BasBQ
Beef en Steak

Bone in Ham

 
 

VeloChill

Kooltjesharker
Berichten
129
Voor de laatste BBQ op kantoor voor de aanstaande verhuizing werd mij gevraagd een beenham te maken.

Bij Meat en Daily's een mooie ham besteld, toen ik aan de beurt was gooide die slager een hele ham op zijn snijblad... damn dacht ik die past nooit op mijn roostertje van 38 cm...De hele ham woog 10,8 kilo, na wat overleg werd de ham op de gewenste grootte werd gesneden. Resultaat 4,4 kilo ham van een Porc au Grain varken. Hij had hem bewust heel gehouden zodat hij in overleg kon bepalen hoe het beste de ham te delen, ik had namelijk al aangegeven zo'n 4 kilo te willen hebben, zeer prettig dat hij zo meedacht.
IMG_1713.jpg

Was de eerste keer dat ik in deze slager was en bij binnenkomst werd ik van de koelvitrine al vrolijk met mooi MRIJ vlees en iberico. Na nog wat gepraat bleek de beste man de mooiste stukken die op het forum en hier thuis zo populair zijn zo in de koeling te hebben liggen...Hier ga ik zeker vaker terug komen!

De slager heeft de vetkap van de beenham op verzoek ingekruisd.
IMG_1714.jpg


Een brine gemaakt op basis van 3,5 liter karnemelk, 1 cup zout,  1/2 cup rietsuiker en 2 lepels pittige rub
IMG_1715.jpg


Ik heb een leeg potje op de ham gelegd zodat hij niet kan gaan drijven. De groentebak met ham staat weer in de koelkast.
IMG_1716.jpg


Morgenochtend de ham uit de brine, in smeren met abrikozen jam en dan rubben. Ik ga hem garen op 110 graden met  appelhout als rookhout, bij 73 graden moet de ham eraf...

Wordt vervolgd ;)
 
Damn.... Krijg nu al weer honger
 
mooie ham hoor, ben benieuwd naar het resultaat
 
Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat. Bedankt voor het adres van je slager, sinds kort werk ik in Zoetermeer en je slager zit redelijk in de buurt. Ik ga daar snel eens op bezoek.
 
inmiddels ligt de beenham erop, nu eerst de kinderen, dan naar de basisschool voor een kennismakingsgesprek en dan een update met wat foto's

garing is live te volgen via de heatermeter
 
handig gebruik van de groentela, ben benieuwd naar het resultaat!
 
na 12 uur zwemmen in de brine
IMG_1717.jpg


ingesmeerd met opgewarmde abrikozen jam
IMG_1718.jpg


wat pittige rub over de ham gestrooid, echt inwrijven ging niet zo goed, de jam heb ik denk ik te warm gemaakt en werd daardoor best dun. de ham opgebonden met wat slagerstouw en de jam-rub prut die op de snijplank lag nog eens goed uitgesmeerd over de ham, nog wat extra rub er overheen gestrooid
IMG_1719.jpg


de ham net op het rooster, 110 graden met een stuk appelhout
IMG_1720.jpg


Na iets meer dan 2 uur
IMG_1721.jpg
 
Ziet er goed uit. Blijf je volgen
 
tussendoor af en toe bespoten met appelsap

IMG_1727.jpg


kern is nu 66 graden... om 15.30 moet ik vanuit huis naar kantoor vertrekken, hopelijk haal ik het tot de 73 graden

zojuist ff glaze gemaakt van whiskey, honing, appelazijn, mosterd en wat een beetje rub, eigenlijk net iets te dun, dus de ham er een beetje mee bedropen
IMG_1728.jpg
 
Wow, prachtig en lekker zeg!
 
Smikkelen in sweet lake city :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan