BasBQ
Beef en Steak

brisket vs weergoden

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Ik wilde mijn 50ste bbq vieren met een mooie brisket sessie. Het zat allemaal een klein beetje tegen, dus de 50ste sessie van dit jaar is een lekker stukje eendeborst geworden. De 51e sessie een mooie stukje voorpret voor het Dutch Bacon weekend. En nu eindelijk de 52e sessie van dit jaar wordt een brisket run.

Het begon allemaal met een mooie packer van Beaf&Steak van 3500 gram.
20130913-_MG_9686.jpg


Na een een beetje trimmen zag deze er zo uit, ik hoop zo dat ik Noskos zijn aanwijzingen goed opgeschreven heb. Ik ben er in iedergeval druk mee geweest. Hier zie je de flat met nog een stukje point (hoop ik :D ).

20130913-_MG_9692.jpg


Na dit slacht festijn, hield ik dit aan afval over (links onder zie je nog net mijn toeschouwer die maar al te graag had willen helpen, maar dichter bij mocht hij niet komen ;) ).

20130913-_MG_9695.jpg


Ik heb de brisket ge?njecteerd (niet gebeurd, ik had zo geknoeid dat ik daar eerst even druk mee ben geweest en dus vergeten ben om even een foto-tje te schieten van deze tussenstap). Na het injecteren heb ik de brisket drooggedept en voorzien van een southern succor rub. En omdat ik zo van dat soort vrolijke plaatjes houd, ga ik jullie ook met deze tussenstap lastig vallen .

20130913-_MG_9697.jpg


Vervolgens hebben we het geheel eens lekker in een kruidenjasje geplaatst en mocht het geheel een nachtje rusten in de koelkast.
20130913-_MG_9698.jpg


Vanochten om 7:15 stond ik buiten het spul klaar te zetten, maar het is hier dermate pieeeeeep weer dat ik maar ben begonnen met een parasol bedoeld als mega-paraplu. Iets verlaat in de planning stond het hele spulletje hier iets voor achten er zo bij:

20130914-_MG_9699.jpg


En om even de afmeting van de brisket weer te geven.....
20130914-_MG_9700.jpg


Na zo'n 5 uurtjes mocht de brisket in een jasje van alu-folie, met een beetje injectiemix erbij.

20130914-_MG_9704.jpg


En zo mocht de briket weer verder met haar warmte behandeling:
20130914-_MG_9705.jpg


Hieronder nog even een grafiekje van de sessie tot nu toe (wordt automagisch bij gewerkt tot nu), waarbij opgemerkt moet worden dat de pit temperatuur in het begin niet helemaal klopt. Ik had mijn brisket vanwege de grote op mijn pit probe gelegd (eerste half uur). Iets na 5 uurtjes in de sessie had ik een magische temperatuur drop van 20 graden en kort daar na heb ik ingepakt, momenteel moet mijn fan iets harder werken omdat ik hem behoorlijk geknepen heb omdat de deksel een tijdje open is geweest. Ik wil geen enorme overshoots..


[bbqsession]70[/bbqsession]
 
Spannend!!! En mijn katten eten rauw, die zijn dol op die afsnijdsels. Zonde om weg te gooien. Het vlees dan, het vet krijgen ze niet ;)
 
Blegh toch een overshoot....
Ik moet toch nog eens aan de PID constanten gaan draaien....

edit2: en nu moet mijn minifan in 1x weer hard werken, ik moet toch leren om er gewoon met mijn vlerken af te blijven, er kan maar 1 kapitein zijn  X(
edit3: het was dus regen wat bij mijn wsm in liep  X(
 
Hopplakee. Dat is de juiste mentaliteit !
We laten ons niet intimideren door een beetje regen ;) .

Ziet er goed uit !
Kun je wat meer vertellen over het injecteren en welke kruiden je gebruikt heb ?
Voor mij staat een brisket ook in de planning maar eigenlijk mis ik een berg creativiteit en ervaring.
Ik ou je topic i.i.g nauwlettend in de gaten. Heel veel succes vandaag !
 
Weer of geen weer, het is altijd BBQ weer! ;)

Mooi project! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat ;)
 
Ben erg benieuwd Emiel, staat bij mij ook nog op de lijst!!
 
Volgens mij ben je een heel eind op weg naar het koetje!
Benieuwd hoe de finale verloopt.  :)
 
Ziet er goed uit! Ik doe je vast feliciteren met je koetje...
 
Mooie sessie, ondanks de regen die met bakken uit de lucht viel...
Smaakt de brisket ondertussen ?
 
Zo dit was een makkelijke sessie eigenlijk. Alleen wat temperatuur schommelingen die veroorzaakt werden doordat de parasol zo nu en dan het nodig vond de hele deksel rand onder water te zetten. Ik heb later de WSM wat meer in het midden gezet... Bij 96.5 graad heb ik mijn brisket van de WSM afgehaald.

[bbqsession]70[/bbqsession]

Ik heb hem daarna natuurlijk even uit zijn alu jasje gehaald. En toen de ergste damp weg was zag het er zo uit:.

20130914-_MG_9708.jpg


Daarna heb ik de point van de flat getrokken met behulp van mijn Dexter handschoenen (die handschoenen zijn echt een aanrader!). De point heb ik in stukken gesneden en in een braadslee gelegd met de injectie mix / jus die uit de folie kwam. Vervolgens nog wat bbq-saus Domi's #4 (met 7 andere ingredi?nten) er bij gedaan.

20130914-_MG_9709.jpg


Nadat de braadslee weer op de WSM geplaatst was en de flat wederom in alu folie ingepakt lag te rusten, was het tijd voor een belangrijke stap de pitmaster moest namelijk inwendig gemarineerd worden.

20130914-_MG_9710.jpg


Een klein uurtje verder mochten we aan tafel.

20130914-_MG_9711.jpg


20130914-_MG_9713.jpg


20130914-_MG_9714.jpg


20130914-_MG_9716.jpg


We hebben flink ons best gedaan, maar er is nog een klein stukje flat over gebleven.... We vonden het allemaal een heerlijk stukje vlees en de burned ends waren helemaal verdacht snel weg. Is er dan niks te zeuren, nou ik had wel graag zo'n mooie optische rookring willen hebben (ondanks dat de rook duidelijk aanwezig was qua smaak). Een volgende keer moet ik toch ook nog beter mijn best doen met injecteren, ik denk dat hij nog sappiger kan. Alhoewel hij verre van droog was. Ik heb een heerlijk dagje gebbq-ed en ik vind dit een prachtig stuk vlees om te bereiden!!!

Terwijl ik dit intoets zit ik met een schuin oog naar een 2e scherm te kijken, want de bbq draait nog want het is tenslotte bacon day :D (nog 3 graden).
 
Kamado Peter zei:
Hopplakee. Dat is de juiste mentaliteit !
We laten ons niet intimideren door een beetje regen ;) .

Ziet er goed uit !
Kun je wat meer vertellen over het injecteren en welke kruiden je gebruikt heb ?
Voor mij staat een brisket ook in de planning maar eigenlijk mis ik een berg creativiteit en ervaring.
Ik ou je topic i.i.g nauwlettend in de gaten. Heel veel succes vandaag !
Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel (of in dit geval hielp de parasol ;)).

Ik heb voor mijn brisket run gewoon veel op dit forum rondgeneusd (qua planning  vond ik het draadje van RedFox heel handig) en op de site van Noskos en Mac gekeken.
Qua rub had ik southern succor rub van Noskos zijn site toegepast.
 
Jeetje het ziet er heerlijk uit.

Alvast gefeliciteerd met je koetje.
 
Je hebt gelijk ook, hardcore met de plu de weergoden bevechten. Als beloning een mooi koetje op het bord. Chapeau.
 
Hoi Emiel, eind goed, al goed!
Alvast proficiat met je koetje <:p
 
Gefeliciteerd Emiel! Mooie run en dit geeft mij ook weer info voor mijn offici?le eerste keer die ik over niet al te lange tijd wil plannen.
Krijg wel flink trek van al die mooie plaatjes, dus eerst nog wat andere dingen maken  ;)
 
Lekker hoor Emiel! Gefeliciteerd met je koetje.
 
structor zei:
Nog bedankt voor jouw uitvoerig verslag, vond ik een handig hulpmiddel!
Mooi dat het je van pas kwam Emiel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan