BasBQ
Beef en Steak

De zoveelste Kamado vraag.

Dit is precies het probleem van deze vragen.

Volgens mij heb je ook al antwoord op je vragen.

Koop vooral wat jou budget toelaat en wat aansluit op je wensen.

Een L zal voor de meeste groot genoeg zijn, zeker als je er een kogelbbq langs zet.

Kook je regelmatig voor grote gezelschappen of heb je een flinke kinderwens kun je beter voor een XL gaan.

Ik heb zoals de meeste voor dezelfde keuze gestaan.

Ben al jaren bezig op een weber 57 en wilde naar een kamado.
Omdat wij met zijn 5en zijn en ik graag voor gezelschappen kook ben ik bij een XL uitgekomen.
Ook omdat ik vaak met gietijzer kook ben ik erg blij met het grote oppervlak.
Bedenk ook dat als je half indirect gaat je ook maar de helft overhoud van je rooster.

Maar ik heb wellicht hele andere wensen dat de gemiddelde bbqer op het forum.
De kamado gebruik ik voor van alles, van een rooster vol kippenvleugels tot 2 grote skillets met mosselen erin.
Eten wij een broodje hamburger vind ik het erg makkelijk om dit juist op de weber te doen.
Ben ik voor een gezelschap pizza’s aan het bakken staan ze beide aan met een pizzasteen erin.
Een ander voorbeeld is dat ik op de weber mijn vlees afgril en op de kamado de bijgerechten maak en het vlees indirect doe.

Zou ik niet zo uitgebreid koken zou ik wellicht met een L weg komen.

Er zijn er ook genoeg die langs een kamado een pizzaoven zetten.

Dit is een vraag die hier regelmatig voorbij komt, maar alleen jij kan hem beantwoorden.

Kijk vooral naar wat je ermee wil gaan doen en wat je budget toelaat.
Kijk minder naar de eventuele accessoires, je moet altijd wat te dromen hebben en door beetje bij beetje uit te breiden blijft het leuk.

De bge komt redelijk kaal, de kj redelijk compleet. Zit ook een verschil in kosten.
Met beide kun je niet mis gaan.

Wellicht is een primo een mooie middenweg, maar daar kan @Ewald je alles over vertellen.

Wat ik je nog wel mee wil geven is dat ik mijn weber 57 nooit meer weg zal doen, welke kamado er ook langs staat.
 
@Zzzjon, mooie afsluiter zo, en feitelijk omschrijf je exact wat ik zoek, waarom ik een kamado erbij wil.

Al mijn vragen zijn ruim beantwoord.

Nogmaals dank allen, en jullie zullen spoedig horen wat de keuze is geworden.
 
Ik las dat je liever keramisch wilde gaan, maar dit is ook een mooie aanbieding. Ik ben zeer tevreden van mijn weber summit kamado.

Screenshot_20220406-214123_Google.jpg
 
@Nsy,

Thnx voor het meedenken, maar wil inderdaad een keramische kamado.
Had deze in eerste instantie ook op mijn lijst staan, maar wordt toch een BGE, KJ of Primo.

Of we kopen een GG en deze, dan is het budget ook nog toereikend hahaha.... grapje natuurlijk.

Maar bedankt iig!
 
Heb je de Primo al wel een goede blik geschonken, aangezien het hier toch meestal over de KJ of de GE gaat? Als die in je budget valt zou ik die zeker wat beter bekijken nog. De vorm van de Primo schijnt geweldig te zijn, en voor de mensen die m hebben zouden volgens mij nooit meer terugwillen naar een ronde
 
@Kyrti, ja zeker.
In al mijn post benoem ik steeds; BGE, KJ of Primo. ;)

Primo heeft zeker mijn aandacht, juist omdat deze net wat anders is als de traditionele eitjes.
Het ovale spreekt mij zeker aan.

Maaaaar, ik wil eerst alles in het echie zien, dus morgen en zaterdag wordt een dag bestaande uit het bezoeken van shops :D
 
Ben benieuwd of je al een keuze hebt kunnen maken.
Zelf heb ik een Grill Guru en ben er best tevreden over. Helaas twee keer een gebarsten vuurbox en de onderkant zit een minuscuul scheurtje bij de luchtinlaat. Twee nieuwe vuurboxen gehad en een een nieuwe onderkant (die voorlopig werkloos te wachten staat omdat ik niet verwacht dat die andere kapot zal gaan). Mijn n=1: kwaliteit is minder, afwerking is minder (luchtschuif sluit minder bij beide). Maar het werkt allemaal wel goed.

Als ik ooit een nieuwe zou kopen zou ik voor een Kamado Joe gaan, als ik het budget daarvoor over zou hebben (maar dat zit bij jou wel goed). Innovatief en gave rode kleur. En de kwaliteit verwacht ik een redelijke stap hoger...
 
Ben benieuwd of je al een keuze hebt kunnen maken.
Zelf heb ik een Grill Guru en ben er best tevreden over. Helaas twee keer een gebarsten vuurbox en de onderkant zit een minuscuul scheurtje bij de luchtinlaat. Twee nieuwe vuurboxen gehad en een een nieuwe onderkant (die voorlopig werkloos te wachten staat omdat ik niet verwacht dat die andere kapot zal gaan). Mijn n=1: kwaliteit is minder, afwerking is minder (luchtschuif sluit minder bij beide). Maar het werkt allemaal wel goed.

Als ik ooit een nieuwe zou kopen zou ik voor een Kamado Joe gaan, als ik het budget daarvoor over zou hebben (maar dat zit bij jou wel goed). Innovatief en gave rode kleur. En de kwaliteit verwacht ik een redelijke stap hoger...
Denk dat je de eerste bent die het heeft over een gave rode kleur :D

Je schrijf je zoveel er voor over zou hebben. Ik keek destijds ook voor een budget omdat ik niet wist of ik er veel mee ging doen. Uiteindelijk na een discussie met een KJ dealer op FB en op zijn uitnodiging in gegaan om te komen kijken bij hem. Meteen ook een Classic 1 besteld. Heb hem nu net geen 2 jaar, maar ben er zo van overtuigd dat zelfs een beetje spijt heb dat ik niet direct de Classic 2 had gekocht :ROFLMAO:

Dus met de ervaring dat je al met de GG hebt, is het wat vreemd dat je twijfelt over de meerkost voor een KJ. Maar verwacht niet dat het beter of slechter werkt als je GG.
 
Dit is precies het probleem van deze vragen.

Volgens mij heb je ook al antwoord op je vragen.

Koop vooral wat jou budget toelaat en wat aansluit op je wensen.

Een L zal voor de meeste groot genoeg zijn, zeker als je er een kogelbbq langs zet.

Kook je regelmatig voor grote gezelschappen of heb je een flinke kinderwens kun je beter voor een XL gaan.

Ik heb zoals de meeste voor dezelfde keuze gestaan.

Ben al jaren bezig op een weber 57 en wilde naar een kamado.
Omdat wij met zijn 5en zijn en ik graag voor gezelschappen kook ben ik bij een XL uitgekomen.
Ook omdat ik vaak met gietijzer kook ben ik erg blij met het grote oppervlak.
Bedenk ook dat als je half indirect gaat je ook maar de helft overhoud van je rooster.

Maar ik heb wellicht hele andere wensen dat de gemiddelde bbqer op het forum.
De kamado gebruik ik voor van alles, van een rooster vol kippenvleugels tot 2 grote skillets met mosselen erin.
Eten wij een broodje hamburger vind ik het erg makkelijk om dit juist op de weber te doen.
Ben ik voor een gezelschap pizza’s aan het bakken staan ze beide aan met een pizzasteen erin.
Een ander voorbeeld is dat ik op de weber mijn vlees afgril en op de kamado de bijgerechten maak en het vlees indirect doe.

Zou ik niet zo uitgebreid koken zou ik wellicht met een L weg komen.

Er zijn er ook genoeg die langs een kamado een pizzaoven zetten.

Dit is een vraag die hier regelmatig voorbij komt, maar alleen jij kan hem beantwoorden.

Kijk vooral naar wat je ermee wil gaan doen en wat je budget toelaat.
Kijk minder naar de eventuele accessoires, je moet altijd wat te dromen hebben en door beetje bij beetje uit te breiden blijft het leuk.

De bge komt redelijk kaal, de kj redelijk compleet. Zit ook een verschil in kosten.
Met beide kun je niet mis gaan.

Wellicht is een primo een mooie middenweg, maar daar kan @Ewald je alles over vertellen.

Wat ik je nog wel mee wil geven is dat ik mijn weber 57 nooit meer weg zal doen, welke kamado er ook langs staat.
Ga deze tekst denk ik even kopiëren. Vraag komt zo vaak terug en dit is een mooi antwoord @Zzzjon 😜
 
een beetje spijt heb dat ik niet direct de Classic 2 had gekocht :ROFLMAO:

dat is dikwijls het probleem, je hebt een budget je koopt volgens je budget en achteraf denk je had ik maar.

Daarom dat ik zeg, koop wat je wil met desnoods minder accessoires want achteraf ga je spijt krijgen als je teveel naar je budget kijkt.

Voordeel is ook dat je beter kan inschatten welke accessoires je echt gaat gebruiken en welke niet omdat je al wat ervaring heeft.

Ik heb bijvoorbeeld de conveggtorlifter en grid lifter van BGE gekocht en gebruik deze NOOIT. had daar beter een paar goeie stukken vlees van gekocht, maarja....
 
Denk dat je de eerste bent die het heeft over een gave rode kleur :D

Je schrijf je zoveel er voor over zou hebben. Ik keek destijds ook voor een budget omdat ik niet wist of ik er veel mee ging doen. Uiteindelijk na een discussie met een KJ dealer op FB en op zijn uitnodiging in gegaan om te komen kijken bij hem. Meteen ook een Classic 1 besteld. Heb hem nu net geen 2 jaar, maar ben er zo van overtuigd dat zelfs een beetje spijt heb dat ik niet direct de Classic 2 had gekocht :ROFLMAO:

Dus met de ervaring dat je al met de GG hebt, is het wat vreemd dat je twijfelt over de meerkost voor een KJ. Maar verwacht niet dat het beter of slechter werkt als je GG.
Ik heb geen spijt van m'n aankoop. Verre van. Mooi apparaat wat doet wat het moet doen. Met de vuurboxen heb ik (hopelijk) pech gehad.
Vooralsnog kan ik met een kleiner budget hetzelfde doen als met een KJ. En met een KJ kun je ook pech hebben. Nu heb ik een goed werkende kamado voor een lagere prijs dan de KJ. En ik denk niet dat die meerprijs een jaar geleden (ik moest al lullen als Brugman om dit aan m'n vrouw te verantwoorden) voor mij (ons) op zou wegen tegen een kek kleurtje (ja, echt!) en betere afwerking.

Maar ik kom op bovenstaande terug als er ook maar iets kort buiten de garantieperiode kapot gaat. Tot die tijd ben ik one happy chap en heb ik extra geld in m'n zak gehouden voor een WGA, gietijzeren roosters en veel vlees...
 
Ik heb geen spijt van m'n aankoop. Verre van. Mooi apparaat wat doet wat het moet doen. Met de vuurboxen heb ik (hopelijk) pech gehad.
Vooralsnog kan ik met een kleiner budget hetzelfde doen als met een KJ. En met een KJ kun je ook pech hebben. Nu heb ik een goed werkende kamado voor een lagere prijs dan de KJ. En ik denk niet dat die meerprijs een jaar geleden (ik moest al lullen als Brugman om dit aan m'n vrouw te verantwoorden) voor mij (ons) op zou wegen tegen een kek kleurtje (ja, echt!) en betere afwerking.

Maar ik kom op bovenstaande terug als er ook maar iets kort buiten de garantieperiode kapot gaat. Tot die tijd ben ik one happy chap en heb ik extra geld in m'n zak gehouden voor een WGA, gietijzeren roosters en veel vlees...
Bij KJ is er levenslange garantie op de keramiek, dus dat zit goed. Bij GG is dat 10 jaar dacjt ik wat ook enorm lang is.

Ik heb de KJ niet genomen omwille zijn kleur, want ik heb een hekel aan rood. Maar dat was voor mij de meest complete die betaalbaar was met supergoede garantie.
 
Bij KJ is er levenslange garantie op de keramiek, dus dat zit goed. Bij GG is dat 10 jaar dacjt ik wat ook enorm lang is.

Ik heb de KJ niet genomen omwille zijn kleur, want ik heb een hekel aan rood. Maar dat was voor mij de meest complete die betaalbaar was met supergoede garantie.
Helaas op de vuurbox en vuurring maar 2 jaar. Dus mocht dat over een jaar kapot gaan zou ik nogal balen. Maar goed, dat zien we dan wel weer. Koop ik gewoon een vuurbox van KJ... 😉
 
Helaas op de vuurbox en vuurring maar 2 jaar. Dus mocht dat over een jaar kapot gaan zou ik nogal balen. Maar goed, dat zien we dan wel weer. Koop ik gewoon een vuurbox van KJ... 😉
Het is dat. Denk dat veel uitwisselbaar is.

Geen idee wat die GG kost, maar mijn KJ was €1000 en die heeft dan een goede garantie, asla en D&C. Dat was me ook wat waard. Ik stond thans op het punt om een Outr te kopen en twijfelde nog tussen L en XL. Die XL zit zelfs onder de €1000. Wel maar 2 jaar garantie.

Van mijn KJ is de vuurbox ook al gebarsten na een jaar, ff mailtje naar Kj en stuurden een nieuwe. Dus het is niet dat die van een KJ niet scheurt.
 
Het is dat. Denk dat veel uitwisselbaar is.

Geen idee wat die GG kost, maar mijn KJ was €1000 en die heeft dan een goede garantie, asla en D&C. Dat was me ook wat waard. Ik stond thans op het punt om een Outr te kopen en twijfelde nog tussen L en XL. Die XL zit zelfs onder de €1000. Wel maar 2 jaar garantie.

Van mijn KJ is de vuurbox ook al gebarsten na een jaar, ff mailtje naar Kj en stuurden een nieuwe. Dus het is niet dat die van een KJ niet scheurt.
Waarschijnlijk had ik over 2-3 jaar achteraf liever 300 euro meer betaald. Maar ik keek eigenwijs al direct naar de KJ2 en KJ3.

Ach, de kippenhaasjes smaken me er vandaag niet minder op!
 
Ok, ik kom er op terug. Derde vuurbox gescheurd. Geen gekke dingen gedaan. Of mag ik hem na een sessie van een uurtje of twee niet even opstoken tot 300 graden om het rooster schoon te branden?
 
Keuze is nog steeds niet gemaakt.
Ben ook nog niet wezen kijken, op dit moment erg druk met onze achtertuin, en de overkapping.
Hoop (fingers crossed) donderdag helemaal klaar te zijn en dan gaat het shoppen gebeuren.

Jullie horen het nog!!
 
Voor 2000 euro heb je krap een kale Primo oval XL.
Met tafel en andere benodigde accessoires
(divider plate, D plates, D plate grates)
ga je richting de 3000 euro of eroverheen
 
Voor 2000 euro heb je krap een kale Primo oval XL.
Met tafel en andere benodigde accessoires
(divider plate, D plates, D plate grates)
ga je richting de 3000 euro of eroverheen
Dan zal het geen primo worden.
Vindt 2k budget voor een kamado een heel mooi bedrag, en is ook echt wel het maximale.

Hoef overigens ook alleen maar een “solo” te hebben omdat de kamado in een buitenkeuken komt.

Maar zal vast goed komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan