BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

Ceriel zei:
In dat geval lijkt het me verstandig om iemand met enige kennis van elektrotechniek te vragen om je te helpen....

Ceriel +1
 
Heb het geheel nu goed aangesloten maar nog niet helemaal werkend gekregen. Het systeem heeft overal stroom. Maar de rex/ssr lijkt te snel en vaak te schakelen. De ventilator draait al erg vroeg. Heb het een en ander al ingesteld en veranderd. Maar lijkt nog niet te werken. Wellicht heeft er iemand suggesties wat ik kan controleren ?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Volgens mij moet je een andere ssr hebben
Deze is om wisselstroom te schakelen
Zoek even bij alie op ssr 25dd dit is een 5/60 volt dc ssr
 
marcel125 zei:
Volgens mij moet je een andere ssr hebben
Deze is om wisselstroom te schakelen
Zoek even bij alie op ssr 25dd dit is een 5/60 volt dc ssr
De huidige ssr gebruik ik op een stopcontact. Het stopcontact wordt geschakeld en daar zit de 12v adapter in die weer verbonden is met de ventilator. Maar de ventilator werkt zelfs niet wanneer ik de 12v adapter (1 Ampere) direct op de ventilator zet. Als ik er een lamp op zet, werkt deze wel...

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Kapotte adapter........ Als de lamp op het stopcontact wel werkt en de adapter-ventilator niet dan lijkt me dat wel duidelijk.

Als je een gewone lamp heb aangesloten (dus geen led) dan kan het alleen nog zijn dat de ssr op 50 Hz schakelt en dan brand de lamp wel, maar de ventilator zal zeker niet draaien.
 
eamesz zei:
Kapotte adapter........ Als de lamp op het stopcontact wel werkt en de adapter-ventilator niet dan lijkt me dat wel duidelijk.

Als je een gewone lamp heb aangesloten (dus geen led) dan kan het alleen nog zijn dat de ssr op 50 Hz schakelt en dan brand de lamp wel, maar de ventilator zal zeker niet draaien.

Ben er achter wat het probleem is. De ventilator vraagt 12v 2.7A en de adapter levert maar 1A. Veel te weinig dus. Dus of andere adapter zoeken of lichtere ventilator (y)

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Ik ben me toch een partij benieuwd als je deze ventilator gaat gebruiken. Ik ben er al tegengekomen met een gigantisch debiet (luchtstroom), dus als je pech hebt blaas je de as uit de bovenkant van je Q......

Of kun je ijzer smeden op de juiste temperatuur. Mijn advies: ga voor een 'normale' ventilator die de meeste gebruiken en die ligt op max 0.5-0.6 A.
 
eamesz zei:
Ik ben me toch een partij benieuwd als je deze ventilator gaat gebruiken. Ik ben er al tegengekomen met een gigantisch debiet (luchtstroom), dus als je pech hebt blaas je de as uit de bovenkant van je Q......

Of kun je ijzer smeden op de juiste temperatuur. Mijn advies: ga voor een 'normale' ventilator die de meeste gebruiken en die ligt op max 0.5-0.6 A.
Heb er inmiddels 1 met maar 0.5 ampere . De zwaardere ga ik misschien gebruiken als 'fohn' om het vuur handmatig (bijv voor mn wga) aan te blazen. Veel ideeen, de uitvoering laat op zich wachten..

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Ik heb van de week deze besteld: http://m.ebay.com/itm/112259280255

Nu zie ik hier en daar echt 100 types SSR voorbij komen. Een schema lezen lukt me nog wel maar verder heb ik er niet mega veel kaas van gegeten. Zal bij de technische dienst op m'n werk eens kijken of ze me kunnen helpen wanneer nodig maar in ieder geval al wat vragen.

Wat is nou goed voor wat? Wil er 1 of 2 fans mee aansturen op m'n reverse flow smoker. Lees veel dat hiervoor een 12v adapter wordt gebruikt die geschakeld wordt door de ssr?

Zit ik dan goed met de huidige ssr?

Of zijn er ook gewoon ssr uitvoeringen waar je direct je 12v fan op aan kan sluiten?

Of zijn er converters te krijgen zoals je eigenlijk ook met de 12 adapter doet alleen dan zonder de lelijke stekker oplossing in je behuizing?

En wie heeft er tips voor een fan voor op de reverse flow?

 
Hoi.
Ik heb een 12v rex c100 relay versie. Daaraan een voltage regulator zodat ik de snelheid van mijn fan kan regelen. Ook heb ik een temp sensor pt100 met 3 pootjes. Mijn rex heeft 2 tc aansluitingen wat nu? Moet ik trouwens ook instellingen doen??

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Hij werkt nu en erg nauwkeurig. Ik kan mijn doel temp alleen niet hoger instellen dan 40 graden. Iemand een idee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Die punt moet weg denk ik
477b45fc665d8054e302df1ee2a4b66d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
blizzy zei:
Die punt moet weg denk ik
477b45fc665d8054e302df1ee2a4b66d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Opgelost dmv een instelling in het verborgen menu. Zondag ribbetjes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Ok Ik denk dat ik het snap maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal haha.

Toch even advies vragen
Ik heb besteld:

Rex c700 SSR (v type)
Een voeding die 110-240v AC input vraagt en 12DC uitgang heeft waarmee ik mijn fan aanstuur

Welk type SSR heb ik nou nodig???? :-S  :-S
SSR 40DD met 3-32v DC input en 5-60v DC output
Of:
SSR 40 DA met 3-32v DC input en 24-380v AC output?

Of kan het allebei maar moet je dan je bedrading anders aanleggen?





 
Als je de 12 volt gaat schakelen (en dus niet de volledige voeding), dan kan het met beide. De Rex C700 stuurt een voltage naar de SSR en die schakelt daarmee open of dicht. De output van de 40DD is geschikt om een gelijkstroom van 5-60V doorheen te jagen terwijl de 40 DA geschikt is voor 24-380V wisselstroom.

Schakel je de 12 volt dan kies je de SSR 40DD en wil je de 220V voeding schakelen dan de DA versie.

Verschil: bij die laatste schakelt de voeding heel vaak en kun je snel schade verwachten. Maar, je kunt de voeding vervangen door een verwarmingselement en zo een sous vide maken

Heb je de DD, dan schakel je de 12 volt die uit de voeding komt en krijgt de voeding geen opdonder bij elke schakeling. Maar je kunt niks anders aan de SSR koppelen.

Bij vragen moet je me even een PB sturen.
 
eamesz zei:
Als je de 12 volt gaat schakelen (en dus niet de volledige voeding), dan kan het met beide. De Rex C700 stuurt een voltage naar de SSR en die schakelt daarmee open of dicht. De output van de 40DD is geschikt om een gelijkstroom van 5-60V doorheen te jagen terwijl de 40 DA geschikt is voor 24-380V wisselstroom.

Schakel je de 12 volt dan kies je de SSR 40DD en wil je de 220V voeding schakelen dan de DA versie.

Verschil: bij die laatste schakelt de voeding heel vaak en kun je snel schade verwachten. Maar, je kunt de voeding vervangen door een verwarmingselement en zo een sous vide maken

Heb je de DD, dan schakel je de 12 volt die uit de voeding komt en krijgt de voeding geen opdonder bij elke schakeling. Maar je kunt niks anders aan de SSR koppelen.

Bij vragen moet je me even een PB sturen.

Dank je Eamesz, ik geloof dat ik het nu snap.  Het heeft dus puur te maken met op welke plek in "de lijn" ik de ssr plaats.  Als ik hem voor de voeding plaats dan gebruik ik de DA en als ik hem voor de Fan zet dan heb ik de DD nodig.  Klopt dat?
Ik snap dan inderdaad dat je met het vele schakelen mogelijk je voeding erg belast...... ik ga dus maar voor de schakeling van de 12v. Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan