BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

mattheijer zei:
Hier maar weer eens een berichtje,

Inmiddels al een heel eind, mijn arduino logt nu naar een mysql en daar komt intussen wel iets bruikbaars uit.
zit nu nog te twijfelen aan de luchtstroom! hoe hebben jullie dat gedaan. draait dat dag en nacht of bijvoorbeeld alleen als de bevochtiger aan gaat ?

zit te denken om twee gaten in de deur te boren en dan de ventilator aan de buitenkant te monteren die op 1,5 volt of zetten en dan heb je een hele kleine luchtstroom.
en dan een gat onderin en boven in de deur en de ventilator boven.
Ik heb een ventilatortje in het plafond van de kast, en een rooster met filter in de deur. De ventilator laat ik met een timer 2 min/uur draaien voor luchtverversing
 
Mac zei:
k heb zoals Mac een verwarming met een dimmer die altijd aanstaat
Ehhhhh..............herstel, dat had ik,......... ik heb mijn heater (stiekum  :-S ) inmiddels achter een 2de controller staan (net als Ceriel) . (ik ben er van overtuigd dat dit de stabiliteit wel ten goede komt)
Sorry..... :|

Mac

Ik lees een aantal keren dat er een tweede controller wordt geplaatst voor het verwarmingselement (RV te hoog), betekend dit dat de RV controllers dus maar een aansturing hebben, zijn deze er niet ook met twee? (te hoog schakel heater(lamp) in te laag schakel humidifier in).

Hetzelfde zou wel makkelijk zijn voor de temperatuur regeling (te hoog schakel koelkast in te laag schakel heater(lamp) in).

Bestaat dit niet, of is dit een andere prijsklasse :)
 
Frank1785 zei:
Even een vraagje voor de techneuten onder ons..

Onlangs deze besteld voor het maken van een droogkast;
https://nl.aliexpress.com/item/XM-16-Multifunction-egg-Incubator-control-system-Incubator-Controller-Automatic-and-Fan-switch-Temperature-and-humidity/32694674465.html?spm=2114.010208.3.2.BCHCZe&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10056_10065_10055_10068_10054_10069_10059_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_1&btsid=5efae198-4d19-4c84-ae11-046c6f3554a5

Nu wil ik deze inbouwen in een losse behuizing die eventueel los te koppelen is van de koelkast,  voor aansluitingen van koelkast / bevochtiger / heaterlamp / fan e.d. maak ik stopcontacten in de behuizing. 

Maar mijn vraag is;  kan ik zonder problemen de draad van de sensoren (temp. / RV) onderbreken?  En hier op een of andere manier een stekkertje tussen maken (audio jack-plugje o.i.d.?)  Of krijg je dan een verkeerde uitlezing van temp/RV ?

Dag Frank, heb je deze al ingebouwd of geprobeerd?
Ziet er uit als een goede vervanger voor 2x RV meter (WH8020) en 1x temp meter (WH7016E), of kun je er niet hetzelfde mee sturen (vind zo 123 geen manual)?
- te warm koelkast aan
- te koud heating (lamp aan)
- te droog bevochtiger aan
- te vochtig heating (lamp aan)
- en dan een paar x per dag fan laten draaien.

Zou mooi zijn als dat allemaal in 1 apparaat zat  :D
 
vogels zei:
Dag Frank, heb je deze al ingebouwd of geprobeerd?
Ziet er uit als een goede vervanger voor 2x RV meter (WH8020) en 1x temp meter (WH7016E), of kun je er niet hetzelfde mee sturen (vind zo 123 geen manual)?
- te warm koelkast aan
- te koud heating (lamp aan)
- te droog bevochtiger aan
- te vochtig heating (lamp aan)
- en dan een paar x per dag fan laten draaien.

Zou mooi zijn als dat allemaal in 1 apparaat zat  :D

Heb jij even mazzel dat ik net aan het proefdraaien ben :) sinds gisteravond hangt de eerste lading worst er in. (48u op 20gr. / 90%, daarna 15gr. / 75% )
Werkt prima tot nu toe, heb alleen het idee dat ik misschien de temp / hum. iets moet calibreren, had namelijk net een uurtje een datalogger er in en die gaf iets andere waarden. (Maarja.. Welke klopt er niet, beide is Alibaba spul)

Zie foto's voor de instellingen / dingen die je kunt regelen.
Het enige wat ik niet aan kan sturen is  te vochtig heating (lamp aan). Dit zou misschien kunnen dmv P7 over hum.alarm. Het algemene alarm contact word dan geschakeld ( de overige alarmen zo in stellen dat die niet gehaald worden) alleen gaat dan ook de beeper in het apparaat, erg irritant. Misschien dat ding ff opsporen en buiten werking stellen.
Als je echter de droogkast in huis hebt staan zul je het volgens mij niet gauw te vochtig hebben. Mijne staat in een onverwarmde vochtige schuur.. afwachten.

Puntje voor mij om in te regelen, de heaterlamp blijft te lang warm na uitschakelen, daardoor schiet de temperatuur te ver door omhoog.

Fan in buitenwand / intern laten draaien doe ik met turn egg left / right
Leuke hobby :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
61b83fbc6194e398f84d707444c841bb.jpg


a5e2ca8a637f1348179ed263d1f9be21.jpg


ab9d88786ca8e1862b3fe304efe97a0c.jpg


2a0a8f38e6670660f62e2c638f688ea9.jpg


Dit heb ik zelf even samengevat uit de manual, wijst zichzelf. Manual is in steenkolen-engels




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Frank1785 zei:
61b83fbc6194e398f84d707444c841bb.jpg


a5e2ca8a637f1348179ed263d1f9be21.jpg


ab9d88786ca8e1862b3fe304efe97a0c.jpg


2a0a8f38e6670660f62e2c638f688ea9.jpg


Dit heb ik zelf even samengevat uit de manual, wijst zichzelf. Manual is in steenkolen-engels




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

12V Fans draaien trouwens op oude telefoonopladers 5V, die heeft iedereen wel liggen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Dit is wel een ideale oplossing, alles in 1 apparaat, ben benieuwd of je hem goed stabiel kunt houden.

Ik zit zelf te twijfelen over de locatie, schuur of zolder.... aangezien ik geen vaste trap naar de zolder heb is de schuur waarschijnlijk de beste oplossing.
Dit betekend echter dat te vochtig wel eens een issue kan zijn..
 
vogels zei:
Dit is wel een ideale oplossing, alles in 1 apparaat, ben benieuwd of je hem goed stabiel kunt houden.

Ik zit zelf te twijfelen over de locatie, schuur of zolder.... aangezien ik geen vaste trap naar de zolder heb is de schuur waarschijnlijk de beste oplossing.
Dit betekend echter dat te vochtig wel eens een issue kan zijn..

Zal morgen de data logger uitlezen en ff posten.

Heater 2 gaat trouwens pas aan als heater 1 het alleen niet kan redden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Grafiek.jpg


De gegevens van vannacht..
Doel:  20gr.  90%RV

Instellingen:
Cooler on  21,4
Heater off 18,6  (ivm langer warm blijven van de lamp, temp. loopt nog op als heater uit is)
Heater on 18,0
Heater 2 backup 12,5
Humidifier off 90%
Humidfier on 87%

Fan 1min. draaitijd interval 60min. 


Temperatuur mooi stabiel, maar te laag. Ik had 'm ingesteld op 20gr. maar schommelt rond de 17/18gr.  Nu is het natuurlijk de vraag; controller kalibreren of datalogger calibreren?  Straks eens ff een derde thermometer inhangen (Ikea fantast  :) )

Vochtigheid schommelt wat meer, misschien humidifier wat later uit laten gaan, en de fan minder vaak de lucht laten verversen?
(die uitschieter naar 70% is waarschijnlijk omdat ik de deur open deed)
 
Ik vind hem vrij netjes gaan,  een afwijking van 5% op luchtvochtigheid is niet slecht volgens mij.

Ben ook erg benieuwd naar lagere temperaturen (de 15 graden) en lagere luchtvochtigheid en de stabiliteit dan... Denk dat het lastig is zonder ontvochtiging als het in een vochtige schuur staat.
Ik ga dit nog eens even aankijken (hou ons op de hoogte), en dan wellicht ook deze bestellen.

Duurde het leveren uit China lang?
 
Hoegaat ie Frank, blijft hij netjes op 75% ondertussen?
 
Nee niet echt.. De RV blijft te hoog naar mijn mening, ik denk dat het gewoon veel te vochtig is in mijn schuur. Morgen eens even een plekje in huis zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Dan heb je dus waarschijnlijk wel een warmtebron nodig om de RV omlaag te krijgen (toch schakelen)

Je zou ook een van de hittelampen constant op een laag niveau aan kunnen zetten, las in de blog van MAC dat die dit ook eerst gedaan heeft.
 
Als je RV te hoog blijft, moet je de koelkast vaker aan laten slaan.
Dit kan door (zoals Vogels ook al aan geeft) een kleine warmtebron in je kast te hangen (bijvoorbeeld een Terrariumlamp (want deze geeft geen licht)), welke je of continue aan hebt staan (had ik in het begin ook), of geschakeld via een 2e RV regelaar (zoals ik het momenteel heb).

Mac
 
Kastje vanavond naar binnen verhuisd, kijken hoe dat gaat. Eventueel 1 vd 2 heaterlamp laten schakelen op het contact 'over humidity alarm' weet niet hoe / of dit contact werkt.

Bedankt voor de tips, handing forum dit !!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ben benieuwd of je dat geschakeld krijgt op die XM-18 (via de alarm bel), jammer dat daar geen standaard schakeling op zit voor RV te hoog... vind het een interessante optie ipv 2x RV meter en 1x temperatuurmeter. Ook kosten technisch 35,- euro versus 2x 25 en 1x 15...

Blijf nog even volgen voordat ik spullen ga bestellen :)
 
vogels zei:
Ben benieuwd of je dat geschakeld krijgt op die XM-18 (via de alarm bel), jammer dat daar geen standaard schakeling op zit voor RV te hoog... vind het een interessante optie ipv 2x RV meter en 1x temperatuurmeter. Ook kosten technisch 35,- euro versus 2x 25 en 1x 15...

Blijf nog even volgen voordat ik spullen ga bestellen :)

(Ik heb trouwens een XM-16, maar dit terzijde)

Vanmorgen de chinese verkoper maar eens even de vraag gesteld of dit kans van slagen heeft.. zie onderstaande (kijk ook even hoe snel hij reageerde vanaf de andere kant van de planeet!!) 
Ik vroeg hem of ik een ontvochtiger kan aansluiten, maar dit kan dan zoals hierboven door jullie voorgesteld een heaterlamp zijn zodat de koelkast aanslaat.

Alibaba.png


Ter info de achterzijde van het apparaat:
Achterzijde%20controller.png
 
Volgens de omschrijving van de XM-16

-----
Specifications:
XM-16 incubator controller (for all incubators)
1.Overview:
Intelligent Incubator controller is a fully intelligent PC control system which is designed and developed for the Incubator industry. It adopts the latest micro-electronic technology and new electric parts and high-performance temperature and humidity sensor, and effectively guarantees stability and reliability and reliability of the product performance.
2.Main technical indexes:
1.Temperature display range: 0--99 degrees Celsius
2.Temperature measurement precision: +/- 0.1  degrees Celsius
3.Humidity display range: 0--99% RH
4.Humidity control precision: +/- 3% RH
5.Output channels: 9-channel (over temperature, temperature control, low temperature, turn eggs left, turn eggs right, humidity control, alarm fan and light).
6.Output current: 10A for temperature control and low temperature and 1A for others
7.Length of measurement line: About 2 meters
8.Working voltage: AC 180V-240V, 50HZ
3.Button and parameter setting
L1: High temperature
L2: Temperature control
L3: Under temperature
L4: Turn left
L5: Turn right
L6: Humidity control
L7: Alarm
L8: Fan
L9: Light
4. Accessories: Humidity sensor + temperature probe, instructions in English
5. This product is supporting the English manual, detailed tell you if you are using.
-----

Nu ben ik zeker geen elektra-expert en volg dit draadje alleen vanwege heel veel interesse, maar als je terrariumlamp niet meer dan pakweg 200W is dan zou dat volgens de specs inderdaad moeten kunnen toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan