij het ophalen, of gewoon (veel) minder data opslaan.
De bovenzijde (het paneeltje) is nog niet aangesloten

meatbox.png


Kortom progress maar nog voldoende te doen!
 
Opslaan per 10 minuten is een optie, maar persoonlijk vind ik iedere minuut gegevens in de database wel gaaf (en och, wat vreet dat nou aan ruimte :D )
Misschien in de query die de data ophaalt een gemiddelde nemen en groupen per 10 minuten? Als er dan iets niet lekker loopt / liep, heb je altijd de details nog in de database
 
BertM zei:
Zo, je gaat als de brandweer!!

Heb je de schets gestuurd, maar ik weet niet of je hem nog nodig hebt...

Zal eens kijken naar de sht11 of sht15, anders moet ik ook eens kijken naar de HYT131...

Heb mijn breadboard in de schuur op de droogkast liggen en de sensor in de kast gestoken, en heb verbinding met mijn netwerk.
Gisteren nog naar het dashboard op de site gewerkt, maar de documentatie is wat karig en ik krijg nog niet wat ik wil.
De sensor logt alleen de vochtigheid maar gaat om de zoveel tijd naar 0 om daarna weer terug te lopen. Op de ESP draait een kleine webserver en die kan ik benaderen en bijvoorbeeld de bevochtiger bedienen.
Heb het dashboard public gemaakt, je kunt hem hier zien:

https://emoncms.org/dashboard/view?id=34140

Ik zit nu verder te werken op de Arduino, is wel handig dat ze op hetzelfde platform werken.

ik vind het dashboard wat jij hebt gemaakt wel interesant, en ben nu ook op zoek naar zoiets.
haalt deze de gegevens ook uit een mysql database ?
 
BertM zei:
Dat dashboard is een standaard dashboard van Emoncms.
In dat stadium stuurde ik de data rechtsstreeks naar de cloud.
Ben idd bezig de data in een mysqldatabase te zetten en deze dan uit te lezen via een webpagina en highcharts.

ga je dat dan ook in een joomla omgeving uitvoeren ?
 
Even een vraagje voor de techneuten onder ons..

Onlangs deze besteld voor het maken van een droogkast;
https://nl.aliexpress.com/item/XM-16-Multifunction-egg-Incubator-control-system-Incubator-Controller-Automatic-and-Fan-switch-Temperature-and-humidity/32694674465.html?spm=2114.010208.3.2.BCHCZe&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10056_10065_10055_10068_10054_10069_10059_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_1&btsid=5efae198-4d19-4c84-ae11-046c6f3554a5

Nu wil ik deze inbouwen in een losse behuizing die eventueel los te koppelen is van de koelkast,  voor aansluitingen van koelkast / bevochtiger / heaterlamp / fan e.d. maak ik stopcontacten in de behuizing. 

Maar mijn vraag is;  kan ik zonder problemen de draad van de sensoren (temp. / RV) onderbreken?  En hier op een of andere manier een stekkertje tussen maken (audio jack-plugje o.i.d.?)  Of krijg je dan een verkeerde uitlezing van temp/RV ?


 
Hier maar weer eens een berichtje,

Inmiddels al een heel eind, mijn arduino logt nu naar een mysql en daar komt intussen wel iets bruikbaars uit.
zit nu nog te twijfelen aan de luchtstroom! hoe hebben jullie dat gedaan. draait dat dag en nacht of bijvoorbeeld alleen als de bevochtiger aan gaat ?

zit te denken om twee gaten in de deur te boren en dan de ventilator aan de buitenkant te monteren die op 1,5 volt of zetten en dan heb je een hele kleine luchtstroom.
en dan een gat onderin en boven in de deur en de ventilator boven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan