Beef en Steak

Biefstuk spies

Dr. Truffel

Kooltjesharker
Vandaag was het eindelijk zover! Mijn eerste poging tot BBQ-en en zelf de boel bereiden (is nog even oefenen).

Bekijk bijlage 76253

IMG_3985[1].JPG

Recept op basis van: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/eend-aziatische-eendenborstfilet.30986/

Vlees:
350 gram biefstuk ongeveer
1/4 tbs 5 kruiden

Marinade:
Sinasappel parten
Takje rozemarijn
Rode peper
2 tenen knoflook
60 ml Sake
60 ml Sojasuas
2 tbs Honing
1/6 tbs Peper
1/6 tbs Grof zeezout

Garnering:
Bosuitje of lente-uitje
Sesamzaad geroosterd

Materiaal:
Spiesen gesmeerd met sesamolie
Weber houtskool
Weber aanmaakblokken
Weber Smokey Joe 37 cm

IMG_3987[1].JPG

IMG_3988[1].JPG

IMG_3997[1].JPG

Diverse geprobeerd met telkens meer of minder tijd. Ik denk dat ik nu ongeveer weet hoe ik het moet doen, en zal deze aankomende week nog een poging doen. Sommige waren te hard gegrild, de ander weer te ver door gegaard en de laatste net niet voldoende indirect (had ook een mooier streepje mogen hebben). De laatste staat boven op de foto.

IMG_3967[1].JPG

IMG_E4001[1].JPG

IMG_4008[1].JPG

Afijn, de smaak was voortreffelijk en heb ik echt van genoten, beter dan al het ander vlees wat ik ooit heb gehad. Maar zonder temperatuurmeter voor het vlees is het erg lastig om te weten hoe lang het indirect moet blijven liggen, mijn eerste was namelijk veel te gaar en de laatste weer aan de rauwe kant (hoewel ik daar niet vies van ben en ook wel eens rauwe gemarineerde biefstuk op stokbrood heb gemaakt.

Goede biefstuk uitzoeken moet ik ook nog even leren, ondanks dat dit echt wel zacht was, weet ik nog niet hoe ik kan zien wat het beste is. Er zijn dus nog vele verbeterpunten voor mij, maar voor een allereerste keer neem ik mij dit zelf niet kwalijk.

----

@Ewald Dank voor het goede recept, dit was voortreffelijk en had niet beter kunnen wensen! Dit is per direct al een blijvertje die ik nog vaak ga herhalen en zeer zeker ook met eend ga proberen. In eerste instantie schrok ik even van de marinade geur en kon het niet plaatsen, maar eenmaal de eerste tongstreling was ik opslag verliefd.

@Iedereen Alle tips zijn welkom als men verbeter punten heeft voor de bereiding op de BBQ, ik merkte zelf bijvoorbeeld dat ik met indirect geen enkele fatsoenlijke temperatuur controle had en ook voor het vlees een meter mis. Gelukkig komt er deze week een 57cm bij met asbak.

Hartelijk dank iedereen voor alle tips, advies en leuke berichten de afgelopen dagen die mij op weg hebben geholpen.

IMG_3985[1].JPG

IMG_3987[1].JPG

IMG_3988[1].JPG

IMG_E4001[1].JPG

IMG_3997[1].JPG

IMG_4008[1].JPG

IMG_3967[1].JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er goed uit. Lekker bezig!!
Allicht even langs het Zweedse woonwarenhuis, waar ze een prima thermometer verkopen.

Als je liever een prikthermometer wilt, kun je kijken naar een Thermapen. Wel iets duurder, maar de moeite waard.

Voor rund is dooradering van het vlees belangrijk. Dit betekent dat er vet zit in het vlees. En vet geeft smaak. Je kunt dit zien aan de zogenoemde marmering van het vlees. Witte ‘vlekjes’ en lijntjes die door het hele vlees lopen. Google er anders eens op. Dan kom je genoeg tegen.

Succes!

Ik zal eens in de la gaan zoeken, want volgens mij heb ik wel ergens thermometers voor vlees. Ik overwoog eerst nog de meter te gebruiken die ik in de garage gebruik voor tuning, maar die is wat vies met olie. Heb er ook nog een "gun" liggen die ik wel eens op de kolen kan gaan proberen. Ergens zoek ik een meter met een kabel er aan zodat ik de klep dicht kan laten. Ik dacht er 1 gezien te hebben bij de campingzaak vlakbij en zal er nog eens langsgaan.

Het verhaal van dooradering zal ik uitzoeken, wel zo mooi als ik i.v.v. bij een slager weet wat ik koop.

De marinade is niet helemaal hetzelfde, de Sinaasappel hoort er eigenlijk niet in thuis , Maar citrusvruchten worden wel veel gebruikt in de Aziatische keuken.
Zou ook zeker niet misstaan bij de Eend.
Lekker bezig geweest.

Mager Vlees heeft geen of nagenoeg geen dooradering, zoals Biefstuk of Ossenhaas.
Dooradering zit in de vettere delen van het rund zoals Cote de Boeuf, Ribeye (is cote de boeuf zonder bot) rundernek (Chuck) riblappen etc.
Dat is ook meer werkvlees en moet zijn malsheid halen uit het vetje, en hoe meer gemarmerd dat vetje verdeeld is hoe malser het vlees eromheen.

Vandaag even bij de slager geweest om te kijken wat er allemaal is, dat wat zij hebben is amper gemarmerd of wat dan ook. Dat van de AH wat vacuüm verpakt is ziet er mooier uit en is in prijs vrijwel gelijk.

Zal eens zoeken naar een online winkel, zal vast wel goed advies op dit forum staan welke winkels goed zijn.

Vandaag even bij de slager geweest om te kijken wat er allemaal is, dat wat zij hebben is amper gemarmerd of wat dan ook. Dat van de AH wat vacuüm verpakt is ziet er mooier uit en is in prijs vrijwel gelijk.

Zal eens zoeken naar een online winkel, zal vast wel goed advies op dit forum staan welke winkels goed zijn.
Dan ben je niet bij de juiste slager geweest of heb je naar het verkeerde vlees staan kijken. De tip over dooradering van het vlees is echter niet of heel weinig te vinden bij specifiek biefstuk. De klassieke biefstuk zoals we die bij de super zien liggen is eigenlijk heel erg mager vlees, met zo goed als geen dooradering.

Zoek maar eens op een entrecote of een T-bone steak. Of als je meteen duur wilt gaan..een Wagyu steak. (bij die laatste is trouwens heel goed die adering te zien)

Vroeger was ik helemaal fan van biefstuk, wat zeker geen verkeerd stukje vlees is hoor, maar sinds ik de wat vettere steaks en stukken rund heb geproefd, raak ik bijna geen biefstuk meer aan.

Terug
Bovenaan Onderaan