BasBQ
Beef en Steak

Boodschappenlijst UDS

 

Brab22

Kooltjesharker
Berichten
105
Hallo allemaal,

Gisteren rustig aan begonnen met de bouw van mijn UDS. Stap 1 een vat gescoord via Marktplaats. Nu kwam ik er achter dat het nog al een uitzoek werk is om de benodigde onderdelen te vinden. Voor de liefhebbers heb ik een boodschappenlijst gemaakt met de benodigdheden. Stiekem kom je dan toch tot een totaalprijs van ? 323,34. In een Excel overzicht heb ik voor de liefhebber een lijst met de benodigd links, via een PB met e-mail adres kan ik je die mailen. Optioneel kan de UDS ook geschikt gemaakt worden om via een fan de temp te kunnen controleren. Voor alle duidelijkheid ik heb nergens aandelen. Het zal vast ook ergens anders te koop zijn.

2 NEW Barbecue BBQ Smoker Grill Stainless Steel Thermometer Temperature Gauge 60-430 te koop bij Alieexpress.com
1 Titanium 9 holes stap 1/4" tot 3/4" boor hss m35 nitride coating 1/4" schacht 53 te koop bij Aliexpress.com
1 Hoge kwaliteit nieuwste 99pcs/set hoge snelheid staal titanium gecoate hss boor set hulpmiddel 1.5mm- 10mm te koop bij Aliexpress.com
3 Grillrooster ? 57 cm te koop bij barbecueparadijs.nl
1 Crisco All-Vegetable Shortening bij de Jumbo 
1 Kolenmand 40x25 te koop bij huisentuinwinkel.nl
1 Tiger simple haak geborsteld rvs 2 stuks te koop bij Karwei
1 Alabastine Superafbijt 500 ml te koop bij Karwei
1 BBB kwast grondverf plat maat 60 te koop bij Karwei
1 200 L stalen vat via marktplaats
4 Kelfort zwenkwiel grijs rubber 25 mm gegalvaniseerd met glijlager te koop bij de Praxis
1 Intersteel greep geperst 115mm zwart te koop bij de Praxis
2 Motip hittebestendige blanke lak - 400 ml bij bullstore.nl
22 M4x10 - verzonken schroef TX te koop bij rvspaleis.nl
22 M4 - dopmoer te koop bij rvspaleis.nl
2 M6x12 bolverzonken schroef te koop bij rvspaleis.nl
16 M6x12 bolverzonken schroef te koop bij rvspaleis.nl
16 M6 lage zeskantmoer te koop bij rvspaleis.nl
2 ProQ Probe Eyelets Gromlets te koop bij vuurenrook
3 IJzeren zwarte draadfitting plug met rand en vierkant ? 41453645
3 IJzeren zwarte draadfitting knie (2x binnendraad) 41457145
2 VSH messing knel puntstuk haaks GASTEC/KIWA 40153855
1,5m Koperen buis (wanddikte 1,1 mm) 22 mm 40850225
2 Kogelkranen volle doorlaat voor cv KNEL 22 47652225
4 Messing draadfitting dubbel nippel ? 41051305
3 Messing draadfitting sok 3/4 41052255
1 IJzeren kap zwart 41454145
Sencys beugel Zamac 22mm fiiting materiaal gekocht bij warmteservice.nl
1 terracotta schaal van 36 cm bij de Intratuin
1 terracotta schaal van 31 cm

Optioneel
1 Qmaster BBQ temp controler, indien je hier voor kiest, dan kan je de leidingen, 2 knie?n, 2 beugels en de kogelafsluiters laten vervallen.

Mochten jullie van mening zijn dat ik er een fout in heb staan of nog aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag.

Gr. Paul

 
Maak je ook nog een bouwverslag van je UDS? Het lijkt me handig om bij dit lijstje wat plaatjes te hebben... (en de meesten van ons zijn nogal visueel ingesteld  ;) )

Ik vind de lijst erg compleet, waardoor de prijs aan hoge kant is. Zonder de zwenkwielen, Guru-aansluitmateriaal, thermometers en originele eyelets werkt de UDS ook en is de prijs al een stuk lager....

Succes met de bouw!
 
Ceriel,

Ik zal er stapsgewijs foto's van maken. Die zwenkwielen vind ik wel zo gemakkelijk en kosten ? 13,16. De thermometers zijn in China ? 2,86 per stuk dus daar is ook over heen te komen. Het Guru verhaal is inderdaad optioneel. De adapter en plug kosten totaal ? 31,80 en is inderdaad prijzig.  De kosten zitten vooral in de koppelingen van warmteservice ? 94,29 en de roosters ? 43,90 en de kolenmand ? 32,50. Het vat had ik via Marktplaats voor ? 20.

Paul
 
Frits,

dat kan ook maar ik vind het uitzoeken en het maken veel leuker.
 
 
Stap 1 Het vat inkwasten met afbijt en minstens een half uur in laten trekken.



Stap 2 Het vat verf vrij maken met roterende staalborstel op de accuboor.


Stap 3
Het is mooi voor vandaag.
 
Brab22 zei:
Stap 2 Het vat verf vrij maken met roterende staalborstel op de accuboor.

bij mijn weten en ervaring met beits in t verleden schraap je de losgevreten verf weg met dus een schraapstaal /beitel.
als je tenminste  goeie beits hebt en tijd neemt om de de beits zn werk te laten doen krult de lak voor de schraper uit
slijpen doe je misschien op moeilijke plekken.

wel een goeie voorbereiding doe je,en goed begin is t halve werk toch. B-)

Brab22 zei:
. Stiekem kom je dan toch tot een totaalprijs van ? 312,12.

maar wordt stiekem altijd meer leert helaas de ervaring :D .
maar sucses met t project
 
Een eerste tip voor andere. Ik heb een mooi vat gekocht die geen liner heeft aan de binnenzijde en een gladde afgesloten deksel. Dat scheelt dat die aan de binnenzijde al mooi schoon is. Maar het was nog mooier geweest als het vat wat minder ribbels had gehad, dit is bewerkelijker met het verwijderen van de verf en zo meteen uitdagender bij het boren van de gaten op die hoogte.
 
Insmeren met verfafbijt en dan plastic er op leggen zodat de werkzame stof niet zo snel kan vervliegen, kan ook al helpen.
Of industriele afbijt zien te bemachtigen.....
 
Een schoon geribbeld vat.


Tip. Na het insmeren met afbijt de drum inwikkelen met plastic folie. Dit zorgt ervoor dat de afbijt niet zo snel vervliegt en er voor zorgt dat de verf er makkelijker afgaat.

Super bakken voor de kolen voorraad en wokkels allebei te koop bij de action voor weinig, veel makkelijker dan met die kolenzak te kloten.

 
ReneR zei:
Insmeren met verfafbijt en dan plastic er op leggen zodat de werkzame stof niet zo snel kan vervliegen, kan ook al helpen.
Of industriele afbijt zien te bemachtigen.....

goeie Tip ReneR,,bedankt:kan ik wat mee in de toekomst.


wbt t kreukel vat Brab22:die is wel heul mooi blank geworden,zonde om die weer een andere kleur te geven.
k zou  de buitenkant blank conserveren .

 
Dat inwikkelen met folie na het inkwasten met afbijt was inderdaad een goede tip, zeker bedankt Frits.

Blank laten is inderdaad mooi. maar ik heb geen idee hoe ik hem dan aan de buitenzijde kan besmeren tegen doorroesten. Ik ben gek op tips.

Ik heb inmiddels het boodschappenlijstje aangepast. Na het controleren of alles lekker in elkaar draaiden, bleek dat met messing fittingen het dichter tegen elkaar gedraaid kon worden. Zo kan de knietjes en de nippels strak tegen de vaatwand worden gedraaid. Misschien wat over de top, maar voor mijn gevoel weet ik nu zeker dat daar geen speling meer op komt.

 
Het aftekenen

Op de deksel. Een streep over het midden zetten. Vanuit die rechte lijn twee lijnen naar beneden trekken in een hoek van 30 graden. Nu kan je op de lijn de schoorstenen plaatsen. Ik heb gekozen voor ongeveer 9 cm. Boren met ?" stappenboor.


De lasnaad die die zichtbaar is, is de perfecte haakse lijn om als referentie te nemen. De omtrek van een cirkel berekenen je door de diameter te vermenigvuldigen met 3,14...(Pie). Als je nu drie luchttoevoeren gebruikt deel je die door drie. Ik kwam op 59 cm voor ieder stuk Zolang je twee keer meet vanaf de las dan zal niemand die paar mm afwijking ontdekken. Doet dit ook een voor de twee steuntjes van luchtaanvoerleidingen. Ik heb gaten afgetekend voor drie hoogtes van de roosters. Optie 1 een paar cm onder de deksel. Mocht ik het een keer van plan zijn dan kan ik die gebruiken met haken als hangrooster. Optie 2 Ongeveer 19 cm (ribbel 1) Roosterhoogte 1 en daar 17 cm onder Roosterhoogte 2. Door 4 gaten 6 mm te boren en de M6 boutjes er door heen te bevestigen heb je steunen voor de roosters.
2 gaten voor haakjes afgetekend. 1 op de deksel, zodat je de deksel even kan ophangen aan de rand. 1 aan de achterzijde om eventueel het Maverick basisstation te hangen. Ook 4 gaten afgetekend 8 mm voor de doorvoer van probes.
Aan de voorzijde 2 gaten afgetekend voor de thermometers ongeveer een cm boven het rooster.




Aan de onderzijde de gaten afgetekend voor de wieltjes. Dat komt niet zo precies, dat ziet toch geen man.

Nu moet ik wachten op mijn stappenboor of er is iemand in de buurt van Nijmegen die mij daar even mee kan helpen. Het zijn maar 6 gaatjes ?"  :> ;)
 
Met periodiek bedoel je dan heet stoken, insmeren, af laten koelen en dan weer heet stoken insmeren af laten koelen. En hoe vaak moet je dit dan herhalen?

Ik heb al een stappenboor in China besteld, dat is dan niet duur, maar duurt wel tussen de twee a drie weken.
 
Na de tip van AV heb ik besloten om het met hittebestendige blanke lak te spuiten. Vandaag de gaten op de ?" na geboord en daarna het viltstift verwijderd met aceton. Het was er zo af. Mijn vrouw zal wel moeten zoeken naar de Aceton, maar die heb ik niet gehad. ;-)





Met staalwol op de accuboor de hele ton opgepoetst. Omdat ik een aardige buurman heb, kan ik morgen de ?" gaten boren en kan ik van de week het vat in de lak spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan