BasBQ
Beef en Steak

Eend: Aziatische Eendenborstfilet

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
1651439080041.png


Ingrediënten:

- 2 eendenborstfilets

Voor de marinade:

- 50 gram sojasaus, geen ketjap
- 50 gram honing
- 50 gram Sake (Japanse rijstwijn) of droge/halfdroge Sherry of Shaoxing rijstwijn
- 2 teentjes knoflook, in plakjes of grof gehakt
- 1 rode peper in ringetjes gesneden met zaad en zaadlijsten
- Eventueel wat kruiden als rozemarijn (1 takje en/of 1/4 tot 1/2 tl. tijm kan er toegevoegd worden.

Voor het kruiden van de filets (alleen de velkant) totaal voor 2 filets:

- 1/4 tl. tot 1/2 tl. Chinees 5 kruidenpoeder (5-spice) zelfgemaakt of die van Chef kok Jonnie Boer van het merk Euroma is erg lekker
- paar slagen Zwarte Peper uit de molen
- Zout, ongeveer 1/4 tot 1/2 tl.

1. Voeg alle ingrediënten van de marinade toe in een schaaltje of bakje, dan kan het alvast aan elkaar wennen.

2. Snij het overtollige vel weg van de eendenborst wat verder uitsteekt dan het borstje zelf.

3. Snij met een scherp mes diagonaal in op het vel totdat het borstje net zichtbaar wordt. Doe dit kruislings zodat je mooie ruitjes krijgt. Hier wordt het later lekker krokant van bij het grillen.

4. kruid de velkant met een heel weinig zout (ongeveer 1/4 tl. voor 2 filets), een slag zwarte peper uit de molen en bestuif met de 5 kruidenpoeder.

5. Laat de eendenborst met het vel naar boven in het bakje 4-6 uur marineren, zorg dat het vel boven de marinade blijft.

6. Prepareer de BBQ op indirecte wijze, dus een zone boven het vuur en een zone waar hij langzaam kan door garen naast de kolen. Het indirecte gedeelte moet het liefst zo'n 180-200 graden C. zijn.

7. Neem de eend uit de marinade en dep deze een beetje droog, dit doe je omdat de honing anders sneller kan verbranden.

8. Grill nu de eend direct boven de kolen. Pas op er kunnen vlammen ontstaan. Begin met de velkant eerst onder en later de bovenkant. Hou het goed in de gaten dat het niet te hard gaat dus spieken mag!

9. Na beide kanten ik schat zo'n 2-3 minuten per zijde gegrild te hebben, of dat ze mooi bruin zijn leg je ze in de indirecte zone
en steek je in 1 van de filets een thermometer-probe.

10. Voor mooi rosé, wat mijn voorkeur geeft hou je de kerntemperatuur tussen de 50-53 aan, bij mij geeft 52 gr. C kerntemperatuur het beste resultaat.

12.Trancheren, eventueel een beetje na peperen en zouten, (is meestal niet meer nodig)
En genieten

1651439114618.png

1651439307073.png
1651439319686.png
1651439345082.png

1651439367983.png
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen Ewald, heel mooi recept.
 
Bedankt voor het delen!
 
🤪🤪 laat ik dit nu ook lusten.
Lekker. Geeft inspiratie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan