Beef en Steak

De barbecue is er bijna... wat nu???

D_Reamzzz

Tondelzoeker
Hoi, binnenkort eindelijk weer spelen met vuur na jaren trouw met de gasbbq aan de slag geweest te zijn. Ouwe Henkie zal nog steeds dienstdoen tijdens de momenten dat het wat sneller moet, maar de nieuwe Weber Master Touch Premium zal vooral dienen voor het echte werk. Alleen, de ketel is er (zo goed als). Maar wat nu? Welke accessoires zijn een absolute must? Welke briketten/houtskool zijn aan te raden (en vooral, welke zijn zeker te mijden). Kerst (en mijn verjaardag) zijn in zicht, dus laat de ideetjes voor cadeaus maar komen.

Alvast bedankt

• Leuk
Waarderingen: Noah
Er staan heel wat tips en trucs in diverse draadjes. Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?

Vaak heb je alleen de essentiële attributen écht nodig. Er is veel te vinden in het konijnenholletje.

Toen ik voornamelijk op mijn weber kookte vond ik de gietijzeren inleg van het gbs systeem heel fijn om streepjes te maken.

Ook is een dutch oven of skillet een erg fijne toevoeging.

De skillet van het gbs systeem heeft 2 handvaten ipv een lange steel, die kun je overal op het rooster zetten en moet niet perse in het midden.

Noskos heeft er een YT filmpje aan gewijd......
Verder staan hier veel draadjes op het forum.
Veel materiaal is goed en veel goedkoper als je het bij de niet BBQ winkels koopt.
Ikea: ovenschalen / druip schalen, thermometer voor low en slow bereidingen.
Action: serveertangen.

Een goede snelle thermometer voor de H&F bereidingen is erg handig. Zou ik niet op bezuinigen.

Als je briketten wilt gebruiken ga dan voor goede cocos briketten bijvoorbeeld Eco Brassa
Zelf gebruik ik eigenlijk vooral houtskool ( meer keuze met meer goede opties) de blauwe Namibian hardwood van Flames en Flavours is op dit moment mijn favoriet.

Toen ik zelf begon heb ik op aanraden hier het E-boek van "Het Vuur de Baas" gekocht wat door Dennis de forumoprichter is geschreven. Dit boek legt alle basiskennis uit die je nodig hebt, van informatie over soorten BBQ's en kolen, tot aansteken, warmtebeheersing en benodigde gereedschappen. Uiteraard zijn er ook andere boeken. Heb het boek BBQ van Nick Toet ook kado gekregen waar naast recepten ook veel informatie in te vinden is over de hobby.

Houdt je niet van lezen kijk dan zeker eens op YouTube. Onder andere Noskos, NasQ, Smoking Dad, Pitmaster X en Ralph de Kok vindt ik goed kunnen vertellen met mooie beelden met zowel gerechten als tutorials. En als je zelf zoek vindt je wellicht een YouTuber die jij fijn vindt wegkijken,

bedankt voor de vele antwoorden... Ik had inderdaad al wel wat gezocht maar dat werd iets van bomen en bos enzo... De tips voor de 'goedkopere bbq hacks' zijn top. En dat boek van Noskos stond al op de kerstlijst. Stap 1 zal alvast zijn het vuur onder controle en op de juiste temperatuur krijgen/houden.

Dit is een weber kettle. Die steek je het beste aan met een brikettenstarter.

IMG_7242.jpeg

Dan weet je gelijk wat voor brandstof er gebruikt moet worden: briketten!

Ja houtskool kan ook, maar serieus in een kettle werken briketten het best.

Koop vooral geen Weber briketten want dat is een van de slechtere. Bij voorkeur kokos briketten, te koop bij de Welkoop en betere tuincentra. De beste kokosbriket is Ecobrasa.

Goede lashandschoenen zijn ook fijn.

Terug
Bovenaan Onderaan