BasBQ
Beef en Steak

Copycat Sweet Baby Ray's

Ok Poging 4! ( poging 3 slaan we over, ligt in het ronde archief).

1 1/4 C ketchup
1 C rietsuiker
1/4 C melasse
1/4 C annanassjam
1/4 C water
1 TBS worstershire
2 1/2 TS mosterdzaad gemalen
1/4 TS cayennepeper
1 TS gerookte paprika ( om wat rooksmaak te hebben)
1 TS pimenton picante  ( om wat rooksmaak te hebben)
1/2 TS knoflookgranulaat
1 TS versgemalen zwarte peper
1 1/2 TS Kosher zout ( of grof zeezout)

De hele handel in een pan, en zachtjes aan de kook brengen voor 15 minuten, deksel half erop, dat het een beetje indikt, maar niet teveel. De jam word namelijk na afkoelen weer dikker, en dan is het snel te dik.
Na 15 minuten de staafmixer erdoor, om het een gladde massa te maken. Voeg bij de nog warme sauce

1 TBS Agavesiroop
1/8 C glucosestroop toe.
Daar gaat de sauce lekker van glimmen. Glucosestroop is erg dik, dus daarom door de nog warme sauce.

Dan de hele handel door een zeef om de grove deeltjes eruit te zeven, die er nog zijn na de staafmixer. Je zeeft dan ook de eventuele grove deeltjes van de peper eruit, dus je sauce ziet er storebought uit ;)

Na afkoelen nog

1/8 C appelazijn
toevoegen, dit maakt hem wat frisser.

Dit was tot nu toe eigenlijk de beste. Ik heb nu dus geen liquid smoke toegevoegd, je hebt een klein beetje rook van de gerookte paprika. Maar het staat je natuurlijk vrij om het wel toe te voegen.
Als ik hem proef naast de SBR heeft SBR duidelijk veel meer rook ( ik vind dat eigenlijk iets teveel).
Mike heeft hem geproefd, en die zegt dat hij iets meer een stroopsmaak proeft dan bij SBR. Dus als iemand daar nog idee?n over heeft?
 
Terugdenkend denk ik ( maar dat vraag ik morgen wel even na) dat Mike misschien het mondgevoel bedoelt, dat hij daar wat stroperiger is dan SBR, en dat zou dan weer kunnen komen door de jam. Dus dan komt het idee van diksap weer om de hoek, dus poging 5?
Maar! ( ik denk al typend) misschien is het toevoegen van wat meer appelazijn ook een idee....dat maakte hem bij deze al een stuk frisser, ook qua plakkerigheid, want dat vond ik zelf een naar gevoel.

 
Dominique zei:
Terugdenkend denk ik ( maar dat vraag ik morgen wel even na) dat Mike misschien het mondgevoel bedoelt, dat hij daar wat stroperiger is dan SBR, en dat zou dan weer kunnen komen door de jam. Dus dan komt het idee van diksap weer om de hoek, dus poging 5?
Maar! ( ik denk al typend) misschien is het toevoegen van wat meer appelazijn ook een idee....dat maakte hem bij deze al een stuk frisser, ook qua plakkerigheid, want dat vond ik zelf een naar gevoel.

Ik bedoelde dat ik stroop proefde. ;)
 
Mmhhhh.....ook lekker dan! Worden hier gewoon recepten gedeeld waarvan de maker ze zelf 'naar' vindt ;)
Maar volg dit draadje met grote interesse want een nieuwe goede saus waarmee je eventueel verder kan knutselen is natuurlijk altijd welkom :)
 
Mike v R zei:
Dominique zei:
Terugdenkend denk ik ( maar dat vraag ik morgen wel even na) dat Mike misschien het mondgevoel bedoelt, dat hij daar wat stroperiger is dan SBR, en dat zou dan weer kunnen komen door de jam. Dus dan komt het idee van diksap weer om de hoek, dus poging 5?
Maar! ( ik denk al typend) misschien is het toevoegen van wat meer appelazijn ook een idee....dat maakte hem bij deze al een stuk frisser, ook qua plakkerigheid, want dat vond ik zelf een naar gevoel.

Ik bedoelde dat ik stroop proefde. ;)
O, whoehaa! Ja, als jij zegt wat je bedoelt.... Vrouwen zeggen altijd iets anders dan ze bedoelen, dus denken dat mannen dat ook doen..... Ik lach hard, de buren doen de schuifpui dicht....
 
DanBras zei:
Mmhhhh.....ook lekker dan! Worden hier gewoon recepten gedeeld waarvan de maker ze zelf 'naar' vindt ;)
Maar volg dit draadje met grote interesse want een nieuwe goede saus waarmee je eventueel verder kan knutselen is natuurlijk altijd welkom :)
Dat was vooral bij Poging 3, en die heb ik dan ook niet geplaatst Danny, daar werd niemand echt blij van... :)
 
Is het niet mogelijk om de rietsuiker en de molasse te vervangen door 1 1/4 cup donker bruine suiker? Of is dat qua smaak toch weer anders?

En waar haal je agave siroop en glucosestroop vandaan?
 
Nosmo zei:
Is het niet mogelijk om de rietsuiker en de molasse te vervangen door 1 1/4 cup donker bruine suiker? Of is dat qua smaak toch weer anders?

En waar haal je agave siroop en glucosestroop vandaan?
Bedoel je met donker bruine suiker donkere basterd? Ik denk dat je dat gewoon moet uitproberen Piet, volgens mij kan dat natuurlijk best.  Het zal zeker iets anders smaken, maar of dat nou erg is.... Molasse word ook wel zoute stroop genoemd, dus gewone stroop en extra zout is ook een optie.

Agave siroop haal ik bij Jumbo ( 4,99 voor 500 ml), en glucosestroop bij Sligro ( 4,95 voor 1 kilo ofzo).

Ik ben zelf erg tevreden over hoe hij nu is, ik hou hem zo. En ik heb natuurlijk de mazzel dat ik vrij makkelijk aan de ingredienten kan komen hier.
 
Donkere basterd suiker is witte basterd suiker met molasse vandaar de vraag, maar ik blijf expererimenteren ;) Ik had nr 1 al gemaakt met ingedikt ananassap, maar daar heb ik later nog aan zitten klooien om de smaak frisser te krijgen (vond hem te zoet).

Als ik de ingredienten te pakken kan krijgen ga ik nr4 proberen, gelukkig rukken de Jumbo's steeds verder op naar het noordwesten dus ik hoef niet ver te rijden en wie weet krijgen wij er ook nog een binnenkort. ;)

 
Ik vond hem ook te zoet, daarom is in het uiteindelijke recept ( hierna genoemd n?4 Domi's Sweet BBQsauce ;) ), er na het afkoelen nog appelciderazijn toegevoegd.
Ik heb nu het recept geplaatst zoals ik hem nu hou, feel free om er mee te rommelen naar eigen smaak!
 
Ja voel je vooral vrij, je krijgt daarna alleen de toorn van Dominique over je heen ;)

Toen ik mijn variant maakte had ik bij 1C rietsuiker (vooral toen hij in het pannetje gestort was), waaaat zoveel.

Ik had nog even lopen googlen naar de glucosestroop en vond dit op het interweb

Een voorraadje glucosestroop maakt u als volgt; smelt 250 gram glucose (als druivensuiker te koop) met 15 ml water in een pan met dikke bodem. Roer zacht en werk alle kristallen aan de wanden weg. Als alles is opgelost houdt u op met roeren en breng de massa aan de kook. Laat 30 seconden doorkoken. Bewaar de stroop in een goed afgesloten pot.
 
structor zei:
Ja voel je vooral vrij, je krijgt daarna alleen de toorn van Dominique over je heen ;)

Toen ik mijn variant maakte had ik bij 1C rietsuiker (vooral toen hij in het pannetje gestort was), waaaat zoveel.

Ik had nog even lopen googlen naar de glucosestroop en vond dit op het interweb

Een voorraadje glucosestroop maakt u als volgt; smelt 250 gram glucose (als druivensuiker te koop) met 15 ml water in een pan met dikke bodem. Roer zacht en werk alle kristallen aan de wanden weg. Als alles is opgelost houdt u op met roeren en breng de massa aan de kook. Laat 30 seconden doorkoken. Bewaar de stroop in een goed afgesloten pot.

Dat houdt je scherp Emiel, mijn toorn!

Wel slim dat je dat hebt opgezocht op de interwebzz, daar had ik nog niet aan gedacht, omdat ik die stroop gewoon kan kopen hier.
 
Net gemaakt volgens het recept. Hij is lekker maar is als eerder genoemd wel vrij zoet.
 
A3aan84 zei:
Net gemaakt volgens het recept. Hij is lekker maar is als eerder genoemd wel vrij zoet.

Heb je het hele draadje gelezen?  Dat was mijn ervaring ook  en daarom is het uiteindelijk

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/sauzen-rubs-en-marinades/domi's-n4-sweet-bbqsauce/ geworden.
Je kunt proberen om er na afkoelen nog 1/8 C appelazijn door te doen, dat zwakt het zoete af. En de n?4 heeft een klein pitje in de nasmaak. Ik heb toevallig SBR original in huis en heb net weer even geproefd. Wat me vooral opvalt bij SBR is de rooksmaak, die vind ik overheersend.
Wel leuk dat je het gedaan hebt, en er even een berichtje over schrijft!
 
Ik vind hem al lekker hoor maar ik zal er nog wat appelazijn door doen. Bedankt voor voor de tip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan