BasBQ
Beef en Steak

Bijna tijd voor brisket

Ik heb er zelf ettelijke jaren over gedaan om het aan te durven en niets garandeert dat het gaat lukken, maar uiteindelijk moet je ooit eens springen he.

ja, het is iets waar je tijd voor moet uittrekken.
Maar ik heb hem ook niet gewrapt, dus daar zou je al zeker wel tijd kunnen winnen. Ondertussen zitten we op 80° in de flat en 83° in de point, dus de stall zijn we (denk ik) al gepasseerd.

Ik zal sowieso op het einde mijn bevindingen neerschrijven ;)
 
Dat gaat heel goed dus! Mooi op tijd klaar voor je gasten komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik sluit wat later aan, maar ga hem vanaf nu volgen. Ben benieuwd! Met wat voor fond heb je hem geïnjecteerd?
 
Ik sluit wat later aan, maar ga hem vanaf nu volgen. Ben benieuwd! Met wat voor fond heb je hem geïnjecteerd?
Gewoon runderfond. Niets meer aan toegevoegd om de smaak niet teveel te beïnvloeden en ook omdat ik redelijk lang getwijfeld heb of ik zou inejcteren of niet en zo niet echt tijd meer had om naar de winkel te lopen voor extra ingrediënten.
 
Dat begint hier in orde te komen... Point is al mooi zacht en de flat begint op sommige plaatsen ook te ontspannen 🥳
 
Dus lees graag mee voor alle tips 😜

Koop de duurste lap graan gevoerd rund die je kan betalen... vooral bij mager vlees als brisket is marmering heel blangrijk voor de sappigheid van het vlees. Lekker lang rusten is ook belangrijk. Als het echt goed lukt is het zo zalig! Zelf pastrami maken is trouwens ook een geweldig project!
 
Vraagje:
Mijn flat zit op 94 in het midden
Sommige delen prik ik superzacht door met de thermometer, anderen niet.
Wat zouden jullie doen? Nog even afwachten of bestaat er gevaar dat ik de andere stukken van de flat dan overcook?

Edit:
Ik heb hem er uiteindelijk afgehaald. Begon opeens snel een aantal graden te winnen wat voor mij het teken was dat het begon uit te drogen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:
Mijn flat zit op 94 in het midden
Sommige delen prik ik superzacht door met de thermometer, anderen niet.
Wat zouden jullie doen? Nog even afwachten of bestaat er gevaar dat ik de andere stukken van de flat dan overcook?

Edit:
Ik heb hem er uiteindelijk afgehaald. Begon opeens snel een aantal graden te winnen wat voor mij het teken was dat het begon uit te drogen.
Maar doorstond het de priktest?
 
Lekker in folie en handdoek wikkelen en in thermobox laten rusten. Geniet straks!
 
Maar doorstond het de priktest?
2/3 van de oppervlakte wel.
Het andere deel, misschien niet toevallig waar er geen vet was op de flat, gaf wat meer weerstand.

Anyhow, we kunnen niet terug in de tijd
Straks de ultieme test
 
Lekker in folie en handdoek wikkelen en in thermobox laten rusten. Geniet straks!
Gaat helemaal in orde komen
Heb het stukje dat te groot was om op mijn rooster te passen ook laten meegaren en daarnet stiekem geproefd... Aan de smaak zal het alvast niet liggen 🤤
 
Wat een gigantisch stuk vlees zeg!
Even voor mijn beeldvorming, ligt hij op een medium bastard of een large ?
 
Wat een gigantisch stuk vlees zeg!
Even voor mijn beeldvorming, ligt hij op een medium bastard of een large ?
Medium
Heb hem dan ook op maat moeten snijden
 
2/3 van de oppervlakte wel.
Het andere deel, misschien niet toevallig waar er geen vet was op de flat, gaf wat meer weerstand.

Anyhow, we kunnen niet terug in de tijd
Straks de ultieme test
Zo is het, eet smakelijk straks!
 
En?

Smaakt ie?
 
Hupla...
Net gedaan met eten en alles is op. Had ik zeker niet verwacht met 8 man.
Openingspost is geüpdate met foto's 😏
 
Mooi gelukt👍
Goed te zien op de foto's hoe fel zulk een stuk vlees krimpt tijdens bereiding .
 
Terug
Bovenaan Onderaan