BasBQ
Beef en Steak

Currywurst vraag

Thüringer braadworsten worden vaak gebruikt voor curryworst.
 
Sandyman, gewoon de bereiding van verse worst volgens de worstbijbel volgen, M E N G K O U D enzo.......
en de kruiden gebruiken die je van V&R hebt.
Als je hem zo fijn maakt als pate krijg je meer een grillworst of rookwaorst achtige worst qua structuur, dat is dus je eigen smaak volgen, hoe wil je het eindresultaat. Zo fijn als rookworst of meer richting een braadworst/ saucijs?
Het punt is dat ik geen kruiden heb van V&R.. ik heb dust, maar dat is de poeder die je eroverheen serveert.. ik ben bang dat die verdwijnt als ik hem verwerk in de worst..

Ik ga toch maar de verse worst gebruiken, alsnog bedankt voor het recept maar dan moet in volgens mij zowel een potje karwij als marjoraan halen terwijl ik voor verse worst alles in huis heb..

Misschien denk ik er morgen anders over, ik kan het nog veranderen.

Ondertussen zijn we begonnen met een kilo procureur en een kilo kinnebak klein te snijden en in het zout gezet om morgen te verwerken..
IMG_20201001_203406.jpg
 
in het recept is inderdaad sprake van gehakt maar daar wordt eigenlijk gehaktvlees mee bedoeld.
De stukken vlees worden dan rechtstreeks in de cutter gedaan samen met de andere grondstofffen en tot een fijn deeg gecutterd.

Zo iets:
Bekijk bijlage 9930Bekijk bijlage 9931
Hierbij draait de kom rond terwijl de messen draaien (max 3600rpm)

Het grote verschil is dat je vlees veel fijner is, bij gehakt zit er veel meer structuur in.
Zou je hiervoor ook een staafmixer of foodprocessor kunnen gebruiken?
 
Zou je hiervoor ook een staafmixer of foodprocessor kunnen gebruiken?
Als je dat doet dan krijg je meer een smeerbare paté/leverworst achtige substantie, dat is niet echt een goede optie ben ik bang.
 
Als je dat doet dan krijg je meer een smeerbare paté/leverworst achtige substantie, dat is niet echt een goede optie ben ik bang.

Uiteindelijk is dat hetzelfde als de cutter hoor, maar mijn ervaring is wel dat huisgereedschap niet zo goed werkt als een echte cutter.
De structuur is toch anders, maar je moet een soort van brei krijgen met weinig structuur.
Door het koken krijg je een vaste worst.
Kijk maar naar zwart pens/beuling/bloedworst, die is ook redelijk lopend maar door het koken wordt die vast.
 
De currywursten die ik gegeten heb, en dat zijn er veel en uit verschillende plaatsen (o.a. Berlijn, Hamburg, Kleve en nog een lading Raststätten) waren geen van alle de fijne worst zoals de knakworst of rookworst die je volgens mij gaat maken als als je het via de foodprocessor doet. Dus als je de Duitse currywurst zo dicht mogelijk wil benaderen zou ik zeker de vleesmolen gebruiken, en niet de FP :)
 
De currywursten die ik gegeten heb, en dat zijn er veel en uit verschillende plaatsen (o.a. Berlijn, Hamburg, Kleve en nog een lading Raststätten) waren geen van alle de fijne worst zoals de knakworst of rookworst die je volgens mij gaat maken als als je het via de foodprocessor doet. Dus als je de Duitse currywurst zo dicht mogelijk wil benaderen zou ik zeker de vleesmolen gebruiken, en niet de FP :)

daar heb ik geen ervaring mee, enkel die gene die hier in de frituur liggen.

vergeet niet dat je met een cutter toch een grovere structuur kan behouden.
Maandag bijvoorbeld mexicanos gemaakt, en daar hebben de paprika's en champignons later toegevoegd zodat deze niet volledig plat gecutterd zouden zijn maar nog als brokjes erin.
 
daar heb ik geen ervaring mee, enkel die gene die hier in de frituur liggen.

vergeet niet dat je met een cutter toch een grovere structuur kan behouden.
Maandag bijvoorbeld mexicanos gemaakt, en daar hebben de paprika's en champignons later toegevoegd zodat deze niet volledig plat gecutterd zouden zijn maar nog als brokjes erin.
Allereerst nogmaals dank @Stijn, ik ben echt blij dat ik zo gemakkelijk jouw kennis mag krijgen via dit mooie forum en ik ben blij dat we elkaar kunnen vinden.

Zoals ik al zei:
Misschien denk ik er morgen anders over, ik kan het nog veranderen.
Straks even snel op en neer naar de grote appie om Majoraan, Kummel en melkpoeder te zoeken.
Toevallig vond ik in de worstenbijbel hetzelfde recept onder dezelfde naam.
Qua vlees een kleine afwijking maar dat moet wel goed komen denk ik.

Plan voor nu:

  1. Vlees en darmen halen bij slager
  2. Fijnsnijden, in het zout zetten, koelen voor voor de hele nacht
  3. Malen door middelste plaat
  4. Malen door fijnste plaat
  5. Kruiden toevoegen
  6. Helemaal naar de haaien slaan met de kitchenaid, volle bak grof geweld om te hopen dat het nog een mooie soepele massa wordt.
  7. Daarna terug koelen, later op de avond worsten vullen. (mocht het laat worden kan ik dat ook nog morgen ochtend doen).
  8. Zaterdag middag cadeau presenteren.
  9. En dan hopen dat hij zo enthousiast is dat we meteen samen gaan proeven haha!

Zo niet, ik maak een dubbele portie worst, en heb de saus en dust ook voor mijzelf besteld dus dan komt er van de week nog een korte bbq-grill denk ik. Ik zal foto's maken zodra we weer bezig zijn!
 
Ik denk dat ik in mijn leven onderhand meer curryworst heb geproefd dan gezond voor me is van Kleve (ik woon in Veenendaal dus goed aan te rijden) tot het Zwarte woud, tot Berlijn, tot weet ik het. Ik zie dat je de saus van Sausguru gaat gebruiken. Daar twijfel ik nog over, om die te kopen via Vuur en Rook. Het is niet dat je even kan proeven. En het is ook geen kleine pot. Waarmee kan je die vergelijken qua smaak profiel? Beetje een zuurtje, of zoetig? Zoutig?
Mijn herinnering aan een curryworst (mijn persoonlijke favoriet) begint bij een kleine tent aan de Titisee. Vers gesneden en overgoten met een sausje en kruiden. Broodje erbij, en onder een parasolletje eten. En als je niet genoeg had, röstkartoffln met bratwurst en gekaramaliseerde uienringen eten tegenover de curryworst hehe:).
 
Allereerst nogmaals dank @Stijn, ik ben echt blij dat ik zo gemakkelijk jouw kennis mag krijgen via dit mooie forum en ik ben blij dat we elkaar kunnen vinden.

Zoals ik al zei:

Straks even snel op en neer naar de grote appie om Majoraan, Kummel en melkpoeder te zoeken.
Toevallig vond ik in de worstenbijbel hetzelfde recept onder dezelfde naam.
Qua vlees een kleine afwijking maar dat moet wel goed komen denk ik.

Plan voor nu:

  1. Vlees en darmen halen bij slager
  2. Fijnsnijden, in het zout zetten, koelen voor voor de hele nacht
  3. Malen door middelste plaat
  4. Malen door fijnste plaat
  5. Kruiden toevoegen
  6. Helemaal naar de haaien slaan met de kitchenaid, volle bak grof geweld om te hopen dat het nog een mooie soepele massa wordt.
  7. Daarna terug koelen, later op de avond worsten vullen. (mocht het laat worden kan ik dat ook nog morgen ochtend doen).
  8. Zaterdag middag cadeau presenteren.
  9. En dan hopen dat hij zo enthousiast is dat we meteen samen gaan proeven haha!

Zo niet, ik maak een dubbele portie worst, en heb de saus en dust ook voor mijzelf besteld dus dan komt er van de week nog een korte bbq-grill denk ik. Ik zal foto's maken zodra we weer bezig zijn!
de thuringer bratworst staat volgens mij ook in de worstbijbel inderdaad. In ieder geval wel in het boek "over worst".
ik zou het plan wat je nu heb gewoon volgen Sander. Het is een worst, geen raket die naar de maan moet.
In mijn ogen kan het niet fout gaan, want er zijn zoveel varianten curryworst dat je eigen creatie gewoon een van de varianten is...... :cool:
En als hij ze niet wil hebben, dan weet ik nog wel een oplossing.....😋
 
Ja, inderdaad!
Zojuist de bestelling van de saus en poeder opgehaald van het ophaal punt hier..
De kruiden gehaald en zelfs de melkpoeder gevonden (eindelijk!).
IMG_20201002_165452.jpg


Wel een beetje verkeken in de hoeveelheid, 1,12L saus.. pfffff dat wordt veel currywurst eten haha
 
Veel plezier morgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Word nu wel nieuwsgierig.

Ik heb ze nog niet geproefd........
Zaterdag te druk, en vandaag was eet-geen-dierendag.

Maar de voorbereiding was genieten, hard werken, maar wel erg leuk. Zoals hierboven al te zien is, kilootje kinnebak en kilootje procureur klein gesneden, in het zout gezet en een nachtje laten staan.

Volgende dag door de molen met de middelste plaat:
IMG_20201002_195319.jpg

IMG_20201002_195316.jpg


Toen ditzelfde gehakt door dezelfde molen, maar dan met de fijne plaat:
IMG_20201002_195828_01.jpg

Hele mooie dunne sliertjes gehakt!
IMG_20201002_201137.jpg


Toen de kruiderijen toegevoegd;
Per kilo; 2g witte peper. 1g majoraan, 1g karwijzaad, 100g ijsblokjes vergruisd, 20g magere melkpoeder.

Vervolgens terugkoelen, alles schoonmaken.
Daarna de hele massa gemengd en gemengd en gemengd. Helaas haal je dan echt niet de paté achtihe structuur @Stijn maar het blijft de pasta als altijd.

Daarna helaas geen foto's meer van tijdens het vullen of de mega worst van 2 kilo. Toch kreeg ik het weer voor elkaar om aan het eind van de rit precies 10 worstjes per kilo te krijgen.. ze verschillen per grote en het zijn echt dikke jongens geworden..
IMG_20201002_220125.jpg


Verpakt, de grote pakjes (2x 5) zijn dus als cadeau naar mijn vader gegaan met de saus en dust, de overige 10 zijn hier gebleven ;)
IMG_20201002_222401.jpg


Mijn vader was enorm verrast en had dit totaal niet verwacht. Hij was echt heel blij met dit cadeau.
Vandaag heeft m'n vader ze dan gelukkig meteen geprobeerd, en kreeg deze foto:
IMG-20201004-WA0002.jpg


Als ik hem mag geloven:
Screenshot_20201004-220654.jpg



Nou staat mijn vader niet bekend om iemand die graag pittig eet, dus ben nu wel erg benieuwd..
Misschien morgen bij de lunch een currywurstje...
 
Laatst bewerkt:
Hahaha. Prachtig.
En dat je pa ook meteen 2 worstjes eet (met alleen friet). Geweldig
Das het bewijs dat hij je kado waardeert.
Punten gescoord 💪
 
Geweldig verhaal. De worsten zien er mooi uit.
Hahaha. Prachtig.
En dat je pa ook meteen 2 worstjes eet (met alleen friet). Geweldig
Das het bewijs dat hij je kado waardeert.
Punten gescoord 💪

Thanks :)

Bedankt, alleen die doet het precies andersom.. koopt de worst, en maakt de saus zelf :)
 
Als het maar smaakt, das het belangrijkste.
Je zit nu wel met het probleem dat je geregeld worstjes voor je vader gaat moeten maken :cool:

De structuur is inderdaad helemaal anders dan wat ik op de avondschool zie passeren (maw hier heb je nog structuur :) ).
Ook de kleur, het lijkt mij dat als je cuttert het vlees na het bakken lichter van kleur blijft dan als je het door de vleesmolen haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan