BasBQ
Beef en Steak

Black Ranch verschillende typen

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Omdat ik bijna door de Black Ranch voorraad heen ben zat ik wat te surfen, en kwam ik van Black Ranch de standaard Argentijnse houtskool tegen, maar ook Cubaanse (witte quebracha) en Zuid Afrikaanse (acacia).
Iemand ervaring met deze soorten tov de Argentijnse variant?
Ik ben op zich tevreden met de Black Ranch, rooksmaak is lekker (misschien niet voor brood, maar dat haal ik wel bij de bakker), en ik kan mijn outdoorchef redelijk regelen tussen de 120 en 300 graden celcius.....maar als het beter kan....
 
ik had poosje geleden de zuidafrikaanse om dat de argentijnse op waren en vond die heel prettig tov de argentijnse daar zitten nog wel eens stinkstukjes in.
 
Dammers houtskool is ook zuid Afrikaans acacia
 
Hoe is de zuidafrikaanse black ranch, en de dammers vwb grootte van de stukjes?
Heb nu een zak Argentijnse black ranch met alleen maar stukken die zo groot zijn dat ze niet eens in de starter passen :-D
Een paar grote stukken vind ik niet erg, maar dit slaat nergens op, moet zo nog een houtklover kopen voor houtskool!
 
Blijft een natuurproduct waar de stukken niet iedere keer even groot of klein zijn.
Maar beter te groot dan te klein.
 
Ja, gruis is ook niks, maar je kunt ook overdrijven. Vind het vooral lastig om die grote stukken goed brandend te krijgen, om op korte termijn toch een beetje temperatuur voor elkaar te krijgen. Heb er gisteren uit pure frustratie (na 45 minuten roostertemperatuur van 60 graden) een halfvolle starter met briketten bovenop gemikt. Die steken vervolgens de houtskool weer aan, met als gevolg dat de temperatuur een half uur later 300 graden was.
Grote stukken vind ik fijn, voor langere sessies ook, maar als ze niet in de starter passen en niet onder de trechter van de Outdoorchef dan wordt het er niet makkelijker op.
 
Ik zag youtube een goede tip.
Twee emmers om je houtskool in te bewaren, de grote stukken in de ene, en de kleintjes in de andere.
Bij het aanmaken van de BBQ de de grote stukken onderin plaatsen en de kleinere stukjes erboven op.
Brand je bbq mooi omdat er vanonder altijd lucht bij kan, en geen steentjes e.d. meer want die
heb je er al uit gehaald.
Eventueel een derde emmer om niet geheel opgebrande maar bruikbare houtskool op te slaan en hergebruiken.
Witte emmers schijnen gemakkelijk te zijn.
 
jackm zei:
ik had poosje geleden de zuidafrikaanse om dat de argentijnse op waren en vond die heel prettig tov de argentijnse daar zitten nog wel eens stinkstukjes in.
Het is inderdaad een beetje af en aan met die Black Ranch, maar over het algemeen is de standaard quebracha kool wel prima. Lekkere lange brandduur, mooie grote brokken en een voorspelbare smaak.  Heel soms is er wel eens een steenkoolgeurtje bij het aansteken, maar als je de Q dan even flink door laat brullen gaat dat er wel af. Wel jammer als je net een L&S sessie had geplanned, want dan moet je weer wachten op afkoeling, maar steenkoolsmaak aan je vlees is ook niet zo lekker.

Onlangs een demo gedraaid met BGE houtskool enne....sjeezis. Microkorrels met een vreemd plastic aroma. Dat is ook wel eens beter geweest!

Dammers is altijd goed, alleen vrij zacht, dus brandt lekker snel maar is ook wat sneller op. Peko idem dito.
Witte quebracha nog geen ervaring mee, maar zo te zien ook de moeite waard.
 
Ik heb tot voor kort ook Black Ranch gehad, soms met halve boomstammen inderdaad. Duurde erg lang om op hogere temperatuur te komen, maar ging wel lang mee. Nu heb ik Dammers, die zijn in no time aan en heet. Nadeel hiervan is inderdaad wel dat ik iedere sessie moet bijvullen omdat het vrij hard gaat...

Overigens de 2e keer dat ik Dammers gebruikte deed mijn firebox krak, en zit er een mooie verticale scheur in  X(
 
mrwolf zei:
Overigens de 2e keer dat ik Dammers gebruikte deed mijn firebox krak, en zit er een mooie verticale scheur in  X(

Dat is niet zo mooi, maar dan kun je toch de garantie op aanspreken neem ik aan?
 
[offtopic]
Niet voor mijn Chinese 2e handsje hoor  :D
Ik kijk het wel even aan, desnoods een keertje lijmen ofzo.
[/offtopic]
 
Welk merk ik ook koop Black Ranch, Flamy houtskool, Dammers, enz. Ik wil altijd de zakken kunnen betasten (uh geen grappen aub haha), ik laat het niet meer opsturen want soms te grote stukken of teveel gruis. Een keer een pallet besteld, onderste 2 zakken bevatten dan veel gruis. Grote stukken hak ik in kleinere stukken, dat vind ik zelf geen probleem.. Te grote stukken kunnen soms langzaam op gang komen en als ze eenmaal branden soms te hard gaan en teveel hitte veroorzaken tijdens een L&S sessie. Grote stukken hak ik nu wat kleiner en dan heb je minder fluctuaties in de temperatuur.

De Flamy en BR argentijns hebben na enkele jaren mijn voorkeur bij keramisch BBQ-en.
 
Black ranch en green egg houtskool bevalt nog steeds het beste.  De black ranche is misschien nog wel fijner op de minimax dan de houtskool van green egg!  Maar dat is persoonlijk :)
 
Overigens inmiddels een zak Black Ranch wit (Paraguay) opgebrand, prima spul en een wat fijnere smaak dan de originele Black Ranch Argentine.
Gelijk een zak DHV houtskool bij vuur en rook besteld, is gelijk de laatste keer, veel klein spul in de zak (ondanks dat het in een mooie doos verpakt was) en knettert als een gek het eerste uur in de BGE.

Ik blijf lekker bij Black Range Paraguay en probeer de volgende keer de Black Rang Maruba en Acacia. Iemand met deze twee laatste toevallig ervaring?
 
Chris02 zei:
...
Ik blijf lekker bij Black Range Paraguay en probeer de volgende keer de Black Rang Maruba en Acacia. Iemand met deze twee laatste toevallig ervaring?

Ik heb sinds kort een kamado en heb bij de Zegro een zak Black ranch Cuba maruba gekocht. Er lag ook Black ranch Argentini? maar samen met een andere klant kwamen we al voelend aan de zakken er achter dat er wel erg grote stukken in de Argentijnse zakken zaten dus vandaar Cuba gekozen.

Ik heb dus nog geen referentie materiaal maar ik vind de maruba goed branden. Wat wel opviel dat sommige stukken erg knetteren en spatten. Ze worden goed heet en zijn (met 3 aanmaakblokjes) best snel aan te krijgen (15-20 minuten). Ik heb er tot nu toe alleen high and fast op gedaan en heb geen overdreven rook smaak geproefd. Ook het hergebruik is goed te doen, met een laar nieuwe stukjes erbij was alles weer goed aan te krijgen.
42c708815c7bf9aa315b846321574937.jpg
 
Het merk Black Range is voor mij toch denk ik wel vaak wel de beste op de BGE. Heb al van alles geprobeerd maar kom toch steeds bij dit merk uit ;)
 
Reboot zei:
Ik heb sinds kort een kamado en heb bij de Zegro een zak Black ranch Cuba maruba gekocht. Er lag ook Black ranch Argentini? maar samen met een andere klant kwamen we al voelend aan de zakken er achter dat er wel erg grote stukken in de Argentijnse zakken zaten dus vandaar Cuba gekozen.

Bij de Zegro verkopen ze ook Dammers Houtskool 12,50 Euro ex. btw voor 10 kilo
ik heb nog 9 zakken DHV liggen, die stook ik op maar denk dat ik weer terug ga naar Dammers.
Black Ranch ben ik geen fan van, als je die aansteekt lijkt het net of je een stapel autobanden aan het verbranden bent.
Dammers heeft dat in mindere mate ook soms maar die teerlucht verdwijnt meestal vrij snel.
Maar smaken verschillen (gelukkig)
 
ik gebruik alleen maar Black Ranch en heb tot nu toe 3 soorten gebruikt:

BR Argentina (heel veel zakken): Kleur van de zak is voornamelijk blauw. veel grote stukken. Sommige zakken 1 op 4 met teveel gruis. Soms een minder goed gepyrolyseerd stuk (herkenbaar aan de kleur). Zwaarste soortelijk gewicht, brandt het langst. Dit is voor mij de beste keus.

BR South Africa (2 zakken, laatse nu in gebruik). Kleur van de zak is karton met blauw opschrift. Helemaal geen grote stukken. 1ste zak had relatief veel gruis onderin. Goed gepyrolyseerd. Minst zware soortelijk gewicht, brandt sneller op. Misschien dat ik af en toe een zak blijf kopen, maar dan om te mixen met BR Argentina.

BR Cuba (3 zakken): Kleur van de zak is wit (meer plastic) met zwart opschrift. weinig grote stukken. Alle zakken met erg veel gruis. Ook in iedere zak stenen en andere rommel! Minder goed gepyrolyseerd dan BR Argentina. Minder soortelijk gewicht dan de andere en brandt daardoor minder lang dan BR Argentina, maar langer dan BR South Africa. Deze koop ik niet meer.

Het is altijd afachten hoe de kwaliteit is. Het mooist zou zijn als je zelf een aanhanger ergens mocht volscheppen met alleen de maat die jezelf het prettigst vindt. :p
 
Dit topic slaapt al even maar daarom niet minder actueel of nuttig denk ik...  :)

Ik gebruik Black Ranch Marab? (Cuba), Black Ranch Quebracho Red (Argentini?) en Dammers (Zuid Afrika). Ik denk dat deze 3 een groot deel van het 'houtskool spectrum' beslaan.



Black Ranch Quebracho Red (Argentini?) is duidelijk het hardste en zwaarste hout(skool). Aansteken duurt het langst, het branden ook. De smaak is ook het meest 'zwaar'. De rokerige smaak van houtskool is bij deze het sterkst. De vaker genoemde diesel-achtige smaak of geur heb ik nog nooit gehad. Brandt ?rg lang! Het regelen van de temperatuur gaat bij deze ook duidelijk het traagst en is daarom ook wat lastiger. Er blijft heel weinig as over en die is krijtwit. Super houtskool, vooral voor wat langere bereiding en voor een mooie rokerige/houtskool smaak.

Aan de andere kant van het spectrum staat Dammers. Dit is Acacia/Black Wattle houtskool. In gewicht het lichtste van deze 3 (zie ook het verschil in formaat zak tussen BRA en Dammers, beide zijn 10KG). Deze houtskool steekt het snelst aan en de brandtijd is ook het kortst. Dit is relatief want Dammers brandt ook lang, alleen merkbaar korter dan de andere twee. Een groot voordeel van Dammers is het lekkere snelle aansteken en branden. De temperatuur is duidelijk makkelijker en sneller te vari?ren dan bij de andere twee. In deze selectie is de geur/smaak van Dammers het minst sterk, c.q. het meest neutraal. Heerlijke houtskool om mee te werken. Totaal anders dan BRA.

Black Ranch Marab? is makkelijk te omschrijven. Deze houdt in vrijwel alle opzichten het midden tussen BRA en Dammers. Als ik met ??n houtskool zou moeten werken zou het om deze reden Marab? zijn. Net als BRA brandt deze ook prachtig mooi op met weinig krijtwitte as. 

 
Maakte net mijn zak black ranch argentini? open:

2016-07-27%2014.36.30.jpg


2016-07-27%2014.36.18.jpg

Ik vind het niet erg om grote stukken te hebben, maar dit zijn halve bomen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan