BasBQ
Beef en Steak

Buikspek vraag..

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Toen ik vanochtend wakker werd kreeg ik enorm zin om buikspek te gaan maken op de BBQ. Dus snel naar de slager gegaan. 3kg buikspek gehaald. Een stukje van 500gr met zwoerd.

Nu vraag ik me af wat het effect is als ik de stukken buik verder door gaar. Zeg maar tot 80 of 90gr i.p.v. 70gr kern. Zodat er meer vet uit smelt. En miss zachter word. De bedoeling is om de buikspek na het roken af te laten koelen en koud te eten.

Of miss als er andere tips of idee?n zijn.

Groeten Bram.

 
Bram zei:
Toen ik vanochtend wakker werd kreeg ik enorm zin om buikspek te gaan maken op de BBQ. Dus snel naar de slager gegaan. 3kg buikspek gehaald. Een stukje van 500gr met zwoerd.

Nu vraag ik me af wat het effect is als ik de stukken buik verder door gaar. Zeg maar tot 80 of 90gr i.p.v. 70gr kern. Zodat er meer vet uit smelt. En miss zachter word. De bedoeling is om de buikspek na het roken af te laten koelen en koud te eten.

Of miss als er andere tips of idee?n zijn.

Groeten Bram.

Bij 90 graden ga je meer richting de textuur van pulled pork, afhankelijk van hoe langzaam je het gaart met nog veel vet of inderdaad meer uitgesmolten. Heel lekker op de zuurkool stamppot maar minder geschikt om er een soort bacon van te snijden, als dat je idee was?

Ik doe het zelf soms 24h garen op 70 graden, in Calvados bijv, dan valt het als draadjesvlees uit elkaar. Maar om te roken zou ik denk ik de kerntemperatuur niet te hoog laten oplopen, dan loop je maar het risico dat de vlees stukken (niet het vet : ) droger worden.

Als je nog tijd hebt om te pekelen is walchers gilde spek misschien leuk. Of Babi Pangang spek.
 
,marieken +1

Het lijkt me idd dat het dan meer draadjesvlees wordt
Maar waarom niet gewoon een klein stukje proberen?
Je kan het altijd nog door de nasi oid doen.
Tis niet weggegooid

PS
Laat ons het resultaat weten  :D
 
Bedankt voor de antwoorden allen. Ik zat er wat over na te denken. Dat het vet miss iets verder weg zou kunnen smelten. Maar ga de normale buikspek bereiding aanhouden. Heb twee stukken van 1.5kg. Die liggen nu op de BGE. Met een blok kersenhout voor de rook. Deze wil ik af laten koelen. En tzt onder het genot van een biertje degusteren
Op de weber ligt een stuk van +/- 500gr met huid. Die wil ik op een hogere temperatuur bereiden. Om te kijken of ik een knapperige huid kan krijgen. Die gaat waarschijnlijk bij het avondeten voor de bijl :)
 
Zeg bram,

Stel dat je het niet lust...........  B-)
 
Wat een heerlijk voorspel...
 
Zo. Alles klaar. De twee grote stukken liggen lekker te koelen. Die heb ik tot zn 74gr kern gegaard.
Het stuk met zwoerd heb ik door laten garen tot 85gr kern. De zwoerd is niet naar Mn zin. Hij was maar op een paar kleine stukjes echt knapperig. De rest nog wat taai. Dus die heb ik er af gesneden.
Ik heb het stuk eerst met de huid naar beneden gelegd. Zodat de vleeskant wat rook op kon nemen. Misschien voortaan gelijk met de huid omhoog. Ik had hem wel een dag van tevoren bestrooid met zout, peper en knoflookpoeder. De huid in een laagje zout gelegd.

9f5362feb39bdb2d224032eaa02df457.jpg


74f15c51b050c13bfa7d077615d25673.jpg


9dabcf267ec280c2ea492309e645135e.jpg


a98e3b6f425956d9741274ef7751dbfe.jpg


De smaak was heel goed. Het vlees was heerlijk zacht geworden. Geen draadjesvlees achtig. Gewoon een mooie plak.
 
Lekker spekkie.
Bij welke temperatuur heb je gerookt? Voor een mooie crackling heb je een hogere temperatuur nodig. Eventueel het zwoerd vtv inwrijven met een mengsel van baking soda en zout.
 
Dat is ook mijn truuk voor crackling, goed drogen in de koelkast onafgedekt een nachtje ofzo, terwijl het is ingewreven met baking soda en zout. En dan zou ik de zwoerd kant omhoog houden bij de bereiding, en dan als je vlees bijna goed is, lekker heet stoken! En dan luisteren naar dat heerlijke geknetter, net popcorn  :p

Maar het ziet er heerlijk uit! Ik ben benieuwd of 85 graden nou zachter vlees geeft dan 70? Ik heb altijd het idee dan meer richting de 90 er weer echt veel veranderd, of als je het een paar uur boven de 70-80 kern houdt...
 
Ceriel zei:
Lekker spekkie.
Bij welke temperatuur heb je gerookt? Voor een mooie crackling heb je een hogere temperatuur nodig. Eventueel het zwoerd vtv inwrijven met een mengsel van baking soda en zout.

TNX Ceriel, was erg lekker.

Het roken heb ik gedaan op 150gr. En toen de kern 60gr was het spekje omgedraaid. En de ketel temp opgestookt naar 250gr.

Dat van die baking soda kon ik niet meer herinneren. Moet ik maar eens aanschaffen. Bedankt voor de tip. Snel weer maken :)
 
Marieken zei:
Dat is ook mijn truuk voor crackling, goed drogen in de koelkast onafgedekt een nachtje ofzo, terwijl het is ingewreven met baking soda en zout. En dan zou ik de zwoerd kant omhoog houden bij de bereiding, en dan als je vlees bijna goed is, lekker heet stoken! En dan luisteren naar dat heerlijke geknetter, net popcorn  :p

Maar het ziet er heerlijk uit! Ik ben benieuwd of 85 graden nou zachter vlees geeft dan 70? Ik heb altijd het idee dan meer richting de 90 er weer echt veel veranderd, of als je het een paar uur boven de 70-80 kern houdt...

Ok, onafgedekt. Ik had wat foli over de schaal gedaan. En de huid naar beneden in een laagje zeezout.
Dus volgende keer een mix van zout en baking soda. Goed inwrijven en dan met de huid naar boven onafgedekt in de koelkast.
Krijg gewoon weer zin om aan de slag te gaan.
 
En na dat nachtje in de koelkast wel even die zout-baking-soda-laag er even afspoelen voordat 'ie op de Q gaat hoor!
 
Sander72 zei:
En na dat nachtje in de koelkast wel even die zout-baking-soda-laag er even afspoelen voordat 'ie op de Q gaat hoor!

Ok. Is die baking soda niet te eten? Bedankt voor de tip iig.
Ik moet toch maar weer eens buikspek gaan halen. De voorraad is ineens enorm geslonken. Vandaag bij Mn pa gaan lunchen. Met het plan zijn vacu?meer machine te gebruiken om het restant in te pakken....
 
Ik heb mijn buikspek toen der tijd een nacht met de huid kant op zeezout gelegd in de koelkast en deze daarna op de bbq gedaan met een temp van 140 graden dacht ik.. volgens mij heb ik toen 70 graden kern aangehouden.. toen deze bijna zover was de bbq opgestookt om de huid krokent te krijgen..

b7424f74c23ae61378c3468c9f035deb.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik moet het zeker nog eens over gaan doen.
En met de tips die ik gekregen heb moet het zeker gaan lukken.

De twee grote stukken zijn inmiddels al op. Die zijn lekker mee naar het werk gegaan. Ik heb mooie kleine porties gemaakt. Zodat ik af en toe een blokje mee kon nemen. Lekker koud op brood

2c5967ebff999857d662adce65799734.jpg
 
Ook ik wil binnenkort een stuk buikspek bereiden maar vraag mij af of dit beter op de bbq kan of dat ik de rookton hiervoor kan gaan gebruiken.
De rookton namelijk kan ik redelijk goed op een constante temp houden van rond de 130 graden.
Maar vraag mij af of dit net niet te koud is.

Anders moet ik het bereiden op mijn weber Classic van 57cm wat natuurlijk ook geen probleem is.

Ben wel ervaren in de keuken maar qua bbq heb ik nog veel te leren.
Dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wij vinden hier buikspek van de wsm (rook ton) het lekkerst. Lekker 3 - 3,5 uurtjes roken bij een temperatuur van circa 100-110. Het vet smelt mooi en verdeeld zich over het vlees. Heerlijk  :p
 
Smokeye zei:
Ook ik wil binnenkort een stuk buikspek bereiden maar vraag mij af of dit beter op de bbq kan of dat ik de rookton hiervoor kan gaan gebruiken.

Het ligt een beetje aan wat je wil maken. Als je buikspek met een krokante huid wilt maken. Moet je op een gegeven moment op een hoge temperatuur gaan BBQen. Als je buikspek of bacon wil gaan maken volgens klassieke wijzen is de rookten wel een uitkomst.
Ik had het kleine stuk gemaakt voor bij het avond eten. De andere stukken voor op brood.
Volgende ronde ga ik de tips van hier boven opvolgen om een mooie krakeling te krijgen. Want dat is toch wel vreselijk lekker. En zeker als het nog warm is
 
Terug
Bovenaan Onderaan