BasBQ
Beef en Steak

Brisket tijd.

 
 
 

Falcon

Kooltjesharker
Berichten
219
Na wat uurtjes op youtube en het forum besteed te hebben aan het kijken naar filmpjes en instructies ga ik vandaag voor het eerst zelf aan de gang met een brisket. Mede door de sites van oa Mac en Noskos was het me wel duidelijk geworden dat dit een lastig stuk vlees kan zijn om klaar te maken op de Q des te groter de uitdaging wat het ook wel weer leuk maakt.
Ik had al mooie stukken vlees gezien via tips van het forum over (online) slager die mooie stukken amerikaanse briskit hebben.  Maar ondanks dat wilde ik eerst kijken of ik er met de slager om de hoek wat kon regelen. Na wat tekst en uitleg over de telefoon gaf de beste man aan dat hij een speciaal stuk voor me ging snijden. Met dit als resultaat.


Naar mijn mening zat het aardig in buurt van een Amerikaanse brisket maar ik twijfelde toch wel een beetje :-/. Zodoende heb ik op het forum wat raad gezocht. Bert en Frits waren zo vriendelijk om vlot te reageren waarna het mij duidelijk werd wat de verschillen waren maar de conclusie was toch dat dit een briskit is, ik blij ? kon ik toch aan de gang voor m?n koetje.
Ik heb het vlees ge?njecteerd met de volgende ingredienten.


Daarnaast heb ik later nog op advies van Frits geklaard boter ingespoten aangezien het Nederlandse vlees niet zo goed dooraderd is als dat in USA.

Het recept van de rub komt van een site van 1 van de forumleden (weet even niet meer wie) de samenstelling is gebaseerd op BigT multi purpose rub.



Vanmorgen toen de vogels net hun ogen open deden en de maan nog aan de hemel stond was het dan eindelijk zo ver om de Q aan te steken :D.
Vandaag ga ik ook voor het eerst aan de gang met de kokos brikketen van eco dus ik ben benieuw



Om 07:00 was de Q mooi op temperatuur en is het vlees erop gegaan, here we go...
 
mooie plaatjes, succes er mee vandaag
 
Dat wordt een mooie zondag voor je, we kijken graag over je schouder mee! Succes  :)
 
Hij gaat lekker. Doordat ik nu wat meer ervaring heb met de Q weet ik inmiddels een beetje te spelen met de schuifjes om de temperatuur (107gr) goed te houden. Hij ligt er nu drie uur op en heeft en kern temperatuur van 58gr. Net even gespiekt en hij ziet er heerlijk uit. Het werken met de maverick 733 is echt perfect met zo'n lange run, tekenfilms kijken met de kleine en ondertussen je vlees en de Q in de gaten houden perfect.So far so good.




 
Hij begint er al lekker uit te zien! Ik blijf je volgen! Brisket staat ook nog op mijn Todo!
 
Om 15:00 uur zijn we  8 uurtjes verder en de kern van het vlees heeft 71 gr bereikt. Dus was het tijd om hem in te pakken. Maar natuurlijk eerst even wat kiekjes gemaakt. Hij ziet er al smakelijk uit.



En door........
 
Oeh, spannend!!
 
Ik ben benieuwd.. Wil deze ook graag nog doen. Maar zit er ook een beetje tegenaan te hikken..
 
Klopt frits ik was lekker aan het eten :)
11 uur nadat het vlees erop ging was daar eindelijk het magische getal 92gr. Dus tijd voor burnt ends (jus en saus erover en nog en uurtje erop) vervolgens de brisket in te pakken. Dat was best een straf want ik wilde eigenlijk meteen eten.


Vervolgens staren naar de klok wachten tot het vlees tot rust was gekomen en de burnt ends ook zo'n beetje klaar waren. Om zeven uur was het eindelijk zover eten :)
Bij het aansnijden was ik zeer tevreden met wat ik zag. Mooie rookring door eikenhouten chips.

En de smaak heerlijk met name de burnt ends zijn heerlijk mals, de brisket zelf iets taaier maar zeker goed te eten.
Al met al was het een lange en wederom leerzame sessie die ik zeker ga herhalen.

Bedankt voor het kijken!
 
Mooi verslag. Ik heb het ook zo gedaan. Eerste brisket met een neerlands rund. Je zal versteld staan van het verschil als hem gaat herhalen met een stuk Amerikaans rund. Gefeliciteerd met je Big three!
 
Van harte met de koe! Mooie reportage. Ben ook heel benieuwd naar het verschil tussen de nl en USA koe als je hem weer eens zou maken.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan