BasBQ
Beef en Steak

Canadese Kreeft

 
 
 

Jos

Vuurmaker
Berichten
91
Gisteren met een maat eens Canadese kreeft op de Weber gegrild, leuk om eens te proberen en zeer smakelijk!

UgYFgY.jpg


30 seconden gekookt, daarna in koud water laten afkoelen
1sDuwm.jpg


Doormidden snijden en maag/darm kanaal eruit halen
hX3bsr.jpg


8GxYRt.jpg


BBQ opstoken, 3 minuten op de schaal en circa 3 minuten op de vleeskant. (scharen als laatste batch gebakken, leuk klusje om alles open te breken  :))
PwiA3y.jpg


Beetje grof zeezout en wat goede olijfolie erover, en eet smakelijk!
UVGTas.jpg


Met wat gegrilde/kort gerookte groente erbij, prima hoofdgerecht voor een tropische zaterdag.
 
en bedankt, heel mijn laptop onder het kwijl. Man wat ziet dat er onwijs lekker uit. Waar heb je de kreeften vandaan?
 
WoW! Dat ziet er geweldig uit.
Dat lust ik ook wel  :D
 
Die elastiekjes moet je toch verwijderen voor het koken? Ik heb altijd geleerd dat dat voor een rubbersmaak kunnen zorgen?
 
McPeet zei:
en bedankt, heel mijn laptop onder het kwijl. Man wat ziet dat er onwijs lekker uit. Waar heb je de kreeften vandaan?

Thanks. Kreeft komt bij Vishandel Spaans vandaan uit Scheveningen. De planning was Oosterschelde kreeft, alleen die zat niet bij de vangst. Op de lijst voor de volgende keer :)

jawi zei:
Die elastiekjes moet je toch verwijderen voor het koken? Ik heb altijd geleerd dat dat voor een rubbersmaak kunnen zorgen?

Als je de court bouillon nog gaat gebruiken voor soep oid jazeker (dan elastiek altijd voor het koken verwijderen), we hebben er deze keer voor gekozen om de kreeft 30 seconden te koken, en daarna de verdere bereiding op de BBQ te doen. Kookvocht direct door de gootsteen. Dan heeft het elastiek minimaal invloed op de smaak.
 
zo lekkerrrrrrrrrrr, op de ToD0 !!  B-)

en bedankt!
 
Zo, dat ziet er ernstig lekker uit!
Ik heb nog nooit kreeft gegeten, toch eens verandering in brengen!
 
Kreeft is mijn ultieme doel.

Super gaaf, vast lekker.
 
Topgerecht!! Thanx!!
 
Ziet er heerlijk uit.
Toch ook maar eens de moet verzamelen om het te bereiden.
 
mooi man, nog niet gedaan hier, maar ga het zeker proberen!


B-)
 
Kreeft is super. Is er een speciale reden om ze voor deze bereiding kort voor te koken? Je kunt ze toch ook doorsnijden en gelijk op de Q gooien?
 
Ze leven toch nog? Beetje lullig als ze van je BBQ af rennen...  B-) :D
 
Jos zei:
El Fumarole zei:
Kreeft is super. Is er een speciale reden om ze voor deze bereiding kort voor te koken? Je kunt ze toch ook doorsnijden en gelijk op de Q gooien?

Geen speciale reden, is vrijwel dezelfde functie als ze doormidden klieven als ze nog leven.
Ok, gewoon zo snel mogelijk doodmaken dus.  Thx.
Ik klief ze meestal, maar ja, als je dat mes in die kop ramt voel je toch dat ze dat op dat moment liever niet hadden gehad, dus misschien is even in kokend water wel zo relaxed :)
 
Ok, gewoon zo snel mogelijk doodmaken dus.  Thx.
Ik klief ze meestal, maar ja, als je dat mes in die kop ramt voel je toch dat ze dat op dat moment liever niet hadden gehad, dus misschien is even in kokend water wel zo relaxed :)

Heee Jeroen, waar haal jij de kreeft? ik wil dit ook proberen  B-)
 
El Fumarole zei:
Kreeft is super. Is er een speciale reden om ze voor deze bereiding kort voor te koken? Je kunt ze toch ook doorsnijden en gelijk op de Q gooien?

LOL, ik ook met mijn bijdehande opmerking. Als je zijn kop inhakt met een mes, dan lopen ze inderdaad ook niet van de BBQ af.


WQil het graag eens maken; Kreeft. Maar moet vaak al een traantje wegpinken als ik een vlieg dood mep...
 
Langemakki zei:
Ok, gewoon zo snel mogelijk doodmaken dus.  Thx.
Ik klief ze meestal, maar ja, als je dat mes in die kop ramt voel je toch dat ze dat op dat moment liever niet hadden gehad, dus misschien is even in kokend water wel zo relaxed :)

Heee Jeroen, waar haal jij de kreeft? ik wil dit ook proberen  B-)

Verse kreeft is te koop bij Schmidt zeevis, maar soms ook bij de tokoboot tegenover de Euromast. Daar zijn ze ook een stuk goedkoper!
Maar gebruik wel levende. Bij de Makro enzo hebben ze ze ook voorgekookt en verpakt in ijs in de vriezer liggen, maar die leveren niet het mooiste gerecht op is mijn ervaring. Je gaat dan toch dubbel verhitten en kreeft is daar in mijn opinie te delicaat voor.
 
Erg fijn gerechtje.... Ik doe deze vaker met fijngesneden peper en knoflook in de olie. Het vlees daarmee bestrijken en dan grillen.

Ook erg lekker.
 
Ik ben zelf niet zo'n held om levend het mes er in te zetten maar verse kreeft is wel ontzettend lekker. Daarom eerst een half uurtje in de vriezer om ze te verdoven (staat ook in diverse kookboeken) en daarna in kokend water. Heb ook de diepvries kreeft geprobeerd maar dit is het toch niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan