BasBQ
Beef en Steak

Big T's Smoked Ham

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Bij deze mijn eerste fotoreportage op dit forum. Afgelopen weekend weer lekker lopen BBQ'en. Ik had een uitdaging voor mezelf gesteld. low&slow op de WGA met houtskool. Het leven heeft immers geen doel meer als je geen uitdagingen hebt.

Zaterdag het beenhammetje voorbereid. Geinjecteerd met cointreau, ingesmeerd met colman's mosterd en vervolgens flink in de rub gezet van plowboys yardbird rub. Straks in de vershoud folie ingepakt en vervolgens de koelkast in. Het resultaat op zondag (na wat todd's dirt erop te hebben gedaan voor de kleur):
image-47.jpg


close upje:
image-1-4.jpg


Het houtskool heeft een bijzonder verhaal. Een aantal weken geleden waren wij in het huisje van mijn schoonouders in Frankrijk. In het dorp was een soort boerendag, waar oude ambachten werden uitgebeld. Tot mijn grote vreugde was daar een oud mannetje die op traditionele wijze houtskool maakte. Daar heb ik een zakje van 20 liter meegenomen om te testen. Tot nu toe ben ik helemaal lyrisch over dat spul en zit er serieus over te denken om het te gaan invoeren. Ik had het alleen nog niet gebruikt in Low & Slow sessies. Vandaar deze uitdaging:
image-10-3.jpg


Ready to go:
image-3-4.jpg


en hier gaan we dan:
image-2-4.jpg


Beenham gerookt op kersenhout. tweemaal geglaceerd met bloemenhoning. Bijna klaar:
image-4-4.jpg


Na twee uur bij 60C eraf gehaald en nog even 10 minuutjes laten rusten onder de folie:
image-5-4.jpg


Vlees was heerlijk sappig:
image-9-3.jpg


Vrouwlief had ook een bijdrage geleverd aan de maaltijd:
image-8-4.jpg


Onze maaltijd van zondag:
image-7-4.jpg



CONCLUSIE: het was een heerlijk beenhammetje. Plowboys yardbird rub heeft een pikant randje. Werd heerlijk gecompenseerd door de honing. Eerst zoet, dan een byte. Ik had gehoopt ook was sinaasappel te proeven vanwege de injectie van de cointreau, helaas helemaal niets van geproefd. Ik had wel het idee dat het vlees er iets zoeter van was geworden. Kersenhout was ook erg lekker erbij!
 
Dat ziet er lekker uit! De yardbird vind ik ook erg lekker :)
 
Helemaal niet verkeerd, wil ik ook wel eens proberen.
 
Zonde dat je de cointreau niet terugproefde. Maar ondanks dat is het toch een fijn hammetje geworden!
 
Mooi hammetje ziet er goed uit.
 
Ziet er goed uit. Was dit een hammetje die al voorbewerkt was (gezouten). Of een stuk frikandeau?
 
dat is een heel lekker hammetje geworden
 
Bert zei:
Ziet er goed uit. Was dit een hammetje die al voorbewerkt was (gezouten). Of een stuk frikandeau?

Hammetje was al gezouten, hier ook rekening mee gehouden (vandaar cointreau en honing). Was helemaal niet zout gelukkig!
 
Big-T zei:
Bert zei:
Ziet er goed uit. Was dit een hammetje die al voorbewerkt was (gezouten). Of een stuk frikandeau?

Hammetje was al gezouten, hier ook rekening mee gehouden (vandaar cointreau en honing). Was helemaal niet zout gelukkig!

Dan is het ook wat lastiger om daar weer een smaak in te injecteren. Die hammetjes worden ingespoten met een zout oplossing waarin ook fosfaat zit als vochtbinder. Alles heeft zich dan al gezet in de cellen.
Probeer het volgende keer gewoon met fricandeau. Dan kun je hem ook wat minder zout en meer kruiden meegeven. Kant en klare hammetjes vind ik vrij zout.
Je zult merken dat de smaken zich dan beter verdelen.
 
Bedankt Bert! Weer iets geleerd! Van de fosfaten kende ik de eigenschappen, maar er helemaal niet aan gedacht dat dat er ook in gaat.
 
@Bert: Thanks for the tip. Zal cointreau dan ook beter te proeven zijn?

@azure: Ik vond het verhaal erachter geweldig. Daarnaast mooie grote stukken, branden lang en zijn goed onder controle te houden.
 
Big-T zei:
@Bert: Thanks for the tip. Zal cointreau dan ook beter te proeven zijn?

Geen idee maar het zal er zeker beter doorheen trekken.
 
Ziet er mooi en lekker uit !
 
Terug
Bovenaan Onderaan