BasBQ
Beef en Steak

Brandstof UDS

 
 

Jeroen_S

Stoker
Berichten
411
Wat voor brandstof wordt er over het algemeen gebruikt in een UDS ? Houtskool of (kokos)briketten. Ik gebruik in mijn Weber Ecobrasa waar ik zeer tevreden over ben, maar daarmee de kolenmand vullen ga je er snel doorheen natuurlijk. Daarom wil ik even weten of er een goed alternatief voor is.

Greets Jeroen
 
Beide kan je in een UDS gebruiken hoor.
Het is waar je zelf de voorkeur voor hebt.
Ik zou dan ook beide proberen, en dat wat het beste resultaat geeft gaan gebruiken.

Zelf heb ik geen UDS, maar wel een WSM (enigszins vergelijkbaar), en daar gaat alleen nog maar houtskool in.
Het enige waar ik nog briketten in doe, is in de WGA (als ik deze ?berhaupt nog gebruik)
Maar dat is dan ook mijn mening, en er zullen er nog vele andere volgen  :)

Mac
 
Ik heb nooit anders dan Ecobrasa gebruikt in mijn UDS. Er gaat wel veel in de mand, maar dit heb je nooit allemaal nodig. Na de sessie kranen/schuiven dicht zodat de briketten doven.
Bij de volgende sessie wat nieuw hout ertussen, een paar brandende briketten erop en gaaaaan... ;)
 
Mac zei:
Zelf heb ik geen UDS, maar wel een WSM (enigszins vergelijkbaar), en daar gaat alleen nog maar houtskool in.

Mac

Vraagjes:
Waarom houtskool?
En teek je dat met PP of moet je bijvullen?
 
Ik stook mijn UDS sinds kort op houtskool. Gaat mij iets beter af dan briketten.
Het blijft denk ik persoonlijke voorkeur, dus experimenteer een beetje
 
Mijn UDS stook ik op Flamy cocosbriketten. Als ik voor low en slow ga op ongeveer 110 oC dan verbruik ik ongeveer een kilo per 4 uur denk ik. Mijn kolenmand heb ik nog nooit leeggestookt :).
 
Thnx, guys, als de UDS klaar is zal ik wat gaan testen.

Ceriel zei:
Na de sessie kranen/schuiven dicht zodat de briketten doven.
Bij de volgende sessie wat nieuw hout ertussen, een paar brandende briketten erop en gaaaaan... ;)

Dit doe ik nu ook al met me OTP, dus dan valt het inderdaad wel mee
 
Waarom houtskool?
En red je dat met PP of moet je bijvullen?

Ik heb ooit bij wedstrijden de ribs gemaakt met houtskool in de WSM, en dat beviel zo goed, dat ik daarom alleen nog maar houtskool gebruik.
Het is niets meer dan een persoonlijke voorkeur hoor. (en misschien zit het wel tussen de oren ?)
Ik heb het idee, dat het de smaak ten goede komt (meer authentiek), maar goed dat is een persoonlijk gevoel, en dan ook alleen maar daar op gebaseerd.

In de wsm (47) had ik na 8 uur op 110?C ongeveer 1/3 aan houtskool verstookt.
In mijn ei (XL) heb ik zonder bijvullen de 34 uur gehaald op 110?C. (moet wel zeggen dat 34 uur voor een pastrami niet aan te bevelen is  #-o)

Dus ja, ook voor PP prima hoor

Mac

 
Mac zei:
Waarom houtskool?
En red je dat met PP of moet je bijvullen?

Ik heb ooit bij wedstrijden de ribs gemaakt met houtskool in de WSM, en dat beviel zo goed, dat ik daarom alleen nog maar houtskool gebruik.
Het is niets meer dan een persoonlijke voorkeur hoor. (en misschien zit het wel tussen de oren ?)
Ik heb het idee, dat het de smaak ten goede komt (meer authentiek), maar goed dat is een persoonlijk gevoel, en dan ook alleen maar daar op gebaseerd.

In de wsm (47) had ik na 8 uur op 110?C ongeveer 1/3 aan houtskool verstookt.
In mijn ei (XL) heb ik zonder bijvullen de 34 uur gehaald op 110?C. (moet wel zeggen dat 34 uur voor een pastrami niet aan te bevelen is  #-o)

Dus ja, ook voor PP prima hoor

Mac

Thnx.
Ik denk dat ik het ook maar eens een keertje ga proberen. Misschien dat het idd van invloed is op de smaak.
 
Het is al een wat ouder topic, maar vond het onnodig om een nieuw topic aan te maken.
Ik heb van de week 2 dozen greekfire besteld. Ik was in de veronderstelling dat dit allemaal mooie tubes waren. Dat is ook de reden waarom ik het besteld heb.
Helaas zijn de meeste tubes gebroken en heb ik allemaal kleine stukken.
Graag wilde ik weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze briketten en of zij hetzelfde probleem hadden. Als het namelijk zo is dat bij de meeste de briketten gebroken zijn dan bestel ik de volgende keer iets anders.
 
ik gebruik sinds een half jaar ook greek fire briketten, de lange tubes breek ik dan in kleinere brokken en steek ze dan aan. Bevalt mij prima, ik gebruik ze in de WSM en in de gewone bbq
 
Ik gebruik sinds dit jaar Terlanco kokos briketten  (als bomfire bij sligro te koop). Stuk voordeliger dan Ecobrassa. Stinken ook iets minder tijdens aansteken en idd alles dicht en ze gaan weer uit...
 
Ook al vond ik het jammer dat er zoveel tubes kapot waren, ben ik toch erg te spreken over de greek fire. Ik heb een PP sessie gehad afgelopen zondag. In 14 uur tijd heb ik nog geen 2,5 kg verstookt. De temperatuur blijft mooi stabiel en ze roken inderdaad niet. Ook geen last gehad van vonken of nare geurtjes.
Ben blij dat ik 2 dozen heb gekocht. Nu hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken  :))
 
Mac zei:
Ik heb ooit bij wedstrijden de ribs gemaakt met houtskool in de WSM, en dat beviel zo goed, dat ik daarom alleen nog maar houtskool gebruik.
Mac
Ik ben bezig met de "restauratie" en wat aanpassen van een UDS die ik recentelijk heb overgenomen van Richard.
Voor al mijn overige Q's gebruik ik kokosbriketten, maar wil bij de UDS eens een overstapje maken naar charcoal lumps.
Welk type/merk houtskool bevalt jou het beste?
 
Terug
Bovenaan Onderaan