Na enthousiast gemaakt te zijn door vrienden met een 47 cm Weber Smoker, nu ook maar zelf begonnen met het realiseren van een smoker, maar dan een UDS.
Nadat thuis de 1e kamer overtuigd was dat een Smoker toch ?cht noodzakelijk is in het assortiment, was eigenlijk haar enige vraag waar ik dat "grote ding" neer ging zetten.. Na alle voor en tegens (tegens.., zijn die er dan?) besproken en beargumenteerd te hebben is de gulden middenweg gekozen, een 100 liter vaatje gaat het worden, maar wel van RVS. Het oog wil ook wat, lekker degelijk en ik wil geen gehannes met hoezen enzo. Daarnaast heb ik met een schuin oog naar Fred met zijn bierfustsmoker gekeken. Chapeau voor zulks afgeleverd vakwerk. Helaas heb ik niet alle materialen en apparaten tot mijn beschikking en zal ik het ietwat provisorisch ten op zichtte van Fred aanpakken, maar een UDS bouw je niet alleen vanwege ( over algemeen ) de lage kosten maar ook omdat het leuk is om te doen. Daarom zoals belooft in mijn voorstelronde hier een klein bouwverslagje van mijn RVS UDS.
Allereerst een tonnetje aangeschaft in Scherpenzeel. Erg goed geholpen en huiswaarts met een mooi RVS exemplaar. Op de weg terug nog even op advies langs de snoepwinkel Vuur en Rook en daar alvast een thermometer aangeschaft tot 120 C. Eerst een budget model, die kan later altijd nog ge?pgrade worden wanneer ik beter weet wat ik wil.
Bij thuiskomst de drum eens goed bekeken en schoongemaakt. RVS is mooi te poetsen met een speciale schuurspons welke ik bijvoorbeeld ook gebruik voor het verwijderen van de "bloemkooltjes" op het aluminium van een motorblok. Je moet wel houden van hele fijne krasjes op het RVS, maar nu leek het net geborsteld ?n het is brandschoon geworden!
Aanschaf Drum

De vraag was alleen of de "deksel" van de drum onder de rolrand gefelst zou zijn of gelast. Daar is maar 1 manier voor om er achter te komen! Slijpen!
Dat bleek dus gelast.

Allereerst de slijprand afgetekend door een touw in de 1e inkeping te spannen en met een watervaste stift boven de rand van het touw een lijn te trekken.

Hierna de lijn afgeplakt met schilderstape om tijdens het slijpen de lijn zichtbaar te houden.
Ik heb gekozen om de deksel zo hoog mogelijk te houden in verband met de beperkte hoogt van de kolen -deflector/waterbak - rooster combinatie.

Het slijpen door 1,8mm RVS koste wat moeite, ik gebruikte een dikkere doorslijp schijf zodat de deksel zo goed als zeker zou gaan passen na het doorslijpen. De buren weten in ieder geval ook dat er iets moois gemaakt wordt, want pas na een 3 kwartier was de deksel een feit. Na het slijpen alles gelijk afgebraamd en de deksel gepast.
Gelukkig is dit goed gegaan, de deksel is recht en past goed op een paar puntjes na, maar dat loopt wel los. De lasnaad aan de binnenzijde was wat grof, en deze dan ook wat glad gemaakt met de afbraam schijf. De doorsnee binnenzijde is 48 cm. Precies goed voor een 47cm rooster van Weber.


De bestaande vulopening van de drum wil ik hergebruiken om een regelbare schoorsteen op te maken. Deze schoorsteen wordt ook nog demontabel, dus ?f er wordt een pijp op de huidige afsluitdop gelast, ?f er komt een pijp op met schroefdraad. Waarom? 1, Omdat het kan
, en 2, mijn inziens de drum zo een stukje origineler blijft, en 3, bij eventueel vervoer is het ook wel gemakkelijk. De pijp met regelklep wil ik ook uit RVS laten maken maar gezien ik niet kan lassen ben ik nog bezig om dit uit te besteden.
Ondanks dat de drum voor alcohol is gebruikt, ( geen whiskey o.i.d. maar iets van cosmetische doeleinden) leek het mij wel verstandig om deze uit te branden. Natuurlijk ook altijd een leuke gelegenheid om wat vrienden daarbij uit te nodigen om dat proces te aanschouwen.
Uiteindelijk de ton letterlijk roodgloeiend gekregen, leek mij voldoende om alle levende en eventuele kunstmatige micro organismen de das om te doen..


Bij daglicht zie je duidelijk dat de ton al een stuk warmer is geweest als de deksel.. Her en der zie je onderaan een blauwe vlek, hier is de ton eventjes rood geweest van de hitte. Het as verwijderd en de ton een poetsbeurt aan de buiten- en binnenkant gegeven. Tijdens het bouwen nog even geen zwarte vingers. RVS heeft nog een voordeel, ik hoef hem na het uitbranden niet meer in te vetten tegen het roesten.

In basis wil ik 2 inlaat openingen cre?ren middels de bekende kogelkranen. Uiteraard op hoogte , gemak dient de mens. 2 stuks is afhankelijk of de totale grootte van de inlaat overeenkomt met de uitlaat, anders worden het er 3. De uitlaat zal om en nabij de 50 mm in doorsnee zijn.
Ook zit ik er over na te denken de leidingen tot onder of net voor de kolenkorf te laten lopen, zo zal de luchtinlaat directer zal zijn op de kolen. Geen idee of dat daadwerkelijk effect zal hebben. Tips, suggesties, theorie over juist wel of niet zijn welkom. Eventueel zijn deze pijpen achteraf natuurlijk makkelijk in te korten.
Voor de korf ben ik er nog niet geheel over uit, laten maken of zelf maken. Liefst van RVS, maar gezien de hitte en dat hij altijd droog staat omdat er een deksel op zit wordt dat denk ik onnodig duur. Indien ze in de achterhoek nog leverbaar zijn zal het een kant en klare korf gaan worden.
Voor de deksel wil ik 3 stuks spanhaken (ook wel sluitspanner of beugelsluiting genoemd) gebruiken om hem beter dicht te klemmen en bij eventueel vervoer bij elkaar te houden. Welke maat en type dit worden volgt nog. RVS is relatief duur, en gegalvaniseerd is ook bestand tegen diverse weersinvloeden en zeker ook tegen de temperaturen waarmee ik wil gaan stoken. Ergens doe ik dan uiteindelijk toch concessies ten opzichte van RVS, maar het moet ook wel leuk blijven..
Wordt vervolgt!
Groet,
Jeroen
Nadat thuis de 1e kamer overtuigd was dat een Smoker toch ?cht noodzakelijk is in het assortiment, was eigenlijk haar enige vraag waar ik dat "grote ding" neer ging zetten.. Na alle voor en tegens (tegens.., zijn die er dan?) besproken en beargumenteerd te hebben is de gulden middenweg gekozen, een 100 liter vaatje gaat het worden, maar wel van RVS. Het oog wil ook wat, lekker degelijk en ik wil geen gehannes met hoezen enzo. Daarnaast heb ik met een schuin oog naar Fred met zijn bierfustsmoker gekeken. Chapeau voor zulks afgeleverd vakwerk. Helaas heb ik niet alle materialen en apparaten tot mijn beschikking en zal ik het ietwat provisorisch ten op zichtte van Fred aanpakken, maar een UDS bouw je niet alleen vanwege ( over algemeen ) de lage kosten maar ook omdat het leuk is om te doen. Daarom zoals belooft in mijn voorstelronde hier een klein bouwverslagje van mijn RVS UDS.
Allereerst een tonnetje aangeschaft in Scherpenzeel. Erg goed geholpen en huiswaarts met een mooi RVS exemplaar. Op de weg terug nog even op advies langs de snoepwinkel Vuur en Rook en daar alvast een thermometer aangeschaft tot 120 C. Eerst een budget model, die kan later altijd nog ge?pgrade worden wanneer ik beter weet wat ik wil.
Bij thuiskomst de drum eens goed bekeken en schoongemaakt. RVS is mooi te poetsen met een speciale schuurspons welke ik bijvoorbeeld ook gebruik voor het verwijderen van de "bloemkooltjes" op het aluminium van een motorblok. Je moet wel houden van hele fijne krasjes op het RVS, maar nu leek het net geborsteld ?n het is brandschoon geworden!
Aanschaf Drum

De vraag was alleen of de "deksel" van de drum onder de rolrand gefelst zou zijn of gelast. Daar is maar 1 manier voor om er achter te komen! Slijpen!

Dat bleek dus gelast.

Allereerst de slijprand afgetekend door een touw in de 1e inkeping te spannen en met een watervaste stift boven de rand van het touw een lijn te trekken.

Hierna de lijn afgeplakt met schilderstape om tijdens het slijpen de lijn zichtbaar te houden.
Ik heb gekozen om de deksel zo hoog mogelijk te houden in verband met de beperkte hoogt van de kolen -deflector/waterbak - rooster combinatie.

Het slijpen door 1,8mm RVS koste wat moeite, ik gebruikte een dikkere doorslijp schijf zodat de deksel zo goed als zeker zou gaan passen na het doorslijpen. De buren weten in ieder geval ook dat er iets moois gemaakt wordt, want pas na een 3 kwartier was de deksel een feit. Na het slijpen alles gelijk afgebraamd en de deksel gepast.
Gelukkig is dit goed gegaan, de deksel is recht en past goed op een paar puntjes na, maar dat loopt wel los. De lasnaad aan de binnenzijde was wat grof, en deze dan ook wat glad gemaakt met de afbraam schijf. De doorsnee binnenzijde is 48 cm. Precies goed voor een 47cm rooster van Weber.


De bestaande vulopening van de drum wil ik hergebruiken om een regelbare schoorsteen op te maken. Deze schoorsteen wordt ook nog demontabel, dus ?f er wordt een pijp op de huidige afsluitdop gelast, ?f er komt een pijp op met schroefdraad. Waarom? 1, Omdat het kan

Ondanks dat de drum voor alcohol is gebruikt, ( geen whiskey o.i.d. maar iets van cosmetische doeleinden) leek het mij wel verstandig om deze uit te branden. Natuurlijk ook altijd een leuke gelegenheid om wat vrienden daarbij uit te nodigen om dat proces te aanschouwen.
Uiteindelijk de ton letterlijk roodgloeiend gekregen, leek mij voldoende om alle levende en eventuele kunstmatige micro organismen de das om te doen..


Bij daglicht zie je duidelijk dat de ton al een stuk warmer is geweest als de deksel.. Her en der zie je onderaan een blauwe vlek, hier is de ton eventjes rood geweest van de hitte. Het as verwijderd en de ton een poetsbeurt aan de buiten- en binnenkant gegeven. Tijdens het bouwen nog even geen zwarte vingers. RVS heeft nog een voordeel, ik hoef hem na het uitbranden niet meer in te vetten tegen het roesten.

In basis wil ik 2 inlaat openingen cre?ren middels de bekende kogelkranen. Uiteraard op hoogte , gemak dient de mens. 2 stuks is afhankelijk of de totale grootte van de inlaat overeenkomt met de uitlaat, anders worden het er 3. De uitlaat zal om en nabij de 50 mm in doorsnee zijn.
Ook zit ik er over na te denken de leidingen tot onder of net voor de kolenkorf te laten lopen, zo zal de luchtinlaat directer zal zijn op de kolen. Geen idee of dat daadwerkelijk effect zal hebben. Tips, suggesties, theorie over juist wel of niet zijn welkom. Eventueel zijn deze pijpen achteraf natuurlijk makkelijk in te korten.
Voor de korf ben ik er nog niet geheel over uit, laten maken of zelf maken. Liefst van RVS, maar gezien de hitte en dat hij altijd droog staat omdat er een deksel op zit wordt dat denk ik onnodig duur. Indien ze in de achterhoek nog leverbaar zijn zal het een kant en klare korf gaan worden.
Voor de deksel wil ik 3 stuks spanhaken (ook wel sluitspanner of beugelsluiting genoemd) gebruiken om hem beter dicht te klemmen en bij eventueel vervoer bij elkaar te houden. Welke maat en type dit worden volgt nog. RVS is relatief duur, en gegalvaniseerd is ook bestand tegen diverse weersinvloeden en zeker ook tegen de temperaturen waarmee ik wil gaan stoken. Ergens doe ik dan uiteindelijk toch concessies ten opzichte van RVS, maar het moet ook wel leuk blijven..
Wordt vervolgt!
Groet,
Jeroen