Een aantal jaar geleden heb ik eens Coppa gemaakt en dat was me uitstekend bevallen, nu proefde ik laatst bij een vriend weer eens Coppa die hij bij de plaatselijke lekkernij winkel had gekocht en besloot ik per direct dat ik dat toch weer eens moest maken
..
Dus we zijn weer eens aan de slag gegaan met de voorbereidingen en ik heb een mooi stuk procureur van 2,5kg gehaald en meteen een zakeind besteld.
De procureur heb ik ontdaan van losse delen en in twee stukken van 1200gr verdeeld, dit ook om het straks beter in het zakeind te kunnen stoppen, even goed afspoelen en in de koelkast om te drogen.
Ondertussen de kruiden gemengt:
2 gram grove zwarte peper granulaat per kilo
2 gram knoflook poeder per kilo
3 gram venkelzaad (gekneusd) per kilo
2 gram gekneusde jeneverbes per kilo
50 gram witte droge wijn per kilo
1 gram laurier poeder per kilo
45 gram colorozo zout per kilo
De twee stukken insmeren en vacumeren, om vervolgens 8 weken in de koeling te leggen (elke 2 dagen omdraaien en in-masseren
)
Heb ook gelijk een worst gekocht met echte schimmel, want wil de Coppa ook van een mooi wit jasje voorzien, ga hiervoor de techniek van Macel proberen.
ondertussen ligt de Coppa 7 weken in de koelkast, en heb ik zojuist de droogkast maar weer eens opgestart, zodra deze stabiel is ga ik verder met deze post.

Dus we zijn weer eens aan de slag gegaan met de voorbereidingen en ik heb een mooi stuk procureur van 2,5kg gehaald en meteen een zakeind besteld.
De procureur heb ik ontdaan van losse delen en in twee stukken van 1200gr verdeeld, dit ook om het straks beter in het zakeind te kunnen stoppen, even goed afspoelen en in de koelkast om te drogen.
Ondertussen de kruiden gemengt:
2 gram grove zwarte peper granulaat per kilo
2 gram knoflook poeder per kilo
3 gram venkelzaad (gekneusd) per kilo
2 gram gekneusde jeneverbes per kilo
50 gram witte droge wijn per kilo
1 gram laurier poeder per kilo
45 gram colorozo zout per kilo
De twee stukken insmeren en vacumeren, om vervolgens 8 weken in de koeling te leggen (elke 2 dagen omdraaien en in-masseren

Heb ook gelijk een worst gekocht met echte schimmel, want wil de Coppa ook van een mooi wit jasje voorzien, ga hiervoor de techniek van Macel proberen.
ondertussen ligt de Coppa 7 weken in de koelkast, en heb ik zojuist de droogkast maar weer eens opgestart, zodra deze stabiel is ga ik verder met deze post.