BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg - Pizza op hoge temperatuur

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
bgepizza-6-600x399.jpg

In de Big Green Egg kun je heel goed pizza maken op een hoge temperatuur. Bij deze methode bakken we de pizza's in zo'n 8 minuten gaar op 325-350?C, het standaard vilt is geschikt voor temperaturen rond de 300?C, dus doe dit alleen als je high heat vilt zoals nomex op je eitje hebt zitten.
Ik doe het als volgt:

Gebruik nieuwe houtskool, als er nog een restje inzit van de vorige sessie haal dat er dan uit, je wilt brandstof hebben met de meeste energie want je gaat hem hoog opstoken.
Vul de kolenbak en de ring tot de max en steek het houtskool aan met drie aanmaakblokjes, onderste luchtschuif vol open. Als de aanmaakblokjes zijn gedoofd en het houtskool gloeit dan doe je de platesetter in het ei met de poten naar beneden dit geeft een oppervlak dat ongeveer even hoog is als de rand van het ei, handig met het er uit halen van de pizza.

Als je nu de pizzasteen op de platesetter legt dan wordt hij bloedheet en is je bodem verbrand voordat de bovenkant gaar is. De truuk is om drie propjes aluminiumfolie of 3 koperen waterleiding knietjes op de plate setter te leggen en dan daar je steen op te doen. Op die manier is er wat ruimte tussen platesetter en pizzasteen en zal de steen minder heet worden.
bgepizza2-1-600x399.jpg


bgepizza2-2-600x399.jpg


Sluit de deksel en laat de BGE opwarmen tot zo'n 350?C, sluit je onderschuif iets en regel met de bovenste regelaar de temperatuur zodanig dat je op 325-350?C blijft hangen. Laat het eitje goed opwarmen, alles bij elkaar een half uurtje,  en hij is perfect op temperatuur om de pizza's van Dominique's recept te maken.

Doe met deze methode geen dikke Chicago style pizza's want dan is alles verbrand voordat het gaar is. Dit is specifiek voor dunne Napolitaanse / New York stijl pizza's. En laat de steen mee opwarmen en afkoelen in het eitje om te voorkomen dat hij breekt door plotselinge grote temperatuursverschil.
En gebruik een goede kwaliteit steen, mijn low budget Cadac steen overleefde de tweede sessie niet :(
bgepizza3-1-448x600.jpg
 
Mooi stukje Dennis!
 
Oh, das zonde z?g  :(

Zou het geholpen hebben als er meerdere propjes alu onder hadden gelegen (en wat beter verdeeld ?)
Voor mijn gevoel lijken 3 propjes erg weinig (achteraf makkelijk natuurlijk), en het midden wordt dan niet echt ondersteund.

Ook voor goedkopere kwaliteit, is 2 x gebruiken wel erg weinig  :-\

Mac
 
ik denk dat die steen niet tegen die hoge temperatuur kan, vandaar dat ie barst
 
Ik gebruik de cadac steen al een tijdje zonder problemen.
Me Weber steen ging minder lang mee.
 
ik heb al een paar keer pizza proberen te maken, maar ik vind de bodem altijd droog en smakeloos. iemand tips?
 
ik heb nu een aantal keren pizza gemaakt, ik heb geen last gehad van droge en smakeloze bodems.
Wat voor pizza deeg gebruik jij?
 
gehaald bij de traiteur. Farina typo ' 00 ' staat op de verpakking!
 
Heb je het volgens het recept van Dominique gemaakt en een nacht laten "rijpen'?

 
jip!
 
dan snap ik het niet hoor, ik herken dit echt niet
 
Hm, bijzonder. Niet vergeten zout toe te voegen? Ikroepmaarwat....
 
Zout is in bijna alle deeg recepten onmisbaar, hoe weinig er ook in gaat!

Je kan trouwens ook wat Italiaanse kruiden aan het deeg toevoegen, ook erg lekker ;).
 
Bij dit recept maak je wel een krokante bodem, dus geen brood variant, ik weet niet of je dat bedoeld met droog?
 
Misschien is droog niet de goede betekenis. Laten we het op smakeloos houden! Maar ik ga het NOS eens proberen! 3 keer is scheepsrecht!
 
Wat ik altijd doe ipv propjes ofzo gebruiken: ik leg de platesetter omgekeerd (met de pootjes omhoog dus), daarop leg ik mijn rooster en op het rooster mijn pizzasteen. Werkt perfect op die manier.
 
Ik las dit stukje over pizza op BGE. Is het een idee om ipv de alufolio onder de steen te leggen, de platesetter om te draaien en het rooster plaatsen met daarop de staan? Of anders platesetter nog steeds met poten naar beneden maar dan rooster erop met pizzasteen?
 
Ik doe niks onder de steen en heb nergens last van.

Er zijn een aantal stelregels en ik zag ze vd ook ergens voorbijkomen.

Bodem verbrand: dome temp te laag

Topping verbrand: steen nog niet warm genoeg.

Oftewel je moet zorgen dat de dome temp en steen temp in balans zijn; allebei loei heet dus!!!
 
Derooie zei:
Ik las dit stukje over pizza op BGE. Is het een idee om ipv de alufolio onder de steen te leggen, de platesetter om te draaien en het rooster plaatsen met daarop de staan? Of anders platesetter nog steeds met poten naar beneden maar dan rooster erop met pizzasteen?
platesetter legs up, rooster erop en daarop de pizzasteen is ook zoals het in de 'handleiding' staat als je de BGE steen uitpakt. Bij mij werkt dat prima.
Nadeel van het hele pizzabakken op het Ei is dat de steen bij die hoge temperaturen langzaam te heet wordt. Met wat meer ruimte tussen de platsetter en de steen duurt het iets langer, maar uiteindelijk zul je de temperatuur terug moeten brengen om de steen wat af te laten koelen.
Terwijl mijn ei opwarmt tot ca 350 graden, beleg ik vast mijn pizza's, zodat ik ze allemaal snel achter elkaar kan bakken. Ik haal er dan net drie, dus pakweg een minuut of 25, daarna wordt de boel te heet.
Overigens kun je pizza's ook prima bakken bij wat koelere temperaturen, zoals 250 graden ofzo. Duurt iets langer, maar worden ze ook gewoon lekker....en dan heb je dat probleem met die te hete steen niet.
tip: je steen is te heet als je 'm bestuift met wat bloem en het wordt direct zwart. Bovendien helpt het ook om de steen even vlak voor het neerleggen van de pizza even te bestuiven met semolina (griesmeel).
 
Terug
Bovenaan Onderaan