Beef en Steak

Big Bird

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frits
  • Startdatum Startdatum

Frits

Administrator
Forumleiding
Op oudjaarsdag hadden wij de buren uitgenodigd om te komen eten. Kalkoen stond al een eeuwigheid op de to-do-lijst, en de buurman verkoopt mooie Kelly Bronze kalkoenen in zijn winkel. Kelly Bronze kalkoenen lopen vrij rond in de natuur en worden gezien als de betere kalkoenen, iets wat je dan ook terug ziet in de prijs ;).

De kalkoen komt keurig aan in een doos met je naam er al op.

muru8ypu.jpg

Het was een flinke jongen van 5,5 kilo.

me5ydyju.jpg

Het is een kalkoen met zwarte veren daardoor zie je her en der zwarte haarzakjes zitten, die kan je gewoon laten zitten of verwijderen met een pincet.

Ik heb gewoon het recept aangehouden wat ze bij de kalkoen meegeven. Dus niet in de brine of overgieten met boter. Wel geinig dat in de doos een kerntemperatuurmeter en pop-up temperatuurverklikker zit 

Werkwijze:

Snijd wat peen en uien en doe deze in een bakblik met wat knoflook.

je3a9uhy.jpg

Leg de kalkoen op de groent en laat hem zo enige uren op kamertemperatuur komen in de keuken.

ame4ahyq.jpg

Een half uur voor de kalkoen op de WSM gaat kan je de kalkoen borst wat terugkoelen met een coldpack zodat de borst en de dijen tegelijkertijd klaar zijn.

De kalkoen heb ik met wat peper en zout bestrooid, de vleugels heb ik op aanraden van Dennis ingepakt met alluminiumfolie, aangezien deze anders verbrand zijn op het eind. De kalkoen gaat op zijn borst in de WSM op 175 C en wat appel rookhout. De rug van de kalkoen bevat het meeste vet, door hem met de borst naar beneden in de braadslede te leggen bedruipt het vet van de rug als het ware de kalkoen. Doe er ook 250ml water bij dat voorkomt dat de boel aanbrandt.

ujabygur.jpg

Na een uur mag het alluminiumfolie eraf.

geraza2a.jpg

Na weer een half uur heb ik de kalkoen omgedraaid.

mezuqa5a.jpg

Na nog een uur was de kalkoen klaar.

7azu2y8u.jpg

Hij was heerlijk, volgend jaar weer.

Bedankt voor het kijken.

Ik ben fan hoor van die grote kippen ;)

dat is een beste geweest Frits, ik hou er ook wel van

Ik nu ook ;). was een beetje bang voor het formaat maar deze paste prima op de WSM47, denk dat een paar kilo extra ook makkelijk gaat.
Stond ook te kijken van de enorme borstfilets.

Daar lust ik ook wel een half haantje van ;D

Wanneer ik big bird lees, denk ik meteen aan Pino ;)
Maar zo'n Kelly Bronze kalkoen staat hier heel, heel hoog op de lijst.
Volgende kerst misschien :P

Dat zal goed gesmaakt hebben.
Hoe was het vel van de kalkoen?

Mike, sommige stukken heerlijk bij andere nog te vet maar dat mocht de pret niet drukken.

Nanda, ik heb hem de hele dag Pino genoemd. Maar nadat ik begrepen had dat Pino tegenwoordig ook een afkorting is ben ik daarmee gestopt ;).

Zo, dat is idd een flinke Bird Frits.  8)
Ziet er erg goed uit.
Daar kan je wel ff van kluiven  :)

Mac

Ziet er goed uit, ook een mooie kleur, proefde je de rooksmaak nog een beetje ?

De rooksmaak was precies goed, niet overheersend. Heb vijf blokjes appelhout gebruikt

Lekker een kalkoen nu het kan. Vind het  jammer dat je kalkoen niet het hele jaar door kunt kopen..

Mijn Makro heeft ze ook gewoon het hele jaar door in de vriezer liggen hoor.

O, dat is goed nieuws. Bij de poelier waar ik normaal gesproken m'n big birds haal kan ik alleen in de winter terecht....

Terug
Bovenaan Onderaan