BasBQ
Beef en Steak

Boodschappenlijst UDS

Ziet er goed uit, ik kijk uit naar het vervolg!
 
Houd er wel rekening mee dat het staal door de hitte gaat verkleuren.
 
hij ziet er nu al mooi uit .
ik kijk met je mee naar het eindresultaat .
 
Gisteren konden we weer verder. Eerst hebben we een spuitcabine gemaakt. Of te wel een stuk plastic er neer gehangen om niet alles onder de spuitnevel te hebben. En daarna ben ik rustig aan begonnen om de UDS in de hittebestendige blanke lak te zetten.





Na 2 lagen heb ik de UDS afgemonteerd en nogmaals in zijn geheel gespoten. Ontzettend blij met mijn buurman die nog wat zaken speciaal gemaakt heeft. Om de doorvoeren strak lucht dicht te maken had drie ? ringen gemaakt van een ? sok en op maat gemaakte pakkingen gemaakt.



Dit is het eindresultaat geworden. Op 1 cruciaal onderdeel is de UDS klaar. Namelijk de kolenmand is niet op voorraad. De binnenzijde moet daarom ook nog behandeld worden. Ik ben super blij met het eindresultaat. Kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.













 
Erg mooi geworden!
Ik zou gaan proefdraaien en seasonen met een Weber starter of een vergiet van de Action als kolenmand.... ;)
 
Goeie tip, Ceriel. En wat is dan de beste methode een grote of een kleine starter. Helemaal de starter door laten gaan tot alle kolen grijs zijn of ....
Alvast bedankt.

Ik kon net geen Crisco kunnen vinden, daarvoor in de plaats kokosolie gepakt. Heeft ook een hoge verbrandingstemperatuur.  Of ga ik dan helemaal mis?
 
das een knap ding geworden .

en verkleuren van de hitte is mogelijk maar dan onder bij de vuurkorf .
ach en dat hebt ook wel wat..
 
Av,

Over 100 jaar geven ze meer geld  voor die speciale patina. ;-) Iemand nog een tip met de filestarter, klein of groot?

Gr. Paul
 
De grote, 3/4 vullen met koude briketten en evt wat rookhout. Dan een laagje gloeiende erop, net als je bij de kolenmand zou doen.

Kokosolie zal ook gaan denk ik. Verbrandingstemperatuur is niet echt van belang, temp zal niet hoger zijn dan 150gr. Vetlaagje is bedoeld om roesten tegen te gaan.
 
En de seasoning van de UDS is gestart. Met kokosolie werkt het volgens mij prima. Ik heb duidelijk te veel kolen gebruikt om hem te starten. Op de Maverick geeft de onderste probe 200 C aan en de zo'n 17 cm hoger op niveau 2 160 C.  Ik heb hem al van alle kanten geknepen maar de temp wilt niet meer zakken. Maar dat is een les voor de volgende keer. Op dit moment is er nog geen verkleuring te zien.







 
Het resultaat van het seasonen van de drum. Volgens mij prima. Bedankt voor de tip Ceriel, om de firestarter te gebruiken.



Gisteren stuitte ik op een posting van Klaasmans http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11771.msg200814#msg200814 , die Qmaster Senior temperatuur controlers aanbiedt. Kon het niet laten en heb er maar 1 vanmorgen opgehaald.Want zoals ik altijd zeg, spullen moet je hebben, geen geld. Ik was eigenlijk van plan om de DigiQ DX2 te kopen, maar vond het toch wel veel geld. Maar deze prijs was wel acceptabel. Ik moest daarvoor wel even de achteraansluitng ombouwen, lees met je kop het vat weer in, beetje jammer als die net geseasond is en zo vet als spek. Maar ja je moet wat. ;) Maar ik ben er blij mee. Nu nog een kolenmand. Als ik deze keuze al gemaakt had voor de bouw had ik de leidingen met kogelscharnieren kunnen besparen. Die zijn met de Qmaster overbodig geworden.







Mocht je je afvragen wat de Qmaster kan.

https://youtu.be/SyP75Bngspg
 
Ik was nog iets vergeten te delen. Mijn buurman had wat boren meegenomen tot en met 24. Maar ik zeg niet doen, gewoon op een stappenboor wachten, want die 24 mm boor die hapt als een dolle. Ik raad het niemand aan.
 
Midve hem gewoon gaan maken. Ik hoop dat het met deze handleiding en lijst, zo duidelijk is dat iedereen er aan kan beginnen.
 
Brab22 zei:
Midve hem gewoon gaan maken. Ik hoop dat met deze handleiding en lijst het zo duidelijk is dat iedereen er aan kan beginnen.

Dit is inderdaad wel een hele duidelijke leidraad, waarvoor dank. Ik ga nu eerst m'n bbq plek klaarmaken (overkapping en buitenkeuken) maar daarna staat dit absoluut om m'n verlanglijstje. Misschien vraag ik je dan wel om advies als dat ok? is.
 
Natuurlijk mag dat. Ik heb een Excel sheet met alle linken naar de betreffende sites, om alles te bestellen. Mocht je interesse hebben, stuur maar een persoonlijk bericht.
 
Brab22 zei:
Natuurlijk mag dat. Ik heb een Excel sheet met alle linken naar de betreffende sites, om alles te bestellen. Mocht je interesse hebben, stuur maar een persoonlijk bericht.

Thanks...maar heb thuis eerst moeten beloven dat we volgend voorjaar overdekt kunnen zitten......wordt ongetwijfeld vervolgd ...
 
leuk voor jouw  die laatste investering ,,,,heb je meer tijd over voor leukere dingen dan buiten(yakk) vlees garen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan