BasBQ
Beef en Steak

Boodschappenlijst UDS

Mooie uitbreiding zo'n controller! Je had de ventilator toch ook gewoon op ??n van de kogelkranen aan kunnen sluiten?
Zo heb ik het wel gedaan....
 
Ja, dat had ik kunnen doen, maar dat vond ik niet Ying Yang en niet Jan des Bouviers symmetrisch  ;). En ik heb de probedoorvoeren aan de achterzijde gemaakt. En dan hangen die draden niet zo lelijk in het gezicht. ;-)  :D Ik heb de magneet beugel van BBQ Guru besteld bij onze sponsor. Dan moet het goed komen.




 
Op een kolenmand na is die klaar voor gebruik. Het is voor sommige misschien een beetje valsspelen, maar op dit moment vind ik het nog een super aanvulling. Ik vind bbqen heel leuk maar op zijn vroegst vanaf een uur of 8. Een nachtje doorhalen om de temp in de gaten te houden, is nog niet voor mij weggelegd.



 
Ik zou er toch wel heel graag een fatsoenlijke kolenmand in willen hebben.  :D
 
Bedankt voor het lijstje Paul!

Heb je gedacht aan de plaatsing van een waterpan? Kan me indenken dat je de temperatuur stabieler houdt en betere verdeling krijgt tussen de roosters onderling?

Prachtsmoker kerel!
 
Daar zit ik nu wel aan te denken. Ik zit te wachten op de kolenmand dan ga ik kijken of ik daar iets op kan maken, zodat een schaal er op kan. Eventueel kan ik ook nog 4 gaten boren om een soort onderrooster te plaatsen en daar de waterpan op te zetten.

Zo'n onderrooster is ook weer vervelend als je extra rookhout er op wil gooien. Ik heb namelijk een Weber gbs rooster en daar pak je makkelijk even snel het middengedeelte eruit.

Misschien heeft iemand hier nog een goeie tip.
 
Ik heb een 47 cm rooster zo'n 5 cm boven de kolenmand. Ik heb deze alu folie gewikkeld als hitteschild. Hierop gaat de waterpan of een warmtebuffer in de vorm van bakstenen.
Rookhout vul ik nooit bij, verdeel voldoende tussen de briketten.
 
Ik ga voor deze aanpassing  http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html Vandaag twee terracotta onderschotels gehaald bij de Intratuin en deze ingepakt met dikke folie. Morgen even vier gaten boren zo'n 35 cm van de bodem en m6 boutjes erbij plaatsen. dan kan daar het Cadac rooster mooi geplaatst worden.

Vorig week de UDS voor het eerst gebruikt en je ziet de temp af en toe omhoog schieten, ik ga er van uit dat het met schalen, die als een hitteschild moet werken, dit opgelost moet zijn.
 
Omdat de levering van de kolenmand op zicht laat wachten, heb ik er zelf maar 1 gemaakt van een ijzeren mand en pizza plaat met gaten van de action. Daar een paar bouten met ringen in vast gezet, zodat de mand vrij van de bodem staat.



De laatste en denk ik voorlopige laatste aanpassing een onderrooster geplaatst waar ik twee in aluminium teracotta schalen kan plaatsen. Een schaal van 36 cm en ??n van 31 cm.




 
Ik gebruik een oud kolenrooster van een 47cm weber als hitteschil/diffuser. Gewoon voor gebruik inwikkelen in alu-folie en dan een aantal gaten er in prikken. Dit rooster zit dan zo'n 20cm boven de kolenmand zodat er geen directe stralingshitte van de kolen bij het vlees komt. Tot heden nog geen waterpan of buffer gebruikt.
 
Ik ga dit weekend de terracotta buffer testen. Ik ben even drie weken niet aan de smoker gezeten.  ;). De binnenmaat van de ton is 58/59 cm, als onderrooster heb ik het goedkope Cadac rooster van 57 cm gebruikt, ongeveer een cm of 10 van de buffer af. Ik ga er vanuit dat dit perfect moet werken, anders kan ik nog steeds een waterpan daar weer bovenop zetten.
 
Perfect Klaas hij is perfect op temp gebleven. De besproken instelling terug gebracht naar 90%. De schommelingen waren niet groter dan 5 + en 5-. Ingestelde temp op 100 C.
 
Mooi. Mss op 88% proberen. Was dat met een flinke hoeveelheid water in de pan? Dat dempt de "beweging" natuurlijk dus schommelt ie wat door...
 
Mooi klusje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan