Darthvader zei:
noskos zei:
Bert schrijft dat verhaal toch niet voor niets Quint?!?

En dichtschroeien bestaat niet, je schroeit niets dicht en vleessappen blijven ook niet in je vlees als je het eerst boven het vuur legt.
Dus als je eerst boven de kolen verhit ipv langzaam/indirect, bestaat de kans dat je vlees dan wel leegloopt! Of is dat niet de bedoeling van deze methode?
Want meestal zie je juist dat ze eerst op heel hoog vuur grillen en dan op indirect!
Ben nog een Rookie.....vandaar de vragen...! :-S
Je vlees verliest ALTIJD vocht tijdens de bereiding. Vergeet al die t.v. koks die je wijs proberen te maken dat je een ondoorlaatbare beschermingslaag om je vlees kunt aanleggen. Dat bestaat niet.
Als je echt wat over de chemie en achtergrond van koken wilt leren, dan is 'Over eten en koken' van Harold McGee een standaardwerk.
Je kunt alleen het vochtverlies beperken door je bereiding zo goed mogelijk te doen, dus voor dikkere steaks e.d. deze methode aan te houden, dan krijg je een sappig stukje.
Over het algemeen houdt vlees wat rustig op temperatuur is gebracht en daarna wordt gekorst, genoeg vocht vast om sappig te blijven.
De enige zinvolle manier om te zorgen voor een mooi stukje steak is dus de juiste bereiding en kerntemperatuur aan te houden, dus ca 48graden voor ros? en warmer voor medium en well done (maar die komen bij mij niet voor, dus daar weet ik geen temperatuur van uit mijn hoofd

)
En laat het vlees na bereiding even rusten natuurlijk....