Beef en Steak

De kalkoen van dit jaar

noskos

Administrator
Forumleiding
Dit jaar voor eerste kerstdag weer een kalkoen gemaakt. Dit is inmiddels een traditie geworden :D Het recept dat ik volg is die van de Apple Brined Turkey. Kalkoen gaat een dagje in de pekel om uitdrogen te voorkomen. Daarna een nachtje in de koelkast om het vel droog te maken en dan in de BBQ. Lessen die ik van voorgaande jaren heb geleerd is dat ik de vleugels een tijdje inpak omdat die nogal snel heeeel donker worden. Ik heb ook de kalkoen zelf ingepakt toen ik hem donker genoeg vond. Dit om verbranden van het vel te voorkomen.
Al met al was dit de beste tot nu toe :D

Geserveerd met aardappels in ganzenvet gebakken en stoofpeertjes. Een lekker kerstmaaltje, als zeg ik het zelf ;)

xmasturkey1.jpg

xmasturkey2.jpg

xmasturkey3.jpg

xmasturkey4.jpg

Ik hoop dat ie van mij  (mijn eerste) er morgen net zo lekker uit komt te zien!
Hoe lang heeft ie op de Q gelegen? Ik las gisteren dat je van een uur per kg uit moet gaan. Jamie Oliver rekende 20 minuten/kg in de oven op 180gr...
Wezenlijk verschil...

Oe dit ziet er lekker uit; ik ga m binnenkort denk ik ook weer maken!!! De kalkoenen zijn vanaf vrijdag waarschijnlijk weer in de aanbieding :)

Ziet er weer goed uit Dennis, begrijp wel dat dit een traditie is. 

Erg mooi gemaakt en ze ziet er bijzonder smakelijk uit !

Mooi bruin velletje

Mooi vogeltje hoor! Dit zijn de betere hapjes.

Prachtige garing, daar kan menig Amerikaanse Turkey niet aan tippen.

Leuke traditie, houd vol

@ Ceriel, deze was 4,8 kg en heeft er zo'n 2,5 a 3 uur opgelegen bij 150-175?C.
Maar ik doe hem niet op tijd maarop temperatuur. Dat is de enige manier om hem goed te krijgen.

Ziet er goed uit en was het vlees nog sappig van binnen?

noskos zei:
@ Ceriel, deze was 4,8 kg en heeft er zo'n 2,5 a 3 uur opgelegen bij 150-175?C.
Maar ik doe hem niet op tijd maarop temperatuur. Dat is de enige manier om hem goed te krijgen.
Dank je Dennis. Natuurlijk op temperatuur, maar het zou vervelend zijn dat iedereen de soep al lang opheeft en dan nog 2 uur moeten wachten op het hoofdgerecht.
Nog een prettige kerst en alvast de beste wensen voor 2014

het is een prachtige kalkoen geworden Dennis, kan heel goed begrijpen dat jullie gesmuld hebben

Die kalkoen glimt als een "bruin kalf" in de maneschijn! Mooi resultaat, zo zie je ze niet al te vaak voorbij komen  :)

Ceriel zei:
Dank je Dennis. Natuurlijk op temperatuur, maar het zou vervelend zijn dat iedereen de soep al lang opheeft en dan nog 2 uur moeten wachten op het hoofdgerecht.

Ook hier geldt dat hij makkelijker warm te houden is dan warm te krijgen ;) Op het ei gaat hij trouwens wat sneller dan vroeger in de weber. Maar iets eerder beginnen, zo'n ding blijft nog een aardige poos warm hoor!

Ik denk dat iedere kalkoen zo wel wilt eindigen!! :D

Terug
Bovenaan Onderaan