BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

hansi zei:
En dan hebben we het nog niet eens over de groote van zon ding. En voor letterlijk een paar euro heb je zon ding van aliexpres thuis. Maar kijk echt goed naar welke rex je besteld, ze zijn allemaal werkend te krijgen, maar als je een "220v" uitvoering hebt,terwijl jouw fan 12 v is, terwijl er ook een "12v" uitvoering is, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.
En dan gaat het vooral of de rex wel of geen ingebouwd relais heeft en of je wel of geen ssr gebruikt,en of de ssr bedoeld is  om 220 volt te schakelen of 12 volt
Ja daar was ik inderdaad al achter. Heb als uitgangspunt het schema genomen, met de bijbehorende delen. Dat is al makkelijker, ik zal mijn boodschappenlijst nog even sturen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Paar aanvullende tips:
- ventilator: koop een 'radial' ventilator. Die zijn ook rond de $5 maar maken een stuk minder herrie.
- fan aansluiting op UDS: rex inbouwen in wijnkist, en wijnkist met koperen pijp naar UDS blijkt simpel en goed te werken.

 
merdeuj zei:
Heren, nu speel ik ook met de gedachte om een cac te gaan maken. Laatste paar berichten maken het voor mij nu duidelijk. Maar waarom zou je bijv. Geen oude fohn kunnen gebruiken, ipv de ventilator? Geen ssr nodig, en geen 12v adapter. Kan iemand mij vertellen of dit alleen een gekke gedachte is of daadwerkelijk een mogelijk alternatief. Bvd Maarten

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

Een fohn blaast veel te veel lucht, dus vuur op standje turbo en as tot aan het deksel.  :-O
 
Ik ben ook bezig om zo'n CAC in elkaar te zetten.
Nu heb ik het ingebouwd en aangesloten zoals in het schema wat bij Hansi staat alleen doet hij het niet.
Het lijkt of dat de SSR niet wordt aangestuurd. ik heb deze SSR.
Ik hoor en zie de Rex c100 wel klikken en het lampje links boven gaat branden maar dan gebeurt er verder niets.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik hoor het graag.
 
Boeddhaman zei:
Ik ben ook bezig om zo'n CAC in elkaar te zetten.
Nu heb ik het ingebouwd en aangesloten zoals in het schema wat bij Hansi staat alleen doet hij het niet.
Het lijkt of dat de SSR niet wordt aangestuurd. ik heb deze SSR.
Ik hoor en zie de Rex c100 wel klikken en het lampje links boven gaat branden maar dan gebeurt er verder niets.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik hoor het graag.

Weet je zeker dat je de juiste rex hebt? Als jem hoort klikken zou je goed de versie met het relais kunnen hebben ipv degene die de ssr aan stuurt.

Wat is de code die op de sticker op de rex staat?

Sent from Tapatalk

 
Adrie zei:
Boeddhaman zei:
Ik ben ook bezig om zo'n CAC in elkaar te zetten.
Nu heb ik het ingebouwd en aangesloten zoals in het schema wat bij Hansi staat alleen doet hij het niet.
Het lijkt of dat de SSR niet wordt aangestuurd. ik heb deze SSR.
Ik hoor en zie de Rex c100 wel klikken en het lampje links boven gaat branden maar dan gebeurt er verder niets.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik hoor het graag.

Weet je zeker dat je de juiste rex hebt? Als jem hoort klikken zou je goed de versie met het relais kunnen hebben ipv degene die de ssr aan stuurt.

Wat is de code die op de sticker op de rex staat?

Sent from Tapatalk

Dit is de sticker op de zijkant van de rex.
 
Boeddhaman zei:
Adrie zei:
Boeddhaman zei:
Ik ben ook bezig om zo'n CAC in elkaar te zetten.
Nu heb ik het ingebouwd en aangesloten zoals in het schema wat bij Hansi staat alleen doet hij het niet.
Het lijkt of dat de SSR niet wordt aangestuurd. ik heb deze SSR.
Ik hoor en zie de Rex c100 wel klikken en het lampje links boven gaat branden maar dan gebeurt er verder niets.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik hoor het graag.

Weet je zeker dat je de juiste rex hebt? Als jem hoort klikken zou je goed de versie met het relais kunnen hebben ipv degene die de ssr aan stuurt.

Wat is de code die op de sticker op de rex staat?

Sent from Tapatalk

Dit is de sticker op de zijkant van de rex.
Waarschijn is dat idd je probleem...je hebt een relay versie waar je voor een SSR build de "Voltage" versie nodig hebt geloof ik (V ipv M in je code).

Degene die je nu hebt is echter ook prima bruikbaar (heb ik zelf ook) maar je zal het zonder SSR moeten doen dan en je schema gaat er iets anders uitzien.

Het klikken wat je nu hoort is het relais dat dicht gaat en de stroom door laat...oftewel alleen fancy schakelaar. In jou geval moet er echter een stroompje naar de SSR worden gestuurd die vervolgens als schakelaar werkt. Dus dat stroompje mis je nu waardoor er niets gebeurd.

Tenminste, voor zover ik de werking van die SSR versies heb begrepen. Zoals gezegd heb ik zelf ook de relay versie zonder SSR (minder componenten, alleen je hebt een klik geluid en theoretisch kan ie sneller kapot gaan omdat het een mechanisch relay is).

Sent from Tapatalk
 
Adrie zei:
Boeddhaman zei:
Adrie zei:
Boeddhaman zei:
Ik ben ook bezig om zo'n CAC in elkaar te zetten.
Nu heb ik het ingebouwd en aangesloten zoals in het schema wat bij Hansi staat alleen doet hij het niet.
Het lijkt of dat de SSR niet wordt aangestuurd. ik heb deze SSR.
Ik hoor en zie de Rex c100 wel klikken en het lampje links boven gaat branden maar dan gebeurt er verder niets.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik hoor het graag.

Weet je zeker dat je de juiste rex hebt? Als jem hoort klikken zou je goed de versie met het relais kunnen hebben ipv degene die de ssr aan stuurt.

Wat is de code die op de sticker op de rex staat?

Sent from Tapatalk

Dit is de sticker op de zijkant van de rex.
Waarschijn is dat idd je probleem...je hebt een relay versie waar je voor een SSR build de "Voltage" versie nodig hebt geloof ik (V ipv M in je code).

Degene die je nu hebt is echter ook prima bruikbaar (heb ik zelf ook) maar je zal het zonder SSR moeten doen dan en je schema gaat er iets anders uitzien.

Het klikken wat je nu hoort is het relais dat dicht gaat en de stroom door laat...oftewel alleen fancy schakelaar. In jou geval moet er echter een stroompje naar de SSR worden gestuurd die vervolgens als schakelaar werkt. Dus dat stroompje mis je nu waardoor er niets gebeurd.

Tenminste, voor zover ik de werking van die SSR versies heb begrepen. Zoals gezegd heb ik zelf ook de relay versie zonder SSR (minder componenten, alleen je hebt een klik geluid en theoretisch kan ie sneller kapot gaan omdat het een mechanisch relay is).

Sent from Tapatalk
Dus als ik het goed begrijp moet ik de SSR er tussen uit halen en de fan direct op de rex aansluiten.
ik ga het proberen.
Thanx alvast voor je reacties.
 
Boeddhaman zei:
Dus als ik het goed begrijp moet ik de SSR er tussen uit halen en de fan direct op de rex aansluiten.
ik ga het proberen.
Thanx alvast voor je reacties.

Dat is enigszin kort door de bocht, maar dat is wel de samenvatting ja .

Ik heb nog wel ergens het schema van mijn opstelling, maar die moet ik vanavond dan ff opzoeken.

En misschien is het verstandig dat 1 van de electronica guru's hier nog even naar kijkt want dat ben ik zeker niet!

Sent from Tapatalk

 
Dat is enigszin kort door de bocht, maar dat is wel de samenvatting ja .

Ik heb nog wel ergens het schema van mijn opstelling, maar die moet ik vanavond dan ff opzoeken.

En misschien is het verstandig dat 1 van de electronica guru's hier nog even naar kijkt want dat ben ik zeker niet!

Sent from Tapatalk
[/quote]

Adrie, heb je toevallig nog het schema gezocht?

Ik heb de fan rechtstreeks op de rex geprobeerd maar ook dan doe ie niets.

Volgens mij komt er geen stroom door bij de aansluiting waar de ssr of fan komt te zitten.

Dus jouw schemaatje kan misschien de oplossing bieden.
 
Boeddhaman zei:
Ik heb de fan rechtstreeks op de rex geprobeerd maar ook dan doe ie niets.

Volgens mij komt er geen stroom door bij de aansluiting waar de ssr of fan komt te zitten.

Klopt, je moet de REX zien als een schakelaar welke de stroom onderbreekt naar de ventilator.
De ventilator moet dus ergens spanning vandaan krijgen.
 
knoeier66 zei:
Klopt, je moet de REX zien als een schakelaar welke de stroom onderbreekt naar de ventilator.
De ventilator moet dus ergens spanning vandaan krijgen.
+ van de 12V voeding naar klem 5 van de Rex, draad van klem 6 naar de + van de ventilator.
De - van de ven naar de - van de voeding.

Ik weet niet of het verstandig is om met elektra te experimenteren als je niet weet wat je aan het doen bent...
 
Boeddhaman zei:
Adrie, heb je toevallig nog het schema gezocht?

Ik heb de fan rechtstreeks op de rex geprobeerd maar ook dan doe ie niets.

Volgens mij komt er geen stroom door bij de aansluiting waar de ssr of fan komt te zitten.

Dus jouw schemaatje kan misschien de oplossing bieden.

Volgens mij was dit de laatste update van mijn schema. Zoals Ceriel ook al schreef mis je denk ik de voeding :) Die heb je altijd nodig, ook met een SSR...er zal toch ergens stroom vandaan moeten komen. In mijn geval heb ik een oude telefoon oplader gepakt die 5V leverde met een voldoende hoge stroom voor de fan (altijd even goed kijken wat er op het stickertje van de fan staat).

FYI: dat 'blokje' wat je tussen de fan en PID/voeding ziet was mijn manier om een connector aan te geven. Als je de fan niet wilt loskoppelen van de PID kun je die gewoon wegdenken en de rode lijn en zwarte lijn doortrekken. Daarnaast moet je de 'poort nummers' op de PID niet te letterlijk nemen aangezien dat nogal scheelt per PID...dus gewoon even zelf kijken wat op die van jou staat :)

Dit was trouwens mijn build (let op, het schema wat je in dat topic ziet ging nog uit van een andere switch dus kun je negeren)

YpQfPmH.png
 
Toch leuk, ik heb na het posten van deze topic nooit meer gekeken wegens omstandigheden. En zo zie je na 3 jaar dat het erg veel mensen heeft geinspireerd om iets zelf te maken!! Ik ben trots op jullie ;)
 
Goedemorgen heren,

Ik ben aan het hobbyen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb de volgende delen in huis:

dc52ec7c5c73a85a59afe57fa4ecb1f6.jpg

7ac8511127198c03f2e5e372eb784615.jpg


Heb al wat schemas gelezen maar kom er niet echt uit. Is het geheel met mijn onderdelen werkend te maken, zo ja hoe? Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Klopt inderdaad. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken? Is de ssr wel de juiste?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Heren, kan iemand mij aan de hand van het schema van Passie mij uitleggen hoe het allemaal aangesloten moet zijn? Lees in eerdere berichten over minnen en plussen, travo enzo. Zegt mij vrij weinig. Mijn ssr schakelt, alleen met het signaal daarna gaat het ergens fout. De min gaat direct naar de ventilator en de plus naar de 12v adapter, toch? Ik heb de volgende adapter:
2eae5ed569999f285fee77d2e7ef5792.jpg

Maar wat zijn nou de plussen en minnen van deze?
Ben volgens mij een aardig leek wat elektriciteit betreft haha. Alvast bedankt voor de hulp

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
merdeuj zei:
Maar wat zijn nou de plussen en minnen van deze?

Soms zit er een streepje of ribbel op de plus.
Je kan het alleen met zekerheid zeggen door het te meten.
Is alleen met een multimeter of spanningstester waar + en - op aangegeven wordt uit te zoeken.
Try and error?
Ik heb alleen geen flauw idee of het SSR wel geschikt is om DC te schakelen.
De ingang is 3-32V DC en de uitgang is geschikt voor 24-380V AC.
 
Je hebt een 12V trafo/adapter nodig. Deze is max 9V.
Heb je al geprobeerd om de ventilator rechtstreeks op de trafo aan te sluiten?

merdeuj zei:
Ben volgens mij een aardig leek wat elektriciteit betreft haha. Alvast bedankt voor de hulp
In dat geval lijkt het me verstandig om iemand met enige kennis van elektrotechniek te vragen om je te helpen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan