Gisteren hebben velen ze kunnen proeven op de nieuwjaarsmeeting. Hierbij het recept en de methode:
http://www.youtube.com/watch?v=Nl2ZmeUVQ48&feature=youtube_gdata_player
Voor ca 40 flinke broodjes:
Ik heb zelf gehakt gemaakt door ca 600 gram rundvlees van de vang, 600 gram broekspek en 800 gram mager varkensvlees door een fijne plaat te draaien.
Gehakt stevig mengen met
20 gr zwarte peper
40 gr gehaktkruiden met zout (ik had een heel banale Versteegen gehaktmix gebruikt...)
50 tot 100gr paneer, afh van de vochtigheid van je gehakt.
Ik gebruik voor dat mengen mijn keukenmachine met de 'bisschop' klopper. Even lekker tot worstdeeg rammen op volle toeren.
Voor het broodje:
1500 gr goede broodbloem (begin met minder voor beter oplossen van je gist en melk)
60 gr verse gist
800 gr melk (lauwwarm)
30 gr zout.
Flink kneden tot een elastisch deeg, dan ca 30 minuten laten rijzen onder een vochtige doek.
Deeg daarna nakneden en opdelen in bolletjes. Deeg even opbollen. Ik heb 70 gram deeg aangehouden voor mijn broodjes, maar omdat de verhouding deeg vs gehakt in het eindproduct gelijk moet zijn is 35 tot 50 gram deeg eigenlijk beter. 70 gram gehakt verliest net teveel vocht bij het afbakken en kan je broodje zompig maken. Je broodjes zijn het mooist als ze uiteindelijk (deeg+gehakt) tussen de 70 en 100 gram wegen.
Bolletjes onder vochtige doek een half uurtje laten rijzen. Daarna de bolletjes uitrollen en de worst inpakken zoals in het filmpje.
Ca 1 uur laten narijzen. Eventueel aflakken met ei voor een mooi bruin en glanzend resultaat.
10 tot 12 minuten afbakken bij 200 graden, tot de worstjes 76 graden zijn. 70 grams broodjes doen het in 8 minuten, mijn 140 grams broodjes hadden een kwartier nodig.

Smakelijk!