BasBQ
Beef en Steak

De zoveelste Kamado vraag.

Patjev5

Sprokkelaar
Berichten
43
Hoi hoi allemaal,

Zoals al veeeeele voor mij zijn gegaan heb ik ook een vraag betreffende; Welke Kamado. (ik hoor jullie al zuchten ;) )

Al enige tijd ben ik aan het kijken en lezen omtrent kamado's.
Ik hou van een lekker stuk vlees, en verwen mijn gezin, familie en vrienden hier dan ook geregeld mee.
Nu was deed ik dit altijd een standaard BBQ, maar wil nu ook low and slow, pulled pork, Steaks, Ribs, Brisket enz gaan maken, water loopt in de mond.

Echter door zie ik door de bomen het bos niet meer. Feit is wel, het word minimaal een L of XL.
Maar ja, welke? KJ, GG, Primo, Bastard enz enz.
Budget is zo rond de 2k, lijkt mij een mooi bedrag voor een mooi stuk speelgoed.

Had mijn oog in eerste instantie laten vallen op de BGE L, maar wil liever een XL, en dan komt er bij BGE best nog wel het e.e.a. bij waardoor het budget van 2k allang niet meer toereikend is.
Het onderstel is niet belangrijk, omdat de toekomstige kamodo in een buitenkeuken komt.

De KJ Big Joe 2 heeft ook mijn interesse gewekt, maar is ook precies op het randje.
Grill Guru XL, stuk goedkoper, en de ene zijde zeg ik prima. Maar als ik dan het tros Radar filmpje bekijk waar ook een GG werd getest, dan kwam deze er niet zo heel best uit.
Maar goed, dat is op basis van één filmpje.

Wat betreft de Bastard, collega heeft deze en is er best te vrede over, maar is ook weer op het randje van budget.
Primo, ken ik zelf niet zo goed.

Jullie begrijpen wel, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Need some advice.
 
Voor hoeveel mensen wil je gaan barbecueën? Tot een man of twaalf is een large groot zat.
 
Ga ze in het echt bekijken, voelen en vragen .
Dan kun je beter een keuze maken .
Succes met je keuze.
Heb zelf een Bastard en zeer tevreden mee .
 
Voor hoeveel mensen wil je gaan barbecueën? Tot een man of twaalf is een large groot zat.

Klopt, maar als je een beetje ruig gaat doen met gietijzer en/of meerdere zones gaat creëren loop je snel tegen beperkingen aan.
(In wel iig)
 
Een large is hoofdzakelijk groot genoeg. Voor die ene keer dat je meer ruimte nodig hebt kun je ook een simpele q er bij hebben .
 
Bedenk wel dat die maat veel kolen gebruiken. Ik heb de grootste Monolith ongeveer 58 cm rooster en die lust wel wat. Low en slow met weinig kolen lukt mij niet.
 
Dit is nou precies het probleem met deze vraag.
1000 mensen, 1000 meningen.

Ik ben het wel met @Rdj eens dan een large vaak genoeg is.
Je zou er ook nog altijd een weber oid langs kunnen zetten tzt.
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver.
Voor hoeveel mensen?
Wij hebben best een grote vrienden en familiekring, bbq doen wij het hele jaar door.
Dus ja, lastig, ene keer zal het 8 man betreffen, andere keer 16 man.
En met feestjes, tja dan is elke bbq te klein haha.

Maar wat ik begrijp, zal een L dus volstaan.
Nadeel van mij is wel een beetje, ik heb een hekel om mis te grijpen zeg maar. Dus zou het vervelend vinden om ineens ruimte te kort te komen.
Maar dat zou ook opgevangen kunnen worden met een kegel van weber, als voorbeeld.

Dan is de laatste vraag dus nog, welk merk, op basis van een L. Die is nog knap lastig vind ik.
 
Ga vooral voelen en vergelijken in de winkel en win daar goed advies in. Ik was overtuigd dat ik een bge large zou kopen. Mede op basis van veel goede ervaringen hier. Tot ik in een workshop met de primo werkte, toen was ik echt verkocht. Later terug gegaan naar deze zaak en ze naast elkaar gezet (net al de KJ classic 3) en voor mij sprong de primo er wederom uit vanwege met name het werkoppervlakte en het feit dat de deksel mooi ver open gaat.
 
Ik heb naast mijn kamado een grote weber staan. Bij grotere aantalen bezoekers een of twee grote stukken vlees op de kamado en de weber op hot en fast voor sate burgers ed.
 
@Kaspa, de bedoeling is sowieso even te gaan kijken in de winkel(s).
Koop niks zo maar op basis van looks op het boze internet.

Hoe is jullie ervaring met de GG Large of XL?
Die zijn gunstig geprijsd, en laat behoorlijk wat ruimte over voor een mini kamado of kegel weber.
 
Er zijn hier een aantal hartstikke blije gebruikers van de Grill Guru's. Zolang je verwachtingen in lijn zijn met het bespaarde geld komt dat wel goed denk ik
 
Hou er ook rekening mee dat er voor een large model meer accessoires beschikbaar zijn dan voor grote of kleinere modellen.

Zoals eerder benoemd denk ik dat je er beter een barbecue naast kan zetten dan dat je een XL neemt. Dan ben je veel veelzijdiger en heb je meer ruimte.
 
Hou er ook rekening mee dat er voor een large model meer accessoires beschikbaar zijn dan voor grote of kleinere modellen.

Zoals eerder benoemd denk ik dat je er beter een barbecue naast kan zetten dan dat je een XL neemt. Dan ben je veel veelzijdiger en heb je meer ruimte.
Ik begin ook wat meer die kant op te neigen.
Een mooie L kamado en dan een mooie weber kogel er naast.

Nu nog beslissen welk merk.
A.s. Weekend eens ff wat shops bezoeken.
 
Ik zal mijn paar centen ook in het zakje gooien. Ik heb een Large Kamado, WMT57 en een Windmill Stove (kan natuurlijk ook vervangen worden door een gasbrander maar is veel minder leuk). Ik heb eigenlijk nooit ruimte te weinig. Ik vind het juist prettig om meerdere BBQs te hebben zodat ik op volledig andere temperaturen eten kan bereiden. Inderdaad 100 mensen 100 meningen.

Succes met je keuze!
 
Ik zelf heb een large en een medium en daarnaast nog een 4-burner gasBBQ. Ik ben meer van het N + 1 principe dat je dus nooit te weinig BBQ’s hebt.

Sinds ik de large heb en dit forum heb leren kennen, is er een hele nieuwe wereld voor me open gegaan. Nu cremeer ik geen vlees meer, maar maak ik complete menu’s. En vermits de verschillende zaken van de menu vaak met andere temperaturen klaar gemaakt worden, is het naar mijn mening handiger 2 of 3 BBQ’s te hebben ipv 1 grotere die in de meeste gevallen overkill is.

Een large is in de meeste gevallen groot genoeg. Eerlijk gezegd kom in voor mijn gezin al meestal met mijn KJ Junior toe.

Dus hangt er wat vanaf wat je er allemaal mee wilt doen. Zou ook knudde zijn moest je een XL kopen waarbij je die extra capaciteit in 5% van de sessies maar gebruikt en merkt dat je vooral tegen andere issue’s aanloopt waar een 2de bbq de oplossing is.

Dus ff wikken en wegen zou ik zo zeggen. Succes met de keuze.
 
In je eerste post zeg je dat je eerst BGE wilde, ga er gewoon voor en koop enkel de meest essentiële zaken.

hou er rekening mee dat je dit niet koopt om binnen 2 jaar weg te doen.
Als je nu merk X koopt en je hebt er achteraf spijt van hang je er ettelijke jaren aan vast.

Als je budget nu 2k is, dan kan je al een large kopen met de essentiële accessoires, de rest kan je later nog bijkopen.
Welk merk dat je nu ook koopt, je gaat later sowieso toch nog accessoires bij kopen.

Als je twijfelt tussen merken, ga voelen, doe een workshop dat je met de verschillende kan werken.
Zoals het verkoopargument van KJ, dat je het deksel op iedere positie kan openen... Wel dat gebruik je nooit, er zijn maar 2 posities nuttig, open of dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan