BasBQ
Beef en Steak

Brisket van de WSM

 
 

smokey_jaap

Kooltjesharker
Berichten
164
Vandaag een hernieuwde poging brisket. Zoals in een ander topic vermeld veel moeite mee gehad in het verleden. Daar kreeg ik de tip hot&fast te proberen, maar daar was ik nu niet genoeg op voorbereid.

Injectie gisteravond gemaakt: uien, knoflook en champignons aangebakken in boter, half uur laten braden, rozemarijn en bouillon erbij, af laten koelen. Vet er vanochtend af geschept en dat gaat straks in het folie met de rest van de injectie.

Hoe dan ook, here we go. Dit is tijdens het trimmen vanochtend:

1aa0cf06070ae031ca2ab1421740d56d.jpg


Dit is na het injecteren en rubben:

a36c41fbecb308d3bd6e1934cb30c28e.jpg


Nu ligt hij erop, kreeg de temperatuur niet snel genoeg stabiel want er stond meer wind dan ik had verwacht.

9029fd165cfb81729bb4012fb7f53be5.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ik ben erg benieuwd naar de afloop. Brisket staat hoog op mijn to do lijstje, maar heb het nog niet aangedurfd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Komt vast goed, succes!
 
Veel plezier vandaag en veel succes met je brisket. ;)
 
Succes vandaag, hoe staan de vorderingen... Ben zeer benieuwd naar hoe de H&F methode je bevalt.

Het blijft droog en buiten temperatuur vlak
 
Niet h&f dus deze keer Marcel. Ik wil dat eerst een keer met wat simpelers doen omdat ik er op de WSM nog geen ervaring mee heb. Temperatuur van de WSM hangt rond de 120, heel blij met hoe stabiel hij vandaag is, intern gaat het ook goed (65) alleen de bark wil nog niet echt. Ik zeg er eerlijk bij, ik heb veel minder agressief getrimd dan normaal omdat ik echt nauwelijks intramusculair vet kon vinden.

Hopelijk is de bark over een uur donker genoeg, maar het wordt sowieso laat eten vandaag, haha.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Dit is de tussenstand om 13:30. Ben niet zo enthousiast over de bark maar heb KosmosQ Texas beef gebruikt als experiment (met extra peper) en die lijkt 'm ook een ander kleurtje te geven dan ik gewend ben. Doe normaal 1:2 zout en peper. Anyway, tijd om te wrappen anders wordt 't nachtwerk!

De bark zit wel goed vast dus het komt wel goed denk ik.


03c51169e5d0f7524d7bbf01249c3eb9.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Hij gaat ineens als een trein, nog geen 2 uur na het wrappen knalt hij richting de 90 graden, ga de temperatuur van de WSM terugbrengen naar 100 graden. Het ruikt hier fantastisch.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Nu wordt ik toch wel nieuwsgierig hoor
 
Rond 16:30 was hij klaar. Toen ik prikte en hem optilde dacht ik "het zal toch niet?". Zacht als boter en hij voelde heel soepel. Maar niet te vroeg juichen dacht ik. Ik heb 'm tot iets na 18:30 laten rusten in een koelbox en daarna aangesneden. Het komt niet vaak voor, maar ik was sprakeloos. Mes ging erdoorheen als boter, mooie rookring, hangtest deed het goed en de jus liep eruit.

e742b70d7ece3014121c4ec786d40b29.jpg


Ik ben enorm tevreden, de bark was inderdaad niet zo intens als normaal, maar alle andere aspecten maakten dat meer dan goed. En stiekem was de bark eigenlijk gewoon heel erg lekker zo! Mijn vrouw vroeg halverwege haar bord of er nog meer was :D

bda4b417af002fcde37154d3eae0702d.jpg


816f61dfbff55c16d1360a68b3dc09be.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Wat een schitterend resultaat! Welk type brisket was dit? Welke winkel komt hij vandaan? Wat bizar dat je temperatuur als een speer ging. Mijn enige brisket ervaring is het compleet tegenovergestelde :rolleyes:
 
Hij lag voor 12 euro per kilo bij de Makro deze week! Dus nog geen 50 euro voor betaald. Wel alleen de flat (al zat er een heerlijk vergeten stukje point op dat ik heb kunnen redden).

Kijk vooral ff of je 'm nog kunt vinden, al dat horeca vlees verkopen ze goedkoper nu en consumenten zijn sinds 2 weken gewoon welkom. Ik heb een pas, maar normaal ligt er als je geluk hebt 1 brisket van twijfelachtige kwaliteit en nu kon ik kiezen.

Je moet bij het extra gekoelde vlees zijn, bij de meeste Makro's achter een schuifdeur, maar wel voor iedereen toegankelijk.

Ik heb ook voor 40 euro een stuk cote de boeuf van 2,5 kilo weten op te pikken dat ik zelf in flinke lappen hen gesneden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Nog even een opmerking over de smaak. De bark was dus niet knapperig (iets te vroeg gewrapt en in folie), maar dit was de eerste keer dat ik een kant en klare rub gebruikte. Deze:

516c711d9dfbe5259e18874b69088305.jpg


Was een tip van Basbq. Daar ook gekocht. Daarmee de eerste laag aangebracht en daarna grove verse zwarte peper erbij. Ik sta versteld van de smaken in combinatie met bovenstaande injectie. Echt een aanrader.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Mijn stuk kwam ook van de Makro aan 12 de kilo. Bij de vestiging in de buurt lag maar 1 exemplaar dus veel keus had ik niet.

Waar let je op als er meerdere stukken liggen? Ik zou verwachten dat de kwaliteit redelijk uniform is toch?
 
Ik zal je heel eerlijk zeggen, ik ben al jaren bezig met brisket en tot vandaag nooit echt tevreden geweest. Dus ik kijk enorm veel videos op YouTube van Amerikanen die altijd goed resultaat lijken te halen.

Er is er 1 bij die ooit een video heeft gemaakt waar hij in de Costco live (ja, echt) alle briskets in zijn handen neemt en uitlegt waarom de ene beter is dan de andere. Dat heb ik nu dus ook een beetje geprobeerd. Ik dacht dat het Dash was (kanaal SDSBBQ). Als ik 'm kan vinden deel ik 'm.

Eerlijk is eerlijk, dit is de eerste keer dat het zo goed gelukt is, dus hecht hier vooral niet té veel waarde aan, maar ik had keus uit 7 stukken en dit is waarom ik 'm heb gekozen:

- Vorm. Geen te dun uitlopend puntje, geen enorme bult aan de andere kant.
- Soepelheid. Er lag 1 brisket die je ook had kunnen inzetten als loopplank, deze was overal soepel op 2 stukken hard vet na (heb ik weggesneden).
- Gewicht. Te klein is minder vergevingsgezind.
- De vetlaag liep mooi door en leek dik genoeg.
- Lekker dik over de hele lengte zodat je mooie slices kunt snijden.
- Dooradering zou ik op willen letten maar vond ik moeilijk te zien. Het blijft een flat, dus toch wat magerder.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik sluit niet uit dat het een lucky shot was, haha.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit. Injecteer je altijd je brisket of was dit een test om te kijken hoe dat beviel?
 
Soms, ligt er een beetje aan wat ik aan het doen ben. Soms maak ik een recept na, soms experimenteer ik wat. Nu was de injectie een experiment an sich.

Qua eindresultaat vind ik het lastig om te zeggen of het echt wat heeft toegevoegd, volgende keer dus misschien weer zonder om te kijken of het het verschil heeft gemaakt?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan