BasBQ
Beef en Steak

Pizzadeeg en sauce van Dominique

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.790
Aangezien iedereen ineens druk is met pizza, en ik graag mijn recepten deel....

Voor 4 dunne pizza's van +-30 cm doorsnee.

470 gram Tipo 00 bloem ( farina di grano tenero Tipo 00).
3,2 dl lauw water ( soms meer of minder)
1,5 theelepel zout
1,5 theelepel suiker
10 gram gedroogde gist, het lekkerste is biergist, dat neem ik speciaal mee uit Italie.

Los de suiker op in het lauwe water, en roer de gist er doorheen. Laat dit een kwartiertje borrelen.
Meng ondertussen de bloem met het zout.
Voeg het water beetje bij beetje bij de bloem, tot een homogene massa.
Kneed minstens 10 minuten op een bebloemd aanrecht ( dan gaan de gluten lekker werken). Als je deeg te droog is, beetje water erbij, als te nat, beetje bloem. Niet in een keer alle water toevoegen dus,mdan raak je het gevoel met deeg kwijt.
Zet deeg na kneden in een afgedekte kom op een warme plaats en laat 2 uur rijzen, het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang. Het werkt fijn om de kom af te dekken met plastic folie, en daar een hand- doek omheen te doen.
Als het gerezen is, kneed het nog een paar minuten door, verdeel het in 4 porties en doe elk portie in een bakje waar het nog verder kan rijzen, ik strijk er altijd een beetje olie overheen met een kwastje tegen het uitdrogen. Deksel erop, of plasticfolie. Het lekkerste is om het deeg dan nog een dag in de koelkast te laten staan, voor je het gaat bakken, dit komt de smaak echt ten goede!
Het deeg wat je niet gebruikt kun je in diepvriesbakjes invriezen, ook deze moeten groter zijn dan je deegbol, en laat het deeg op kamertemperatuur komen voor je het gaat gebruiken, het rijst dan weer een beetje. Doorkneden, en klaar voor gebruik.
Het is wat werk, maar het is het echt waard, een enorm verschil in smaak met wat voor prefab deeg dan ook!

Dun uitrollen, niet te dik beleggen, en bakken maar!

Pizzasauce

1 blikje gepelde tomaten
Peper en zout
1 teentje  knoflook uit de pers
Gesnipperd uitje
Olijfolie
Scheutje balsamico

Bak ui en knoflook gaar maar niet bruin, gooi blikje tomaten erbij, en peper en zout. Laat 1/2 uurtje inkoken op zacht vuur. Staafmixer erdoor, om de sauce glad te maken, en breng op smaak met een klein scheutje goede balsamico.
Deze sauce kun je ook invriezen.

Succes Mannen, en foto's maken he?

 
Dominique bedankt voor je recept.

Zo gouw ik de juiste bloem in huis heb ga ik jou recept gebruiken om pizza deeg te maken.
Ik ben zelf erg tevreden over mijn saus,maar ga de jouwe ook een keer proberen.

 
Mike v R zei:
Dominique bedankt voor je recept.


Ik ben zelf erg tevreden over mijn saus,maar ga de jouwe ook een keer proberen.

Dan wil ik ook graag jouw recept Mike, niet zoiets zeggen, en het dan niet opschrijven hoor, dat is gemeen...;-)
 
Dominique zei:
Mike v R zei:
Dominique bedankt voor je recept.


Ik ben zelf erg tevreden over mijn saus,maar ga de jouwe ook een keer proberen.

Dan wil ik ook graag jouw recept Mike, niet zoiets zeggen, en het dan niet opschrijven hoor, dat is gemeen...;-)

Als ik me eigen niet vergis staat ie in de recepten gedeelte bij sauzen. ;)
 
Mike v R zei:
Als ik me eigen niet vergis staat ie in de recepten gedeelte bij sauzen. ;)

o, dat is echt weer iets voor mij, roepen en niet kijken he? Ik heb er zelfs nog iets over gevraagd....sorry!
 
ik ga ook op zoek naar goede bloem, en wil dan beide sausen een keer gaan uitproberen
 
Dank Domi!

Vanwege Chefke's DPR (Dutch Pizza Ring) productie heeft inmiddels zo'n 20 man verdeeld over de fora  een thuis staan, en ja, dan krijg je natuurlijk een stortvloed van pizzapron.
Mijn pizzasteen (40x40x3) verwacht ik van de week en dan heb ik mooi een recept voor die bodem..
 
Bedankt voor het delen, ga ik van de zomer proberen
 
Kobold zei:
Dank Domi!

Vanwege Chefke's DPR (Dutch Pizza Ring) productie heeft inmiddels zo'n 20 man verdeeld over de fora  een thuis staan, en ja, dan krijg je natuurlijk een stortvloed van pizzapron.
Mijn pizzasteen (40x40x3) verwacht ik van de week en dan heb ik mooi een recept voor die bodem..

dus we moeten nog in spanning blijven Peter?
 
Heb je een goed adresje waar je die Tipo 0 bloem vandaan haalt. Mijn plaatselijke grootgrutter heeft het vast niet.
Bij de Sligro heb ik wel speciale pizza bloem gezien, zou dat hetzelfde zijn?
 
Je kan inderdaad bij de Sligro kijken, daar hebben ze een afdelinkje met italiaanse bloem, tenminste hier in Den Haag. Tipo 0 speciale per pizza of zo iets staat er op, volgens mij met een molen erop. Vechio Mulino of zo, maar pin me er niet op vast op dit merk ik heb een slecht geheugen voor dat soort dingen. Hier zijn er 3 of 4 soorten van hetzelfde merk.
 
Beste Dominique,


Deeg laten rijpen heb ik nog nooit gedaan, evenals het gebruik van biergist. Interessant om dat dus eens te gaan proberen!
Maak jij je deeg dan een hele dag van tevoren, of vroeg in de ochtend voor gebruik op dezelfde dag, als je spreekt over een dag rijpen?


Groetjes, Jeroen
 
Ha Jeroen, ik maak het deeg een dag tevoren. Soms zelfs 2 dagen. En biergist is niet makkelijk te krijgen in Nederland, om te bakken dat is, want biergistvlokken is niet hetzelfde ( denk ik), dus dat neem ik altijd mee uit Itali?. Als je wil kan ik je wel een zakje toezenden, is voor 500 gram bloem. Stuur me maar een PM met je adres, als je dat wil. En anders kun je ook gist van dr oetker gebruiken. Of bij de turk of jumbo verse gist kopen.
Maar opsturen is geen probleem ;)
 
Nu ik "wat" meer met brood bezig ben denk ik dat de smaak meer bepaald wordt door het lange rusten in de koelkast dan door het biergist. Ik denk dat je dezelfde smaak krijgt met supermarkt gist. Misschien een leuke test :)
 
noskos zei:
Nu ik "wat" meer met brood bezig ben denk ik dat de smaak meer bepaald wordt door het lange rusten in de koelkast dan door het biergist. Ik denk dat je dezelfde smaak krijgt met supermarkt gist. Misschien een leuke test :)
Tot die conclusie was ik idd ook gekomen. Gewoon 2 dagen later fermenteren dat doet heel veel voor de smaak. Maar ik heb dat gist toch in huis, dus ..... ;)
 
Misschien leuk voor de achtergrond:

[/size]Het is begrijpelijk dat een langere vergisting meer smaak teweeg brengt. Bij het omzetten van suikers produceren gistcellen niet alleen maar koolzuurgas en alcohol, maar ook zogenaamde fusel alcoholen. Dit zijn vluchtige organische verbindingen die de voor de karakteristieke geursensaties zorgen die vergiste producten zo lekker laten ruiken (en dus smaken), al zijn het meer aromaten dan echte smaakmakers, net als bv kaneel.
[/size]Je deeg laten 'rijpen' geeft waarschijnlijk substantieel meer van die aromaten, wat het eindproduct ten goede komt. Maar ik wil het ook wel eens met biergist proberen, dus mijn PM is onderweg! Top! [size=small]



 
Ik gooi het maandag op de post, eerder heeft geen zin vanwege de paas. Het komt eraan, en leuk stukje info :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan