BasBQ
Beef en Steak

De zoveelste Kamado vraag.

In je eerste post zeg je dat je eerst BGE wilde, ga er gewoon voor en koop enkel de meest essentiële zaken.

hou er rekening mee dat je dit niet koopt om binnen 2 jaar weg te doen.
Als je nu merk X koopt en je hebt er achteraf spijt van hang je er ettelijke jaren aan vast.

Als je budget nu 2k is, dan kan je al een large kopen met de essentiële accessoires, de rest kan je later nog bijkopen.
Welk merk dat je nu ook koopt, je gaat later sowieso toch nog accessoires bij kopen.

Als je twijfelt tussen merken, ga voelen, doe een workshop dat je met de verschillende kan werken.
Zoals het verkoopargument van KJ, dat je het deksel op iedere positie kan openen... Wel dat gebruik je nooit, er zijn maar 2 posities nuttig, open of dicht.
Mooie reactie Stijn :D
Het klopt dat ik in eerste instantie zei BGE.
Echter, and correct me if i'm wrong, de accessoires van BGE zijn wel een stuk duurder als ik kijk naar bijv. GG of KJ.
Qua kamado zelf tussen de L van BGE en L van KJ zijn niet zo veel verschillen in prijs.

Voor nu, allemaal super bedankt voor de reacties.
Ik ben er iig over uit dat het een L formaat wordt, en met wellicht een Weber kogel erbij voor het HF spul.
Merk, dat ga ik even op een rijtje zetten, en vooral even wat winkels bezoeken a.s. vrijdag en weekend.

Ik laat jullie uiteraard de keuze weten!
 
Accesoires zijn bijzaak. Die koop je geleidelijk aan erbij. Ik ben zo al bijna 2 jaar vanalles aan het bijkopen en heb ondertussen al een kast compleet vol :ROFLMAO:
 
Accesoires zijn bijzaak. Die koop je geleidelijk aan erbij. Ik ben zo al bijna 2 jaar vanalles aan het bijkopen en heb ondertussen al een kast compleet vol :ROFLMAO:
hahaha, dat ben ik wel met je eens.
Echter, als ik een simpele pizza steen bekijk voor een large model BGE en daar toch al snel 8tientjes voor kwijt ben.
En dezelfde steen op zoek voor KJ Large en daar de helft voor kwijt ben. :unsure:
Tuurlijk, het één is het andere niet, eens.
Maar wil enkel aantonen, dat over het algemeen BGE wel een stukje duurder is met accessoires dan bijv. KJ.

Desalniettemin wordt de keuze nog wel lastig hoor. Zowel BGE, als KJ staan hoog op de lijst.
GG is voor mij toch wel afgevallen door o.a. het tros radar filmpje, en toch wat gemengde reactie op andere fora's.
Dus de keuze zal ergens worden tussen in de volgorde van; KJ, BGE, Primo of Bastard.

Keep you guys posted.
 
Echter, als ik een simpele pizza steen bekijk voor een large model BGE en daar toch al snel 8tientjes voor kwijt ben
Je bent natuurlijk niet merk gebonden als het om accessoires gaat . Het een kan ook op het ander passen .(niet alles😉)
 
hahaha, dat ben ik wel met je eens.
Echter, als ik een simpele pizza steen bekijk voor een large model BGE en daar toch al snel 8tientjes voor kwijt ben.
En dezelfde steen op zoek voor KJ Large en daar de helft voor kwijt ben. :unsure:
Tuurlijk, het één is het andere niet, eens.
Maar wil enkel aantonen, dat over het algemeen BGE wel een stukje duurder is met accessoires dan bijv. KJ.

Desalniettemin wordt de keuze nog wel lastig hoor. Zowel BGE, als KJ staan hoog op de lijst.
GG is voor mij toch wel afgevallen door o.a. het tros radar filmpje, en toch wat gemengde reactie op andere fora's.
Dus de keuze zal ergens worden tussen in de volgorde van; KJ, BGE, Primo of Bastard.

Keep you guys posted.

Maar niemand verplicht je een pizzasteen van BGE te kopen. Mijn pizzasteen heb ik ooit op bol besteld voor €30 of zo en werkt perfect. Pizzasteen, Dutch Oven, Plancha plaat, chickensitter,... zijn zaken die niet gebonden zijn aan de BGE en kun je kopen van eender welk merk.

Bij BGE zijn het vooral de eggspander en zo die je best van hen neemt omdat je dan zeker bent dat het past. Maar als je bv een searrooster wilt, kan je zo een kleine ronde kopen en die gewoon op het RVS rooster leggen. Moet je niet persé eentje van BGE kopen.
 
@Patjev5 . Ik heb recentelijk de BGE L gekocht. Samen met mijn twee Webers kook je daar een complete rijsttafel op.
Verder, ik wil ook wel eens gewoon op een kogel Q iets maken. Hoeft niet altijd op een ei.
En wat alle collega ook zeggen,
- kijken, vragen, voelen, prutsen, keteltje erop, roosters wisselen etc in een goede bbq shop.
En ja, een Joe of BGE zijn prijzig, maar die kan je wel altijd uit blijven breiden met wat je graag zou willen.
Vergeet ook je garantie voorwaarden niet.

Succes.
 
Is ook helemaal waar wat jullie zeggen Peter64, Free_ltd en RDj.
Wat betreft de keuze; het budget laat het toe om een wat "duurdere" Kamado te kopen.
Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat de goedkopere per definitie slecht zijn, echter prijs kwaliteit en garantie zal ergens in moeten zitten.
Vandaar dat het hoe dan ook één van de eerder genoemde merken zal worden (KJ, BGE, Primo of Bastard).
En zeker KJ en BGE blinken uit in de garantie voorwaarden, tot dusver.

Goed om te weten dat het meeste spul onderling wel redelijk goed uitwisselbaar is, dan ben je inderdaad niet gebonden aan het merk.
Dan zal de keuze denk ik toch gaan worden tussen BGE en KJ hahaha.
Maar goed, wat ik al eerder zei, ik ga eerst eens even op mijn gemak de eitjes bekijken in de shops, en dan de keuze maken.

Gaat vast goed komen ;)
 
Ik ken het dilemma qua formaat. Ik had een Weber met 57cm oppervlak, maar hoewel het best goed ging vond ik het wel een hoop werk om bijv een pulled pork op dat ding te maken. Dus een kamado.
Tijdje getwijfeld tussen de Classic3 en de BigJoe (ik wilde wel een ‘ red egg’ ivm noviteiten en accessories), maar toch de classic genomen.
Waarom de classic en niet de big? Omdat je (ik) op een kamado geen hambo, kippepoot, sate, worstje maakt. Kan wel, maar daarom koop je geen kamado. Wel voor het betere vlees en de lowslow. En daar heb je minder oppervlak voor nodig.
Tot nu toe nooit het probleem gehad dat het rooster te klein is.
 
Waarom de classic en niet de big? Omdat je (ik) op een kamado geen hambo, kippepoot, sate, worstje maakt. Kan wel, maar daarom koop je geen kamado. Wel voor het betere vlees en de lowslow. En daar heb je minder oppervlak voor nodig.
Tot nu toe nooit het probleem gehad dat het rooster te klein is.
Als je volledige maaltijden op je BBQ gaat maken dan is de BBQ zo vol, vooral als daar ook ovenschalen bij gaan komen.
Het argument het betere vlees en Low en Slow is dus een beetje onzin;)
Een big joe is inderdaad heel groot maar ik ken er hier een paar op het forum die hem echt helemaal vol krijgen.
Een BBQ is al snel te klein, te groot is eigenlijk niet aan de orde, ook het verschil in brandstof en de tijd om hem op temperatuur te krijgen tussen een L en XL Kamado is te verwaarlozen.
 
Als je volledige maaltijden op je BBQ gaat maken dan is de BBQ zo vol, vooral als daar ook ovenschalen bij gaan komen.
Het argument het betere vlees en Low en Slow is dus een beetje onzin;)
Een big joe is inderdaad heel groot maar ik ken er hier een paar op het forum die hem echt helemaal vol krijgen.
Een BBQ is al snel te klein, te groot is eigenlijk niet aan de orde, ook het verschil in brandstof en de tijd om hem op temperatuur te krijgen tussen een L en XL Kamado is te verwaarlozen.
Beste Ewald,
Ik snap dat jij met jouw bbq gewoontes er anders over denkt, maar om dit onzin te noemen gaat me wat ver. Dat vind ik weer onzin.
Laten we het er op houden dat het afhankelijk is van hoe je bbq’t. Ik vind het onzin om met allerlei pannetjes op de bbq te lopen klooien, jij hebt daar kennelijk wel lol in. Ik niet.
Ok?

Het blijkt dus maar weer dat alles afhankelijk is van wensen en voorkeuren. Met de verschillende antwoorden kan TS hopelijk een goede keuze maken?
 
Beste Ewald,
Ik snap dat jij met jouw bbq gewoontes er anders over denkt, maar om dit onzin te noemen gaat me wat ver. Dat vind ik weer onzin.
Laten we het er op houden dat het afhankelijk is van hoe je bbq’t. Ik vind het onzin om met allerlei pannetjes op de bbq te lopen klooien, jij hebt daar kennelijk wel lol in. Ik niet.
Ok?

Het blijkt dus maar weer dat alles afhankelijk is van wensen en voorkeuren. Met de verschillende antwoorden kan TS hopelijk een goede keuze maken?
Een ieder mag natuurlijk zijn mening hebben, maar ga die mening nu niet als de de waarheid prediken, zo breng je juist mensen op het verkeerde been.
 
@Biebieque en @Ewald,

Ik begrijp jullie beide.
En jullie beide hebben goede punten.

Ene zijde zei ik ook, let’s go!! XL, liever ruimte te veel dan te weinig.
Andere kant, en dat ben ik wel een beetje eens met biebieque eens, kipvleugtjes enz ga ik niet op de kamado gooien. Daarvoor komt dan wel een keer een mooie weber oid.

Dus dan zou ik prima uit de voeten kunnen met een L.
Maar goed, zoals al vaker gemeld te hebben, ik ga binnenkort gewoon ff wat shops bezoeken en dan ook daar de L en XL bekijken, en zien wij wel waar we op gaan uitkomen.

Het budget is max 2k, en denk dat daarvoor genoeg moois te koop is.
 
@Biebieque en @Ewald,



Ene zijde zei ik ook, let’s go!! XL, liever ruimte te veel dan te weinig.
Andere kant, en dat ben ik wel een beetje eens met biebieque eens, kipvleugtjes enz ga ik niet op de kamado gooien. Daarvoor komt dan wel een keer een mooie weber oid.
Deze begrijp ik niet helemaal, kipvleugeltjes kunnen dus niet op een kamado worden gemaakt????
Daar koop je dan speciaal een weber voor???
Het jammere aan veel nieuwelingen is dat ze denken dat een Kamado een must is, "the Holy Grail" anders kun je niet BBQ-en.
Ik stam nog uit de tijd dat Kamado's zeldzaam waren en de weber ketels en de UDS-en hoogtij vierden.
(UDS is een Ugly Drum Smoker, een oliedrum dus en een super Low budget Low en Slow BBQ.)
Een Kamado is niks anders dan een Aardewerk BBQ, een veredelde bloempot, waarop je hetzelfde kunt maken als op die fantastische weber BBQ's
Alleen toegegeven de temperatuurregeling op een Kamado is eenvoudiger dan op een Weber.
 
Deze begrijp ik niet helemaal, kipvleugeltjes kunnen dus niet op een kamado worden gemaakt????
Daar koop je dan speciaal een weber voor???
Het jammere aan veel nieuwelingen is dat ze denken dat een Kamado een must is, "the Holy Grail" anders kun je niet BBQ-en.
Ik stam nog uit de tijd dat Kamado's zeldzaam waren en de weber ketels en de UDS-en hoogtij vierden.
(UDS is een Ugly Drum Smoker, een oliedrum dus en een super Low budget Low en Slow BBQ.)
Een Kamado is niks anders dan een Aardewerk BBQ, een veredelde bloempot, waarop je hetzelfde kunt maken als op die fantastische weber BBQ's
Alleen toegegeven de temperatuurregeling op een Kamado is eenvoudiger dan op een Weber.

Ik durf hem zelfs wel om te draaien dat "the Holy Grail" een weber 57 is.

De meeste die al wat langer BBQen hebben het geleerd op een kegelbbq en zijn makkelijker gaan werken op een kamado.

Een kamado is nou eenmaal wat stabieler, maar laten we eerlijk zeggen, dat geschuif boven en onder op een ketel is toch waardoor we het mooi zijn gaan vinden.
 
Zucht…. Van een vraag beginnen we nu in een soort discussie te komen.

@Ewald, mijn opmerking was als voorbeeld, hoopte dat dit er wel uit gepikt zou worden.
Ik denk dat de essentie wel begrepen wordt toch?
 
Kippevleugels niet op een kamado? Eerst pekelen in bier, daarna drogen en dan op 150° indirect roken waarna aflakken en direct ff laten carameliseren. Je weet niet wat je mist :D

Nu, ieder wat wils natuurlijk. Niet iedereen is ook even ervaren. Ik ben zelf niet ervaren genoeg om met een gerust hart complete menu’s met schotels en pannen tegelijk op 1 bbq te doen. Vermits het vaak zaken zijn die op verschillende temperaturen worden bereid, heb ik meer gemoedsrust met 2 of 3 BBQ’s. Maar als het zo uitgebreid is, dan maak ik de dag ervoor al een complete planning op wanneer ik precies wat moet doen :ROFLMAO:
 
@Zzzjon de weber is zeker wel een die bij mij ver terug gaat in de geschiedenis, echter is een kamado voor mij gemak/luxe ten opzichte van een traditionele kogel.

Maar goed, dat is mijn hele vraagstelling ook niet. 😉
 
Goed, ik zie dat mijn laatste opmerking compleet uit verband getrokken wordt.
Het was “als voorbeeld” en ik hoop dat de essentie van het bericht wel begrepen wordt.

Daar wil ik het bij laten. 😉😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan