BasBQ
Beef en Steak

Copycat Sweet Baby Ray's

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.790
Naar aanleiding van een vraag over copycat Sweet Baby Ray's en een recept wat er geplaatst werd, ging ik er mee aan de slag.

1 1/4 C ketchup
1 C rietsuiker
1/4 C mollasse
1/4 C annanassap
1/4 C water
1 EL worstershiresauce
2 1/2 EL mosterdpoeder
2 EL gerookte paprika niet heet
1/2 TL knoflookgranulaat
1/4-1/2 TL cayennepeper ( ik zou nu 1/8 TL doen, hij is toch wat scherper in de nasmaak)
1 1/2 TL kosher zout ( of grof zeezout)
1 TL gemalen zwarte peper.

Doe alle ingredi?nten in een pannetje, breng al roerend aan de kook. ( in het recept gingen ze de sauce binden met maizena, dat is voor mij een big NO NO) en laat het al roerende een half uur zachtjes inkoken tot de gewenste dikte. Ik heb de suace toen over twee potjes verdeeld, en aan 1 potje 1 TL liquid smoke toegevoegd. Gewoon omdat het kan ;).
Het is een lekkere sauce geworden, met toch een klein pitje erin, verder vrij neutraal. De rook brengt er zeker wat meer smaak in, maar is niet echt nodig als je er op tegen bent.
Ik denk dat het een aardige sauce is om met appelsap en honing-agave een glaze van te maken.

EDIT!!!
Vandaag, dus nadat de sauce een paar dagen heeft gestaan, is er weer geproeft..... Het lijkt of de liquid smoke nu veel meer aanwezig is, dus als je het wil toevoegen, begin met 1/4 TS. Het was nu echt te heftig. En hij mag, als je hem direct naast SBR proeft, ook nog zoeter.
 
Dank je voor het delen.
Ga hem zeker een keer maken voor Luuk.
 
Maar lijkt hij op Sweet Baby Ray's is natuurlijk de grote vraag!
 
goed bezig geweest met dit warme weer Dominique, maar komt ie inderdaad in de buurt van de Sweet Baby Ray's?
 
Dominique, gebruik je hier de gewone melasse (smaakt min of meer naar stroop), of Blackstrap (dropachtiger en veel minder zoet)?
 
Ziet er goed uit Dominique maar waar kan je melasse kopen.
 
Bij de Natuurwinkel verkopen ze het vaak en soms ook de Toko.
 
ik heb toevallig van het weekend ook iets dergelijks gemaakt.. geen fotos dus niet gebeurd ik weet het..
ken SBR niet zelf dus geen vergelijk mogelijk maar vond het een prima saus (als het gebeurd zou zijn)

edit.. beter nalezen wat je typt scheelt fouten
 
noskos zei:
Maar lijkt hij op Sweet Baby Ray's is natuurlijk de grote vraag!
En dat blijft de vraag, ik heb geen SBR staan om te vergelijken..... Laat ik het zo zeggen, het is, net als SBR een neutrale sauce, meer kan ik niet zeggen. Degene waar ik dit recept van gestolen heb, zei van wel...
 
El Fumarole zei:
Dominique, gebruik je hier de gewone melasse (smaakt min of meer naar stroop), of Blackstrap (dropachtiger en veel minder zoet)?
Gewone melasse, kijk maar op de foto.
 
zijn wel mooie potjes geworden, Ik vind dat bijna al SBR varianten wel een "smoke smaakje" kennen. (de een wat minder dan de andere)
 
Ja, volgens mij zijn ze bij SBR niet echt zuinig met de rook.
 
Leuk experiment, goed bezig hoor! Lees ik goed tussen de regels dat jij de variant met Liquid Smoke lekkerder vind?
Als je de saus nu naar je hand gaat zetten wat zou je dan veranderen?
 
structor zei:
Leuk experiment, goed bezig hoor! Lees ik goed tussen de regels dat jij de variant met Liquid Smoke lekkerder vind?
Als je de saus nu naar je hand gaat zetten wat zou je dan veranderen?

De liquid smoke geeft toch net dat extra smaakje wat erg lekker is, zeker als je het op iets gegrilds doet, ipv een lange sessie met rookhout.
Ik zou misschien het water ook vervangen door extra annanasap of appelsap. Ik begrijp achteraf dat water niet zo goed, maar maak in eerste instantie altijd het recept volgens de receptuur, dan weet je wat de artiest bedoeld. ;)
 
Dominique zei:
Ik zou misschien het water ook vervangen door extra annanasap of appelsap. Ik begrijp achteraf dat water niet zo goed, maar maak in eerste instantie altijd het recept volgens de receptuur, dan weet je wat de artiest bedoeld. ;)
Bedankt! En voor wat betreft je aan het recept houden, ik probeer dat ook, maar ik betrap mezelf ook vaak dat ik meteen al wil afwijken (niet dat ik verder eigenwijs ben  ::))
 
structor zei:
Dominique zei:
Ik zou misschien het water ook vervangen door extra annanasap of appelsap. Ik begrijp achteraf dat water niet zo goed, maar maak in eerste instantie altijd het recept volgens de receptuur, dan weet je wat de artiest bedoeld. ;)
Bedankt! En voor wat betreft je aan het recept houden, ik probeer dat ook, maar ik betrap mezelf ook vaak dat ik meteen al wil afwijken (niet dat ik verder eigenwijs ben  ::))
Ik zeg niks. He le maal niks ;)
 
Bedankt voor het delen , maak je het nu voor ons allen of moeten we zelf aan de slag= :p
 
Dominique zei:
noskos zei:
Maar lijkt hij op Sweet Baby Ray's is natuurlijk de grote vraag!
En dat blijft de vraag, ik heb geen SBR staan om te vergelijken..... Laat ik het zo zeggen, het is, net als SBR een neutrale sauce, meer kan ik niet zeggen. Degene waar ik dit recept van gestolen heb, zei van wel...

En dan blijft het knagen he, zo'n vraag..... Dus vandaag in de truttenschudder naar het tuincentrum om een fles SBR aan te schaffen. De gewone BBQsauce. Conclusie? Ik vind hem aardig in de buurt komen, zou alleen de volgende keer minder cayennepeper toevoegen, zeg 1/8 TL ipv 1/4-1/2. Hij is wat scherper in de nasmaak daardoor. Ik ga het even aanpassen in recept in eerste post.
 
haha  :)
 
Mijn smokey BBQ Sauce wordt ook minder pittig na verloop van tijd, dat is met deze misschien ook wel het geval?
 
Terug
Bovenaan Onderaan