BasBQ
Beef en Steak

Brisket (point)

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Hoe weet je of je een bbqer bent? Een heuse pitmaster, en niet een goed-bedoelende welwillende achtertuin prutser/vleescremeerder?

Gisteravond downloadde ik de bbqpitboys openingstune als ringtone voor mijn wekker, ingesteld op 03:00. Om half vier schrok ik wakker, niet van mijn wekker, maar 'zomaar'. Wekker niet afgegaan. Pitmaster-instinct?  ;)

de brisket ligt er inmiddels op, bbq ingericht met de minion methode en wat appel en hickory hout toegevoegd. De brisket is gerubt met peper en zout en ik heb een plantenspuit met azijn/worchestersaus klaar staan.

(helaas is picasa definitief overleden en kan ik geen foto-links uit google photos goochelen, dus ik moet even een nieuwe host voor mijn plaatjes zoeken straks!)

UhWSpWg.jpg


8dmybit.jpg


edit: de rest van de plaatjes zet ik hier ook maar even neer

voor en na het inpakken

TJfkplt.jpg


Ry8Gdtw.jpg


2Kwbs3F.jpg


voorproeven

h6O2hjR.jpg


hier nog wat plaatjes van de leftovers (day after). je mist nu die mooie glans van het vet en de gelatine van gisteren toen het heet was, dus die moeten jullie er maar bij bedenken  :p

N8bllMB.jpg


cA8n8Wq.jpg


zo een mooi stukkie vlees verdient een sjiek broodje van bakker Hessing uit den haag en wat drupjes domi no.4

eJc6fpf.jpg
 
Prima start,  :) !

Succes met de rest van de bereiding, wordt z.i.zo een mooie dag vandaag.  :) !
 
Mooi Brisket en succes vandaag
 
Have fun!
 
hahaha. Goed bezig Marieken.
Hier een brisket voor morgen in de planning. De start zal iets later in de ochtend zijn dan 3:30.
Maar ik ga je volgen zodat ik er nog wat van opsteek. Misschien dat ik dan toch ook maar mijn wekker ga zetten als het bij jou lang duurt......
Heul veul succes!!!

PS
Wat is het gewicht?
 
Ridevi71 zei:
hahaha. Goed bezig Marieken.
Hier een brisket voor morgen in de planning. De start zal iets later in de ochtend zijn dan 3:30.
Maar ik ga je volgen zodat ik er nog wat van opsteek. Misschien dat ik dan toch ook maar mijn wekker ga zetten als het bij jou lang duurt......
Heul veul succes!!!

PS
Wat is het gewicht?

3kg is het. ik ben vooral ook vroeg begonnen omdat mijn bbq niet zo groot is in verhouding tot het vlees, ik denk dat dat veel uitmaakt. ik heb er bijvoorbeeld wel eens 6 kg pulled pork op gehad en dat duurde echt uren en uren langer dan een stukje van 2kg, vandaar dat ik nu vroeg begonnen ben.

ik heb trouwens gewoon weer geslapen na de start  :D manlief heeft in de hangmat naast de bbq geslapen zodat hij wakker zou worden als de q heter werd op het rooster dan 120 graden van de piepende thermometer, maar dat bleek niet nodig, hij staat strak 110 en nog steeds.
 
Marieken zei:
Ridevi71 zei:
hahaha. Goed bezig Marieken.
Hier een brisket voor morgen in de planning. De start zal iets later in de ochtend zijn dan 3:30.
Maar ik ga je volgen zodat ik er nog wat van opsteek. Misschien dat ik dan toch ook maar mijn wekker ga zetten als het bij jou lang duurt......
Heul veul succes!!!

PS
Wat is het gewicht?

3kg is het. ik ben vooral ook vroeg begonnen omdat mijn bbq niet zo groot is in verhouding tot het vlees, ik denk dat dat veel uitmaakt. ik heb er bijvoorbeeld wel eens 6 kg pulled pork op gehad en dat duurde echt uren en uren langer dan een stukje van 2kg, vandaar dat ik nu vroeg begonnen ben.

ik heb trouwens gewoon weer geslapen na de start  :D manlief heeft in de hangmat naast de bbq geslapen zodat hij wakker zou worden als de q heter werd op het rooster dan 120 graden van de piepende thermometer, maar dat bleek niet nodig, hij staat strak 110 en nog steeds.


Hoi Marieken

Laatst hebben wij er een gerookt van ? 4 kg bruto.
Ongeveer ? weg getrimd aan vet en losse stukjes dus 3 kg op de Q (een OTG van 47).
Dat paste net. :D
De temperatuur redelijk constant op 110 graden kunnen houden.
Het duurde 11? uur voordat de kerntemperatuur in de buurt van de 90 graden kwam.
Het is even geduld maaar dan heb je ook wel iets lekkers op tafel.
De plakken die over waren netjes in de vriezer om later een keer op te eten.
En wat vonden we er van?
Mogelijk waren de ingevroren stukken nog lekkerder dan gelijk van de Q.
Ik denk dat dat te maken heeft met het intrekken van de kruiden die we gebruikt hebben.

De volgende is alweer in bestelling dus binnenkort jammie jammie  :D !

 
hij zit nu al een tijdje in de zone, heb m ingepakt met butcher paper... ben benieuwd!
 
Marieken zei:
hij zit nu al een tijdje in de zone, heb m ingepakt met butcher paper... ben benieuwd!

hoi Marieken.

Omdat ik graag wat leer even een vraagje.
Waarom heb je gekozen voor butcherpaper en niet voor aluminium folie?
 
Aan de voorbereiding zal het niet liggen. Mooie run gewenst.


Hoe staat ie er nu voor?
 
Nou, het was al met al toch 8 uur (!) voor de brisket goed was... bij 91 graden (ik had me ingesteld op 93) heb ik er eens in geprikt en bleek het vlees botermals. even een stukje opgesnoept in de keuken en toen was al duidelijk dat we hier een succesnummertje te pakken hadden. Het vlees heeft wel nog even gerust maar het uur hebben we niet gered. toch kwam er eigenlijk niet veel sap uitlopen bij het aansnijden, en het vlees was echt mooi sappig (van de gelatine/vet?)

ik heb het geserveerd met brood, hasselback gratin en coleslaw, en dat werkte prima. we waren met 6 man, 3kg vlees, en er is een vrij zielig stukje over. straks sandwiches maken en dan maak ik een plaatje van de binnenkant, wat dat is er gister in alle hectiek niet meer van gekomen...

voor en na het inpakken

TJfkplt.jpg


Ry8Gdtw.jpg


2Kwbs3F.jpg


 
Hans zei:
Marieken zei:
hij zit nu al een tijdje in de zone, heb m ingepakt met butcher paper... ben benieuwd!

hoi Marieken.

Omdat ik graag wat leer even een vraagje.
Waarom heb je gekozen voor butcherpaper en niet voor aluminium folie?

aluminium folie zou de bark zachter maken, en in butcher paper ademt het nog en dat zou dan een mooiere bark moeten geven en misschien nog wat meer rooksmaak.

hier een vergelijkingsfilmpje van Aaron Franklin tussen niet inpakken, butcher paper en alu folie.

dit is hun conclusie:

eRv2h0j.jpg
 
Wauw! Ziet er goed uit zeg. Gefeliciteerd met je sticker marieken.
 
Marieken zei:
Hans zei:
Marieken zei:
hij zit nu al een tijdje in de zone, heb m ingepakt met butcher paper... ben benieuwd!

hoi Marieken.

Omdat ik graag wat leer even een vraagje.
Waarom heb je gekozen voor butcherpaper en niet voor aluminium folie?

aluminium folie zou de bark zachter maken, en in butcher paper ademt het nog en dat zou dan een mooiere bark moeten geven en misschien nog wat meer rooksmaak.

hier een vergelijkingsfilmpje van Aaron Franklin tussen niet inpakken, butcher paper en alu folie.

dit is hun conclusie:

brisket%20wrap_zpsmweeufr3.jpg



De brisket ziet er prima uit, gefeliciteerd met het smakelijke resultaat  :) ( en je koei natuurlijk)  :D !

Dank voor de uitleg m.b.t. het butcherpaper en de video, zal ik de volgende keer ook eens proberen.

grts,  Hans.

 
hier nog wat plaatjes van de leftovers (day after). je mist nu die mooie glans van het vet en de gelatine van gisteren toen het heet was, dus die moeten jullie er maar bij bedenken  :p

N8bllMB.jpg


cA8n8Wq.jpg


zo een mooi stukkie vlees verdient een sjiek broodje van bakker Hessing uit den haag en wat drupjes domi no.4

eJc6fpf.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan