BasBQ
Beef en Steak

DO in het ei, graag suggesties.

 
 

Jorte

Pitmaster
Berichten
951
Sinds vandaag heb ik een DO.
Die zal ik voornamelijk in mijn medium ei gaan gebruiken, want op mijn dakterras doe ik liever geen open kolen  :)
Nu heb ik er nog geen ervaring mee, dus vandaar mijn vraag welke temperaturen anderen aanhouden.
Bij sudderen van stooflappen denk ik bijvoorbeeld aan 110 graden en in een recept van BGE zelf houden ze voor Cock au Vin 150 aan (http://www.biggreenegg.eu/nl/inspiration/het-is-tijd-om-te-stoven/)
Graag wat suggesties over bij welk soort recept je welke temp gebruikt.
Linkjes naar recepten zijn ook welkom!
Vast dank  :)
 
Dit draadje ga ik volgen!
 
Om de temperatuur van je stoofpotje in een afgesloten DO op 110gr te krijgen/houden, zal de Q een hogere temp moeten hebben. Vandaar de 150 die BGE aangeeft. (Correct me of I'm wrong...)
 
k zou de sudder temp naar beneden bijstellen want boven de 100 graden is  koken
maximaal 95 graden is de juiste sudder temperatuur en sowieso hoort  de inhoud van de  pot hoort net niet te bubbelen.
vandaar ook op t gas t sudderplaatje

belangrijkste reden waarom: boven kookpunt gaan veel smaken verloren



 
Maarehhhh, is het niet gewoon een beetje bijregelen van je eitje, wat de temperatuur in je DO bepaald ?
Te lage temp, je ei opstoken, en omgekeerd  :|
(Meten is weten  ;) )

Mac
 
Dank voor de reacties tot dusver.
Met sudderen is het inderdaad hoe lager hoe beter (maar boven de 80), maar als ik vergelijk met het bereiden in de oven dan zie je bij veel ovenrecepten dat ze wat hoger zitten.
Vermoedelijk om tijd te winnen, zonder het resultaat aan te tasten.
Dat is dan vaak weer gebaseerd op ervaring denk ik.
Vandaar dat ik een beetje aan het zoeken ben met ervaringen van een DO in de Q.
(een aardig stukje over de theorie van temperatuur en stoven vind je hier: http://www.passievoorgezondeten.nl/de-geheimen-van-een-goede-stoofschotel.html )
 
Jorte zei:
Vandaar dat ik een beetje aan het zoeken ben met ervaringen van een DO in de Q.

t beste is toch zelf ontdekken met welke temperatuur je de lekkerste en mooiste suddervlees gaart.
tja en wil ik tijdwinst dan trek ik wel een blik suddervlees los .
want mn ervaring is als t sneller moet dat  t niet veel beter dan vlees uit blik
 
Ehhh.....ik heb nog nooit vlees uit blik gegeten....
En vragen stellen op een forum lijkt mij een normale zaak om van ervaringen van andere te leren.
 
Ik zet de DO op de platesetter (pootjes naar boven) en stook het tot een 150 graden. Werkt prima. Sudderen van vlees gaat goed, vlees zit in vloeistof en die kan niet boven de 100 graden uitkomen, wellicht iets hoger omdat je door de zware deksel een hoge druk pan cre?ert.

Brood bakken is andere koek, want daarvoor heb je warmte bovenop nodig, dus dat gaat gewoon op de vuurschaal en briketten
 
Jorte zei:
Ehhh.....ik heb nog nooit vlees uit blik gegeten....

moet je eens doen ,door die ervaring kun je daarover ook mee oordelen over smaken


Jorte zei:
En vragen stellen op een forum lijkt mij een normale zaak om van ervaringen van andere te leren.

hoezo ?beweer ik van niet dan.?

Holkers zei:
vlees zit in vloeistof en die kan niet boven de 100 graden uitkomen,

klinkt theoretisch  simpel ,maar gelukkig is de praktijk anders

 
Terug
Bovenaan Onderaan