BasBQ
Beef en Steak

Bouwen van een 110 liter RVS UDS

 

Woody80

Vuurmaker
Berichten
58
Na enthousiast gemaakt te zijn door vrienden met een 47 cm Weber Smoker, nu ook maar zelf begonnen met het realiseren van een smoker, maar dan een UDS.
Nadat thuis de 1e kamer overtuigd was dat een Smoker toch ?cht noodzakelijk is in het assortiment, was eigenlijk haar enige vraag waar ik dat "grote ding" neer ging zetten.. Na alle voor en tegens (tegens.., zijn die er dan?) besproken en beargumenteerd te hebben is de gulden middenweg gekozen, een 100 liter vaatje gaat het worden, maar wel van RVS. Het oog wil ook wat, lekker degelijk en ik wil geen gehannes met hoezen enzo. Daarnaast heb ik met een schuin oog naar Fred met zijn bierfustsmoker gekeken. Chapeau voor zulks afgeleverd vakwerk. Helaas heb ik niet alle materialen en apparaten tot mijn beschikking en zal ik het ietwat provisorisch ten op zichtte van Fred aanpakken, maar een UDS bouw je niet alleen vanwege ( over algemeen ) de lage kosten maar ook omdat het leuk is om te doen. Daarom zoals belooft in mijn voorstelronde hier een klein bouwverslagje van mijn RVS UDS.

Allereerst een tonnetje aangeschaft in Scherpenzeel. Erg goed geholpen en huiswaarts met een mooi RVS exemplaar. Op de weg terug nog even op advies langs de snoepwinkel Vuur en Rook en daar alvast een thermometer aangeschaft tot 120 C. Eerst een budget model, die kan later altijd nog ge?pgrade worden wanneer ik beter weet wat ik wil.

Bij thuiskomst de drum eens goed bekeken en schoongemaakt. RVS is mooi te poetsen met een speciale schuurspons welke ik bijvoorbeeld ook gebruik voor het verwijderen van de "bloemkooltjes" op het aluminium van een motorblok. Je moet wel houden van hele fijne krasjes op het RVS, maar nu leek het net geborsteld ?n het is brandschoon geworden!

Aanschaf Drum



De vraag was alleen of de "deksel" van de drum onder de rolrand gefelst zou zijn of gelast. Daar is maar 1 manier voor om er achter te komen! Slijpen! :) 

Dat bleek dus gelast.



Allereerst de slijprand afgetekend door een touw in de 1e inkeping te spannen en met een watervaste stift boven de rand van het touw een lijn te trekken.



Hierna de lijn afgeplakt met schilderstape om tijdens het slijpen de lijn zichtbaar te houden.
Ik heb gekozen om de deksel zo hoog mogelijk te  houden in verband met de beperkte hoogt van de kolen -deflector/waterbak - rooster combinatie.



Het slijpen door 1,8mm RVS koste wat moeite, ik gebruikte een dikkere doorslijp schijf zodat de deksel zo goed als zeker zou gaan passen na het doorslijpen. De buren weten in ieder geval ook dat er iets moois gemaakt wordt, want pas na een 3 kwartier was de deksel een feit. Na het slijpen alles gelijk afgebraamd en de deksel gepast.

Gelukkig is dit goed gegaan, de deksel is recht en past goed op een paar puntjes na, maar dat loopt wel los. De lasnaad aan de binnenzijde was wat grof, en deze dan ook wat glad gemaakt met de afbraam schijf. De doorsnee binnenzijde is 48 cm. Precies goed voor een 47cm rooster van Weber.





De bestaande vulopening van de drum wil ik hergebruiken om een regelbare schoorsteen op te maken. Deze schoorsteen wordt ook nog demontabel, dus ?f er wordt een pijp op de huidige afsluitdop gelast, ?f er komt een pijp op met schroefdraad. Waarom? 1, Omdat het kan :), en 2, mijn inziens de drum zo een stukje origineler blijft, en 3, bij eventueel vervoer is het ook wel gemakkelijk. De pijp met regelklep wil ik ook uit RVS laten maken maar gezien ik niet kan lassen ben ik nog bezig om dit uit te besteden.

Ondanks dat de drum voor alcohol is gebruikt, ( geen whiskey o.i.d. maar iets van cosmetische doeleinden) leek het mij wel verstandig om deze uit te branden. Natuurlijk ook altijd een leuke gelegenheid om wat vrienden daarbij uit te nodigen om dat proces te aanschouwen.
Uiteindelijk de ton letterlijk roodgloeiend gekregen, leek mij voldoende om alle levende en eventuele kunstmatige micro organismen de das om te doen..





Bij daglicht zie je duidelijk dat de ton al een stuk warmer is geweest als de deksel.. Her en der zie je onderaan een blauwe vlek, hier is de ton eventjes rood geweest van de hitte. Het as verwijderd en de ton een poetsbeurt aan de buiten- en binnenkant gegeven. Tijdens het bouwen nog even geen zwarte vingers. RVS heeft nog een voordeel, ik hoef hem na het uitbranden niet meer in te vetten tegen het roesten.



In basis wil ik 2 inlaat openingen cre?ren middels de bekende kogelkranen. Uiteraard op hoogte , gemak dient de mens. 2 stuks is afhankelijk of de totale grootte van de inlaat overeenkomt met de uitlaat, anders worden het er 3. De uitlaat zal om en nabij de 50 mm in doorsnee  zijn.
Ook zit ik er over na te denken de leidingen tot onder of net voor de kolenkorf te laten lopen, zo zal de luchtinlaat directer zal zijn op de kolen. Geen idee of dat daadwerkelijk effect zal hebben. Tips, suggesties, theorie over juist wel of niet zijn welkom.  Eventueel zijn deze pijpen achteraf natuurlijk makkelijk in te korten.

Voor de korf ben ik er nog niet geheel over uit, laten maken of zelf maken. Liefst van RVS, maar gezien de hitte en dat hij altijd droog staat omdat er een deksel op zit wordt dat denk ik onnodig duur. Indien ze in de achterhoek nog leverbaar zijn zal het een kant en klare korf gaan worden.

Voor de deksel wil ik 3 stuks spanhaken (ook wel sluitspanner of beugelsluiting genoemd) gebruiken om hem beter dicht te klemmen en bij eventueel vervoer bij elkaar te houden. Welke maat en type dit worden volgt nog. RVS is relatief duur, en gegalvaniseerd is ook bestand tegen diverse weersinvloeden en zeker ook tegen de temperaturen waarmee ik wil gaan stoken. Ergens doe ik dan uiteindelijk toch concessies ten opzichte van RVS, maar het moet ook wel leuk blijven..

Wordt vervolgt!

Groet, 

Jeroen
 
Welkom!
Mooi verslag, have fun!
 
een top beslissing om voor rvs te kiezen.
niet te veel consessies doen eh ,,hou t tijdloos.
of moet ie gisteren klaar???
 
Thnx allen! Nee, gisteren klaar zou leuk zijn, maar het moet wel degelijk en naar het zin worden! Vandaag weer wezen shoppen, morgen weer een update met de bijbehorende foto's.

Verstuurd vanaf mijn E2303 met Tapatalk

 
Leuk en mooi project zo met dat rvs. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Woody80 zei:
De bestaande vulopening van de drum wil ik hergebruiken om een regelbare schoorsteen op te maken. Deze schoorsteen wordt ook nog demontabel, dus ?f er wordt een pijp op de huidige afsluitdop gelast, ?f er komt een pijp op met schroefdraad. Waarom? 1, Omdat het kan :), en 2, mijn inziens de drum zo een stukje origineler blijft, en 3, bij eventueel vervoer is het ook wel gemakkelijk. De pijp met regelklep wil ik ook uit RVS laten maken maar gezien ik niet kan lassen ben ik nog bezig om dit uit te besteden.

niks mis met uitbesteden,,hoop dat t je voor vrienden prijsje lukt.

ik heb deze inlaat onder mn rvs oven.





 
Mooi verhaal. Succes !
 
AV zei:
Woody80 zei:
De bestaande vulopening van de drum wil ik hergebruiken om een regelbare schoorsteen op te maken. Deze schoorsteen wordt ook nog demontabel, dus ?f er wordt een pijp op de huidige afsluitdop gelast, ?f er komt een pijp op met schroefdraad. Waarom? 1, Omdat het kan :), en 2, mijn inziens de drum zo een stukje origineler blijft, en 3, bij eventueel vervoer is het ook wel gemakkelijk. De pijp met regelklep wil ik ook uit RVS laten maken maar gezien ik niet kan lassen ben ik nog bezig om dit uit te besteden.

niks mis met uitbesteden,,hoop dat t je voor vrienden prijsje lukt.

Ik hoop het ook.. de meesten komen volgende week terug van vakantie, dan zal ik meer horen.
Creatief met de koppelingen!
 
Vakantie, dus op m'n gemakje een nieuwe update.
Gisteren een paar boodschappen gedaan.



Voor de hangrepen van de deksel zat ik nog te twijfelen, uiteindelijk een mooi exemplaar gevonden bij de Gamma. Magneetje mee voor de zekerheid... Inderdaad RVS, maar de boutjes die er bij zitten dan weer niet.. Ik wilde in 1e instantie houten hangrepen in verband met de hitte. Echter heb ik een setje mooie handschoenen, en RVS bleek toch mooier!
Verder toch maar wieltjes aangeschaft, van 20,- naar 8,- dus dat was mazzel. Nog wel een constructie bedenken die me aanstaat. Omdat het vat relatief klein is weet ik nog niet of ze er namelijk recht onder kunnen. Het geheel moet niet onstabiel worden.

Verder nog even het Weber 47cm rooster gepast van een kameraad. Die past fantastisch! De ophanging hoeft dan ook niet ver uit te steken aan de binnenkant van de ton. Ik twijfel nog over 3 of 4 ophang punten. Dat laatste lijkt mij wel stabieler en omdat ze relatief kort kunnen zijn heb ik er in principe geen last van.



Vandaag alleen nog even de kniekoppelingen wisselen voor een vernikkeld exemplaar, gisteren liggen slapen toen ze mij de messing verkochten...

De rest van de week verder met de bouw.


 
Mooi hoor allemaal. Over je handgrepen: RVS geleidt warmte slecht, dus waarschijnlijk heb je geneens handschoenen nodig om je handvat beet te pakken. Zo heel heet wordt de buitenkant van je UDS zowieso meestal niet (ok, niet op gaan zitten, maar niet zo heet als een kachel oid :) ). Maar dat merk je vanzelf :)
 
Oh, ok!  Dacht dat ze wel behoorlijk heet zouden gaan worden, als mijn ton in de zon staat Is de deksel al bijna niet meer vast te pakken.. En inderdaad, je merkt het vanzelf als de vingers blijven plakken... ;-)..
 
rvs geleid zeker wel behoorlijk warmte.
altijd 3 ophang punten .
dan draagt t rooster altijd,, bij 4 moet je wel heel zuiver kunnen aftekenen en boren.

die kunstof wielen en hitte straling lijk me geen goede combi.
k zou wel rvs boutjes halen bij bouwmarkt..staal gaat toch roesten op de duur.
 
AV zei:
rvs geleid zeker wel behoorlijk warmte.
altijd 3 ophang punten .
dan draagt t rooster altijd,, bij 4 moet je wel heel zuiver kunnen aftekenen en boren.

die kunstof wielen en hitte straling lijk me geen goede combi.
k zou wel rvs boutjes halen bij bouwmarkt..staal gaat toch roesten op de duur.

Thnx AV!

Vandaag boodschappen gedaan, andere verplichte nummertjes, en na een tijdje er over nagedacht te kunnen hebben begreep ik ook wat je eigenlijk bedoelde.. het zijn dus 3 ophangpunten geworden. Uiteindelijk bleek dat 4 ophangpunten ook wel goed was gekomen omdat ik het rooster 1 cm onder een rolrand heb geplaatst , maar "better save than sorry"!

M.b.t. de kunstof wielen snap ik wat je bedoeld. Ik wil uiteindelijk een 3hoek (laten) maken waar de wielen op bevestigd kunnen worden zodat ze buiten de ton ?n de hitte vallen. Daarnaast word de stabiliteit ook verhoogd. Verwacht dat het dan wel goed zal komen. Ben inderdaad ook bang dat als ik ze rechtstreeks onder de drum plaats uiteindelijk 3 puddinkjes gaan worden..

Natuurlijk de standaard metalen boutjes vervangen voor RVS exemplaren.  ;)
 
Zo, weer een kleine update mogelijk!

Meeste onderdelen welke ik had aangeschaft kunnen monteren!
Voorlopig tijdelijk de UDS op een verrijdbaar plankje gezet zodat ik ook in de schaduw de werkzaamheden voort kon zetten.
Voor de thermometer heb ik een tijdje zitten twijfelen, als ik hem aan de voorkant zou plaatsen moet ik elke keer het rooster daar achter langs halen. optie was misschien net onder het rooster, maar echt makkelijk leesbaar is het allemaal niet.
Gezien het meer ter indicatie is of de temperatuur niet teveel schommelt toch maar gekozen om hem bovenin te plaatsen. Gemak dient de mens wederom en zo kan ik hem erg makkelijk aflezen. Nu alleen nog een schoorsteen.





Daarnaast ook de welbekende kolenmand uit de Achterhoek bemachtigd, 30 bij 25 cm. Wat is dat strak werk!
Gelijk doorgereden naar de bouwmarkt in m'n achtertuin (IKEA) om een asschaal en deflector van RVS mee te nemen...
De asschaal is niet zo moeilijk te plaatsen, de deflector moet ik nog een leuke constructie voor bedenken.
Bestaande pootjes op de mand vervangen voor RVS en een 5 cm opgehoogd zodat de luchtinlaat wat beter van onderen zal komen.





's avonds de mastertouch aangestoken en een paar beercan burgers gemaakt ( 160 gr variant ). Aanrader!
Toen we klaar waren de kolen overgeheveld naar de UDS en een paar blokjes kersenhout er op gelegd om te kijken waar de rook naar toe zou gaan..
Eerst de lucht van WD40 laten verdampen, ik heb alle gaten low en slow geboord omdat het RVS is en daarbij elke keer de kop van de boortjes met WD40 ingespoten.
De deksel is her en der wel een beetje lek langs de rand, maar de temperatuur bleef wel er constant rond de 115 graden in een uurtje tijd  ( thermometer eerst gekalibreerd 's middags ). Alles dichtgezet en de temperatuur zag je met het kwartier minder worden. Misschien vandaag eens een paar kolen tegenaan gooien en kijken wat hij met een paar uurtjes doet.

Bedacht me nog wel om een paar gromlets aan te schaffen voor de thermometer op het rooster en vlees. Ik heb nu geen enkele opening waar ik die doorheen kan steken....

Tot nu toe erg tevreden met het resultaat, de afmetingen tussen de mand en rooster lijkt goed waarbij ik zelfs ruimte heb om een BCC te kunnen maken.

Wordt vervolgt!


 
Vandaag testje gedaan om te kijken wat de tempratuur zoal doet op het rooster. Dat viel helaas nogal tegen. Eerst een snake gelegd, tempratuur niet boven de 90 graden. Daarna Minion methode, tempratuur krap 90 graden..
Deflector er tussenuit gehaald ( was 6 cm onder het rooster geplaatst ) tempratuur nu 105 graden met uitschieters naar 106.... Deksel er af, deksel er weer op, 3 kwartier verder 96 graden.. Ik vermoed dat de inlaat te weinig is ( 2x 22mm). Beiden vol open, uitlaat halverwege middels een baksteen omdat de officiele nog niet gereed is. Als ik de uitlaat verder openzet koelt hij af ipv warmer te worden. Iemand nog suggesties? De tempratuur loopt overigens wel langzaam op richting de 100 graden momenteel. Ik zou alleen graag een deflector/lekbak willen zodat mn gerechten niet direct boven de kolen bereid worden.
Voor de kolen heb ik de Weber long lasting gebruikt.
 
Hallo Jeroen,

Mooi stukje werk ,

Ik denk dat je 3 X 3/4 inlaten nodig hebt en deze tot onder de mand
Mijn schoorsteen is rond 50  ik  haal makkelijk 175 graden, alle 3 kranen open

Als de kranen dichter gaan blijft mijn ketel op 120 graden en dat dan uren lang

Heb vorige week Porchetta aan het spit gemaakt ( foto's volgen  :blush: ) dit ging goed en was lekker

Groet
Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan