BasBQ
Beef en Steak

Bouwen van een 110 liter RVS UDS

Mooie DS geworden
 
Thnx heren!

Morgen ochtend krijg ik mn offici?le rookkanaal terug van de lasser. Ben benieuwd!
Inmiddels een buigijzer georganiseerd van 22mm. Zo kan ik de luchtinlaat onder de korf brengen op een nette manier. Ik denk inderdaad dat ik t?ch aan de voorkant nog een extra inlaat cree?r. Ik knijp de tempratuur liever dan dat ik de hele tijd moet kijken of de tempratuur niet gaat zakken terwijl alles openstaat.

Foto's volgen uiteraard nog!
 
Zoals belooft weer een kleine update.
Nou ja, klein.. inmiddels is mijn UDS zo goed als gereed en volgt hier 1 van de laatste verslagen.
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle reacties, tips en suggesties welke deze UDS mede mogelijk hebben gemaakt! Super!

Om te beginnen heb ik toch besloten een extra lucht toevoer te monteren. Hier bleek de UDS overigens (naar mijn mening) nog mooier van te worden. Ook het felbegeerde rookkanaal er op gezet, stukje vakwerk.

Aan de zijkant van het kanaal is een RVS bout gelast, daar ligt een op maat gemaakte ring op zodat de deksel gelijk ligt met de pijp, dan de deksel, weer een ring, een veertje en dan een zelf borgende moer.
Door de veer sluit de deksel altijd goed aan. Er is dus over nagedacht zonder dat ik er om gevraagd heb.., daar houd ik van :).
Het geheel is kaarsrecht op de bestaande afsluiter gelast waarna de bodem van de afsluiter is door geslepen.

Dat betekend dat de UDS eigenlijk zo goed als gereed is op de wielen na. Hij staat nu nog op een tijdelijke bok totdat ik weet hoe ik een constructieve oplossing ga maken.

Het "eindresultaat"


Uiteraard betekende dit dat er een proefsessie gedaan moest gaan worden om te kijken wat de tempratuur ging doen met deze aanpassingen.
Nou, dat heb ik geweten... allereerst de Minion methode toegepast.

Mandje kolen met een gaatje in het midden;


Kleine Weber starter half gevuld met kooltjes;


En deze in het gat gelegd;


De temperatuur steeg nu tot en met 160 graden inclusief de deflector.

Yes!

Niet de temperatuur om Low & Slow te kokkerellen, maar liever te heet zodat ik met de schuiven kan spelen dan dat hij net de 90 graden aantikt met alle inlaten en uitlaten open....

Met alles dicht bleek na een half uur dat de temperatuur niet heel hard zakte... kooltjes verwijderd, beetje prutsen en eindelijk zakte alles naar een 120 gaden. dit bleef een tijdje zo waarop ik de Chicken wings maar even uit de koeling heb getrokken om niet alle warmte verloren te laten gaan..
Al met al dus uiteindelijk een geslaagde missie met het realiseren van een UDS. Nu komt het aan op testen, testen en nog eens testen, ik heb er zin in, en mijn vrouw inmiddels ook na het proeven van de vleugeltjes.. ;-) Wanneer de wielen zijn gemonteerd zal ik weer een nieuwe update doen.

Vooruit, toch nog een plaatje van het 1e keer bereiden van een stukje vlees op de UDS, dat er maar meer mogen volgen..  :)





Groeten,

Jeroen




 
t is tot zover een mooi verslag met een nog mooier resultaat van je rvs smoker.
en die uitlaat misstaat zeker niet.
ook de laatste foto s ,,erg smakelijk.

vraag me nog wel af over die temperatuur en de vele briketten in je(mega) korf,,k tel zo maar ffn 35 briketten  die op de foto te zien zijn in de korf en 10 in je starter. :-O.
maar t zullen ongetwijfeld 50 of meer zijn.
dat moet volgens mij anders kunnen.

mijn rvs mandje :180 mm vierkant.


onze beide smokers hebben ongeveer zelfde diameter en hoogte.
de mijne is geisoleerd maar qwa temp behoud maakt dat in de zomer maanden niks uit.
ik pak alleen dankzij de iso winst als de R in de maand is..

tis verder ook nie helemaal zo intressant en heb nu eingelijk ook nie zo veel tijd om posten ,want dr lig kippedijen op mn rooster,dus weer naar buiten.
maar zou voor de gein is een kleinere korf nemen of de grote in de helft scheiden met een rvs plaat.
en deze met ongeveer 20 volgloeiende briketten BOVEN de inlaat brengen.
dan ga jij versteld staan over een snelle hete sessie,,maar ook low en slow.

en als ik begrijp heb je een lasser die meedenkt B-)
opper t idee is om een luikje onderin te maken zodat je brandstof en rookhout kan bij vullen tijdens een sessie B-) :D
want dan ben jij (ook zonder elctronica) altijd de baas over je smoker. :D en dat is heerlijk sigaartje en whisky genieten









 
Hahahahaha,  thnx heren!

Heb ook al zitten denken aan een scheiding in de korf. Eventueel een snake leggen is ook nog een optie voor de volgende keer. Vooralsnog geen luikje, wel over nagedacht maar misschien volgend seizoen..  Eerst eens kijken welke methode ik voor langere sessies ga gebruiken. Daarnaast is de lasser ook niet gratis ;-)

De inlaten heb ik schuin naar beneden gebracht zodat ze min of meer onder de korf uitkomen. Nadeel is dat de huidige as opvangbak niet meer past. Vooralsnog tijdelijk met aluminium folie opgelost, maar op zoek naar iets constructievers.

Geld ook voor de deflector, deze kan 1,5 liter water vasthouden over een groot oppervlak. Dat verdampt waar je bij staat... Wil hier een RVS schaal van de IKEA plaatsen o.i.d. Waar meer vocht in kan.

Vooralsnog is het wel genieten van dit stukje eigenbouw welke niet weg kan roesten in het Hollandse weer. :-D

Oh, en die whisky / sigaar combinatie lijkt mij een mooi uitgangspunt voor de volgende sessie ;-)

Groet,

Jeroen
 
Toch nog maar een aanpassing gedaan aan de deflector. Deze zat vast aan mijn rooster wat niet handig is met er uit halen. Daarnaast ging er over een groot oppervlak maar 1,5 liter water in. Dat was in no time verdampt.. En elke keer alles demonteren om het rooster schoon te maken is eigenlijk ook niet echt praktisch.
Bij de IKEA een schaal rond 36 cm aangeschaft. Deze was te hoog, dus eerst een stuk afgeslepen.



Daarna gepast en een constructie op het kolenrooster gemonteerd. Het midden leunt op de stang welke ik gebruik om de kolenmand in en uit de UDS te tillen. De zijkanten zorgen er voor dat hij niet omvalt..
Als dit wat lijkt wil ik het constructief oplossen door er een stevige beugel in het midden en zijkanten aan te laten lassen.

In de schaal kan nu ongeveer 4,5 liter water, lijkt me vooralsnog even afdoende.
Oh en RVS IKEA is magnetisch  :-O ...... Naja, ik kijk wel wat het gaat doen wanneer het nat is geweest...







 
Mooi project hoor! En ook een erg leuk verslag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan