BasBQ
Beef en Steak

buikspek roken en drogen

Ziet er goed uit! Als je de gerookte buik ook gaat drogen zal de rooksmaak ook intenser worden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
BertM zei:
Dus ik kan het gewoon bij jouw kopen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hier even een foto.
d3a5802d950fe991c02f4431a9deaaa0.jpg


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Beetje laat bij de discussie, maar ik ga altijd uit van 150ppm nitriet; je berekent dit dan alsvolgt:


Bij koudroken gebruik ik een droogpekel en daarbij gebruik ik over het algemeen de formule 150 ppm (parts per million) nitriet. Dat betekent dus:
0,00015 als je per kilo rekent en dat vertaalt zich naar 0,15 gram (0,00015 * 1000 gram), als
je dit vertaalt naar Nederlands colorozozout met een waarde van 0,6% nitriet, dan betekent het dat je
minstens 25 gram colorozozout moet gebruiken om die waarde te halen (0,15/0,006).
 
Zorg er wel voor dat ze niet elkaar raken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Dan is er kans op smetten tussen  de raakvlakken .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
d9b0e3585a21b4935cd46cd5293e103e.jpg
De spekken hangen  nu 2 weken. Er verschijnen witte stipjes op de gepekelde spek: schimmel ?  Laten zitten of weg halen? De gerookte spek ziet er beter uit:
f671a6592d4294fb7910af167b91776b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien kun je er een detail foto van maken; als het fijne witte schimmel is kun je het laten zitten; groen dan
afnemen met een mengsel van 50/50 water en azijn; zwart dan treurig kijken en weggooien. Roken heeft naast
de smaak het bijkomend voordeel dat je geen last krijgt van schimmels.
 
Wat Miki zegt Erik.

Het zou ook nog zout kunnen zijn wat naar buiten treed, al denk ik het eigenlijk niet.
Als het schimmel is, en je hebt het niet zelf aangebracht, dan is de kans groot, dat het overgaat in groene schimmel. (mijn persoonlijke ervaring)
Groene schimmel hoeft niet slecht te zijn, al zijn de geleerden het daar ook niet altijd over eens.
Googel maar eens, en je vind voldoende producten waar groene schimmel op zit. (maar ook hier geld, niet zelf aangebracht, dan zou ik zou het persoonlijk wel weghalen)
(zelf aangebrachte schimmels zijn meestal/ altijd (doorhalen wat niet van toepassing is) edelschimmels, en deze vermoedelijke schimmel is er van nature opgekomen via de lucht.

Koud roken van producten beschermt tegen schimmel, maar afhankelijk van de omstandigheden, kan er toch wel schimmel op gaan groeien. (dus de kans is wel kleiner door koud te roken)
Maar goed, je wilt je producten niet altijd koud roken.

Suc6
Mac
 
Zout klinkt aannemelijk. Schimmel ziet er volgens mij wat meer donsachtig uit
Dit zijn kleine witte stippen:
dbe20607c8e0746e88b2f2b693dfbed6.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lijkt op zoutkristallen, kijk het nog even aan zou ik zeggen :)
 
Zo van dichterbij gezien, krijg ik ook de indruk dat het om zout gaat.
ff afwachten maar.

Mac
 
De stukken spek hangen nu 3 weken rustig aan de nokbalk op zolder. Geen schimmel, wel witte puntjes van het zout op de niet-gerookte versie. Ik ben nu bezig met een cursus geduld oefenen  :D. Hoe lang moeten ze nog hangen... Minimaal 6 weken voor de gerookte variant denk ik. De niet-gerookte spek wil ik minimaal 2 maanden laten hangen.
Het vlees voelt nu erg stevig aan en ziet er prima uit! Ik heb een klein stukje  van de gerookte spek gesneden en geproefd: ongelofelijk lekker ;) Nu al, kan alleen nog maar beter worden.
 
Meestal zeggen we 30% vochtverlies Erik. (Komt vaak neer op zo'n 2 maanden)
Ik zeg hoe langer hoe beter, en hoe intenser de smaak zal worden.
Het voordeel van langer is, dat je het op den duur gaat vergeten  :D
Droogkastje help wel daarbij, omdat je minder last van jaargetijden hebt. (lees temperaturen in huis)

Het langste wat ik gedroogd heb was Guanciale (1 jaar)
26862669384_64ed2a4cca_m.jpg


Pancetta Arrotolata 8 maanden.
26068710291_271eebd96a_m.jpg


Nu nog een steeds kleiner stukje wordende Pancetta hangen (inmiddels ook zo'n 8 maanden oud)
30198544883_a117d5b9f5_m.jpg


Leuk om te lezen dat je er mee aan de slag bent Erik B-)

Mac
 
Op zich heeft spek minder vocht dan bijvoorbeeld worst dus is het afhankelijk van de afkomst van het varken. Vaak zul je de 30-40%  verlies niet halen.
Het voordeel van spek is dat wanneer je het droogt je er gewoon een stuk af kan snijden en gebruiken en de rest gewoon terug hangen voor de volgende keer.
Dit is waarom oorspronkelijk vlees ook gedroogd werd.
Ik heb een kinnebak (guanciale)hangen die al meer dan een jaar oud is, en waar ik dit weekend een deel in een stoofpotje heb gebruikt. Hij is bijna op dus er liggen er alweer 2 in de pekel :)
In principe is je spek al stabiel en kun je het gewoon gebruiken, wel netjes even bakken.

Bij worst is het lastiger, is deze niet netjes droog is hij gewoon niet te eten.
 
Even een vraagje , het drogen is rijpen van het vlees, kan je dit proces positief be?nvloeden door een start te maken met een voedseldroger?

zo ja , welke tijd en is dit een aanrader ?

gebruik met visroken ook mijn voedsel droger om voor het roken te drogen , maar hier zou het achteraf ook kunnen.

Ben nieuwsgierig

Joop
 
Terug
Bovenaan Onderaan