BasBQ
Beef en Steak

Broodje Jerk Varkensnek

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Ik vond een nieuwe rub in de supermarkt, Jamaica Jerk Rub van verstegen. Daar moest iets mee gedaan worden natuurlijk! Receptje gevonden voor glazed Jerk ham van Jamie Oliver en hup, naar de slager... En natuurlijk heeft ie dan geen ham.....
Maar goed, wel varkensnek met een stuk bot eraan dus deze maar meegenomen. Het recept heb ik dus maar een beetje aangepast. Marinade gemaakt met de jerk rub, selderij, tijm, ui, knoflook, rode peper, suiker, pezo, laurier, olie, azijn en krusko (soort perenwijn/likeur). Het stuk vlees er mee in gesmeerd en dan 24 uur in de koelkast.
Vanmiddag uit de koelkast gehaald en een laagje marinade eraf gehaald. Het ei op 140 graden gebracht en ongeveer 3 uurtjes erop met een klein beetje rookhout. Het laatste  half uur 2x ingesmeerd met een mengseltje van zoete chilisaus, met 1 el abrikozenjam en 3 el krusko. Bij een kern van 72 graden het vlees eraf gehaald en laten rusten. Saus gemaakt van de overgebleven glaze met smokey en gewone bbqsaus, ketjap en sambal. Het vlees in plakken gesneden en op een broodje ermee!
Het vlees was mals, sappig en zacht alleen had ik gehoopt dat de smaak van de kruiden iets meer in het vlees was gekomen. Met de saus erbij was het heerlijk maar het vlees zelf was een beetje vlak.
Hieronder de foto's!


b8thki.jpg


ig9svr.jpg


hrg17d.jpg


15x3cc1.jpg


2z6tls3.jpg


2urnfkn.jpg


34dk2nq.jpg


1qlx14.jpg

 
Het ziet er in ieder geval heerlijk uit en super mooie foto's!
 
Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties!
De volgende keer misschien het vlees vtv in plakken snijden en dan marineren?
 
Ceriel zei:
Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties!
De volgende keer misschien het vlees vtv in plakken snijden en dan marineren?

Ja inderdaad, en dan misschien toch ook gewoon hamschijf gebruiken...
He, wat vervelend...  Nu moet het nog een keer!  :D
 
ziet er zeer smaakvol en kleurrijk uit
 
jerk jerk jerk jerk jerk jerk jerk jerk!!!!  :D
altijd goed.

ham ken ik eigenlijk niet echt als jerk, meer gewoon alles helemaal doorgaren (pulled pork achtig of iets daarvoor). zouden de smaken dan sterker worden? of scotch bonnet erin natuurlijk ipv spaanse chili, die proef je gelijk.
 
Daar wil ik wel een hapje van proeven
 
Ziet er super uit!
 
Idd in plakken, dan heb je meer oppervlakte waar de Jerk aan zit. Maar verder weer een heerlijk creatief idee Lin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan