BasBQ
Beef en Steak

[DIY] Tafel voor BGE large, vragen en bouwtopic

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Hey allemaal. Nu ik een weekje mijn ongemonteerde BGE Large compleet in mijn garage heb staan begint het toch wel te kriebelen om zelf een tafel in elkaar te zetten. Van wat ik terug vind op internet moet het geheel voor rond de 150 tot 200 euro in elkaar te zetten zijn en ik denk dat ik de juiste skills heb.

De volgende initi?le vragen heb ik;
1) is Douglas hout een goede keuze?

2) als ik deze guide volg, maar dan voor de brede variant ga van 58" past dan de table cover nog?
- http://www.nakedwhiz.com/tableplans/tableplans.pdf
- http://www.biggreenegg.com/wp-content/uploads/2011/11/BGE-TP-LARGE.pdf

3) In de guides gaan ze uit van 15" tussen onderplank en onderkant werkblad (als ik het goed lees) maar is dit als het ei kaal op de 'slate' staat of nog op pootjes zoals zo een mini nest?

4) kan ik een hardstenen tegel gebruiken als "werkblad" bijv. Chinese bluestone? Zo ja, welke dikte moet ik kopen en is er voor de behandeling van de tegel nog iets speciaals nodig?

Bedankt!
 
Ik heb voor m'n BGE-L een tafel in elkaar gezet volgens de PDF van BGE, en heb m op een nest staan. Ik vind zelf (er van uitgaande dat ik me netjes aan de maten gehouden heb), dat de BGE wel vrij ver boven het blad uitsteekt. Zou dus wel wat lager mogen.

Materialen weet ik weinig over, heb gewoon goedkoop steigerhout gebruikt :)

Ben je al begonnen met de bouw?
 
douglas is een goeie keuze. Zou ik wel behandelen met een beits. Qua afmetingen, denk ik dat je best meet, dit zal het eenvoudigste en meest nauwkeurige zijn.

In verband met uw steen, Is ideaal als werkblad en als ondergrond voor de kamado. Ik nam 2.5cm dik blauwsteen.
Qua behandeling voor de steen zet je deze best in de olie. Anders krijg je lelijke vlekken die er niet meer uit gaan. Sapoli is een goeie natuursteenbehandeling. Brengt ook mooi de kleur van het blauwsteen naar voor.
 
Dank jullie voor de reacties. Voortgang is nu dat ik in 3D een model aan het maken ben hoe ik de tafel wil hebben. Ik heb veel gelezen online en heb mezelf een "pocket-hole" apparaat aangeschaft, hiermee kan ik sterke verbindingen maken die niet in het zich zitten.

edit: het zal zoiets worden qua looks; http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/bge-inbouwen/
 
Eerste schetsje, het begin is gemaakt....

"keuken" word denk ik 80 diep, 2m breed. Bovenkant plank staat nu op 90cm, maar door de wieltjes zal dit denk ik 1m worden. Eens kijken of dat een goede werkhoogte is.
Onder de BGE komt denk ik een lade of opbergplank. Zowel links als rechts komen deurtjes en achter de deurtjes komen denk ik legplanken, waarop ik weer van die plastic action bakken zet om mijn spullen droog te houden. Misschien dat ik toch lades maak maar dat hangt af van jullie reacties op mijn plannen :)

De hoogte van de middenplank waar de BGE nu op staat is gepositioneerd aan de hand van deze maatvoering van de BGE Large. Een en ander moet ik nog nameten zodra ik de tafel in elkaar ga zetten.

De balken zijn uitgevoerd in 10x10cm douglas hout (omdat het mooi robuust oogt)

tafel_1.png
 
Het hout is besteld en dit is het ontwerp geworden;

Tafel voor open:

tafel_voor_open.jpg



Tafel voor dicht:

tafel_voor_dicht.jpg



Tafel achterkant:

tafel_achter.jpg



Zoals je ziet komt het eitje helemaal in de tafel te hangen, dus met scharnier en al.

 
Let op de wieltjes, die moeten stevig zijn en voor buiten geschikt zijn! Succes
 
Zo, eindelijk tijd gehad om spulletjes te halen. Als eerste een basalt steen van 100x100 waarop de BGE komt te staan.
Weegt volgens mij meer dan 50kg, maar was wel 1/4 van de prijs van Chamotte stenen :)
Moet nog op maat geslepen worden maar dan heb je ook wat :)

2015_06_19_14.jpg




Vervolgens het hout gehaald, aangezien ik de foto maak is die meneer op de foto een onbekende voor me :)

2015_06_19_14.jpg




En hier het resultaat van het Douglas hout, veelal reeds op maat gezagen.

2015_06_19_16.jpg
 
Succes met de bouw. Heb net mijn tafel af van douglas hout. Was een leuke klus. Let wel op met het scharnier!! En goede zwenkwielen...
 
In een ander topic van mij vroeg iemand waar ik het geduld vandaan haalde om zo lang te wachten met het in elkaar zetten van mijn BGE. Zoals ook daar verteld heb ik een (tweede) zoontje wat leid aan KMA (koemelk allergie) en daarbij ook nog een ernstige vorm van reflux (spugen). Hij word as donderdag 4 maanden en al hoewel ik donderdag nog zei dat het beter ging moet ik helaas vertellen dat hij sinds gisteren in het ziekenhuis is opgenomen zodat de doktoren kunnen kijken wat er echt met hem aan de hand is, want 's nachts slaapt hij als een zonnetje maar overdag (na 12:00 tot slapen gaan) krijst hij alles bij elkaar. Dit vreet natuurlijk veel energie en dan blijft er wel eens wat liggen :) De diagnose laat natuurlijk even op zich wachten want ze gaan hem eens goed observeren. Dat geeft mij de rust om wat met mijn andere zoontje te doen (die nu 2 jaar en 3 maanden is) en zodra hij slaapt kan ik werken aan het BBQ meubel.

Dus we zijn gisteren vol goede moed begonnen. Na het halen van het hout vorige week heb ik momenteel flink wat gaten geboord en hout op maat gezaagd. Het was grof gezaagd geleverd maar ik had express overal een paar cm bij gesmokkeld. Beter te lang hout en wat eraf dan te kort of te smal hout en je schamen, toch? Daarnaast had ik dikkere 'steunbalken' besteld dan op mijn oorspronkelijke tekening; 12x12cm ipv 10x10cm omdat op 12x12cm de wieltjes beter passen. Aangezien een topic niks is zonder foto's hier een paar fototjes, maar er zit nog niets in elkaar.



Palen uiteen gezet en de maten erbij getekend:

2015_06_26_13.jpg




Balkjes inkorten, allemaal bij elkaar met een lijmtang en dan in 2x met de cirkelzaag eroverheen.

2015_06_26_13.jpg




Voorraad hout :)

2015_06_26_13.jpg




Diepte werkblad word 1 meter, omdat anders mijn BGE er niet mooi in past vond ik.

2015_06_27_13.jpg




Hier 1 van de zijkanten (gezien vanuit binnenzijde); best imposant al zeg ik het zelf!

2015_06_27_20.jpg




Ik ga het geheel in elkaar zetten met een techniek genaamd 'pocket hole' verbindingen, ofwel als het goed is zie je straks (helemaal) geen schroeven. Nog nooit gedaan en ook hiervoor speciaal gereedschap en schroeven moeten kopen... Het tafeltje gaat zo wel richting de prijs van een commerciele tafel, maar ik leer er enorm veel van :)
 
Succes met het bouwen van de tafel, ziet er al goed uit!
En heel veel sterkte met je zoontje, hopelijk kunnen ze een oorzaak vinden
 
RESPECT
 
Gaat helemaal goed komen denk ik zo👍🏻

Alleen zou ik als ik jou was i.i.g de bodem waar je egg op komt te staan (????kilogram) en ook nog eens je zware steen (?????kilogram) niet met de pockethole methode doen.
Maar gewoon steunbalken normaal vast schroeven en lijmen met bijvoorbeeld constuctielijm/kit.

Het is een heel gewicht en het zou eeuwig zonde zijn als je hele eitje aan gruzelementen valt.

 
Daar is rekening mee gehouden Mitch; de middenplank voor de steen (45kg?) het eitje  (73kg) krijgen zowel pocket hole verbindingen, lijm en ondersteuning (balkjes). Op de tekening zie je dat de wieltjes op de balken zijn geschroefd, maar eigenlijk staan de balken op de onderste rij planken (32mm) en tegen die planken zijn de wieltjes geschroefd.. Volg je me nog?
 
Terug
Bovenaan Onderaan