BasBQ
Beef en Steak

Bijna tijd voor brisket

 
 

Wouter

Kooltjesharker
Berichten
116
Vannacht / morgenochtend is het zover... Mijn eerste brisket vliegt erop.
Direct voor een whole Packer gegaan zodat we voor de 🐮 kunnen gaan.
Ik zal in de loop van het process deze post updaten met extra foto's.

Woensdag de brisket (5kg NL grainfed Holstein) netjes vacuüm verpakt gekregen.
Zonet getrimd... Niet evident. Zelfs met de instructies van Noskos erbij was het zoeken, zwoegen en angstig snijden.
Ik vond het best moeilijk om uit te maken wat wat was. Er lag nog een laag vlees bovenop de fat cap waardoor ik er niet meteen kop aan kreeg.

PXL_20230804_122955230.jpg


Heb hem ook wat moeten bijsnijden zodat hij op mijn Bastard Medium past.
Uiteindelijk is dit het geworden:
PXL_20230804_135613194.jpg


Ik was oorspronkelijk niet van plan om te injecteren, maar aangezien ik vrij weinig vetmarmering zie, ga ik hem toch injecteren met fond.

Nu zelf even rusten en dan sevves injecteren en in de rub zetten.

21u brisket in de rub gezet. Zwarte peper, zout en een dun laagje beef rub volgens smokey goodness recept.
PXL_20230804_223423404.jpg


00:30: brisket uit de frigo gehaald en rustig de bastard aangestoken. Voldoende tijd nemen om hem naar een stabiele 105 te brengen.

1:45: we zijn vertrokken! 🤞
PXL_20230804_234911023~2.jpg


7:10: Eens even kijken.
Ziet er op zich wel goed uit. Even het plasje vocht laten weglopen en ondertussen een eerste keer temperatuur genomen in de flat. 65°
Het voelt wel super taai aan om de thermometer erin te steken
PXL_20230805_044700829.jpg


9:30: We zitten ondertussen op 74 graden. Traag maar gestaag.
Ik ga eens even zien wat hij doet zonder wrappen, mocht het toch te traag gaan kan ik er nog altijd later voor kiezen om te wrappen.
Heb ondertussen ook genoeg tijd gehad om eens wat tallow te proberen maken.
tallow.jpg


10:30: De Flat zit op 80°, de point op 83°. De Point voelt ook al een pak soepeler aan.
PXL_20230805_075605258.jpg


13:00: Nu wordt het spannend. Sommige delen van de flat zijn boterzacht, anderen niet. Weet niet goed of ik gewoon moet blijven doorgaan of niet 😑

13:29: Ik heb besloten om de brisket eraf te halen. De temperatuur had op een paar minuten tijd 2 graden gewonnen in de flat en ik wil het niet riskeren dat de zachte delen uitdrogen.
Wel vergeten een foto te maken want het was net in een felle regenbui. Straks foto's van het resultaat!
Nu misschien toch een klein dutje doen.

18:54: Het verdict is binnen... Met 8 man alles opgegeten en de lening was unaniem. Heel lekker, maar sommige stukken waren wat droog.
Volgende keer ga ik voor een meer doormarmerd stuk gaan.

20230805_174803.jpg

20230805_174848.jpg

20230805_174935.jpg

20230805_175023.jpg

20230805_175246.jpg


EN uiteraard de burnt ENDS niet vergeten. Als laatste op tafel gezet en op 1 2 3 verdwenen. Man die Point is een beestig lekker stukje

20230805_181731.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Ik ga je volgen. Ben heel benieuwd naar de voortgang. Veel plezier alvast!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Succes! Ik ben benieuwd. Belangrijkste is dat de harde stukken vet er af zijn. Dit vet noet weg gpoien maar langzaam uit bakken zodat je het vloeibare vet terug wint. Die kan je later weer over de brisket uitgieten voor de malsheid.

Ik vertel het alsof ik een expert ben maar heb het ook alleen van de videos. Halverwege augustus gaat er bij mij ook een stuk op vam 4800 gram.
 
Succes Wouter! Komt vast goed.
 
Succes! Ik ben benieuwd. Belangrijkste is dat de harde stukken vet er af zijn. Dit vet noet weg gpoien maar langzaam uit bakken zodat je het vloeibare vet terug wint. Die kan je later weer over de brisket uitgieten voor de malsheid.

Ik vertel het alsof ik een expert ben maar heb het ook alleen van de videos. Halverwege augustus gaat er bij mij ook een stuk op vam 4800 gram.
Ken ik.. ben al een hele week video's aan het bekijken en overal aan het lezen. Veel verschillende info allemaal.

Ik heb inderdaad een deel van de trimmings bewaard om straks te renderen.
 
Succes Wouter! Ligt die al op de BBQ?
Nog niet
Ben nog de laatste 10 graden aan het inregelen. Ik neem er graag mijn tijd voor. In het verleden al te vaak voorgehad dat hij doorschoot.
Het feit dat ik mijn luchtschuif vorige week heb bijgeregeld zorgt er ook voor dat het weer effe zoeken is naar de juiste flow.
 
Ben wel benieuwd naar de eerste foto's.. hoe gaat het??

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ben wel benieuwd naar de eerste foto's.. hoe gaat het??

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Heb net een eerste keer gekeken en de startpost geupdate. Denk dat we elkaar juist gekruist hebben.

Het gaat wel goed denk ik. Hij voelt wel heel taai aan, maar hij heeft ook nog een eindje te gaan.
Daarnaast ben ik moe van de korte slaapjes en tussendoor de temperatuur van de bastard in de gaten te houden 😅
 
Komt helemaal goed. Ik had inderdaad de updates in de originele ele post gemist.
Als de brisket op temperatuur is zal de taaiheid weg zijn. Volhouden!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Was misschien ook niet duidelijk. Heb het er nu bijgezet dat ik de post update 😉

Aah kijk... Dat is het hart onder de riem dat ik effe nodig had! 💪
 
Maak je nog geen zorgen over de taaiheid. Je hebt nog flink wat uurtjes voor de boeg. Dit topic ga ik vandaag lekker in de gaten houden 😀
 
Ken ik.. ben al een hele week video's aan het bekijken en overal aan het lezen. Veel verschillende info allemaal.

Ik heb inderdaad een deel van de trimmings bewaard om straks te renderen.
Precies dat! Nu nog een keer in de praktijk uitvoeren! Je bent vroeg begonnen. Geef je straks wel waarschijnlijk tijd om hem te laten rusten. Wat betreft dat plasje vocht wat je hebt, je kan er ook een blokje hout onder de brisket doen zodat die bol komt te staan ipv hol. Succes met je bereiding!
 
Precies dat! Nu nog een keer in de praktijk uitvoeren! Je bent vroeg begonnen. Geef je straks wel waarschijnlijk tijd om hem te laten rusten. Wat betreft dat plasje vocht wat je hebt, je kan er ook een blokje hout onder de brisket doen zodat die bol komt te staan ipv hol. Succes met je bereiding!
Klopt.
Om 16u komen de gasten. Ik heb liefst een beetje langer tijd om te rusten dan hem te moeten rushen.
BBQ en tijdsdruk... nope
 
Ben benieuwd. Staat al een tijdje op de lijst, maar het komt er maar niet van.
 
Leuk om te volgen!
Wil er zelf ook graag een gaan maken maar ben een beetje terughoudend klinkt als een flinke uitdaging… (oh en ik had nog niet echt in de gaten dat het zó lang duurt 😳)
Dus lees graag mee voor alle tips 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan