BasBQ
Beef en Steak

Biefstuk grillen houtskool of briketten?

 
 

rudik

Kooltjesharker
Berichten
201
Beste BBQ vrienden,

Morgen staat er biefstuk op het programma.
Wat ik me nu afvraag, wat kun je het beste gebruiken om een hoge temperatuur te bereiken: hootskool of briketten?
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden dus benieuwd naar jullie antwoorden.
 
Met houtskool kan je hogere temperaturen bereiken.
Maar met goede kokos briketten lukt het ook heel goed hoor.

Vooral voldoende lucht toevoer is belangrijk
 
Nou ik zou gaan voor een mix van harde houtskool en briketen.
en zal je ook zeggen waarom.

Harde houtskool voor de hoge temperatuur en briketen voor de langere warmte.

wat je ook kan doen is de steak eerst rustig op temperatuur laten komen en op de andere bbq met goed heet vuur een eind sear geven.

suc6 vandaag en vergeet geen foto's te nemen.
 
Peter W zei:
wat je ook kan doen is de steak eerst rustig op temperatuur laten komen en op de andere bbq met goed heet vuur een eind sear geven.

Beste advies tot nu toe, barbecues heb je nooit genoeg (wederhelft denkt er anders over....Is dat alleen bij mij zo?)
 
dennis zei:
Peter W zei:
wat je ook kan doen is de steak eerst rustig op temperatuur laten komen en op de andere bbq met goed heet vuur een eind sear geven.

Beste advies tot nu toe, barbecues heb je nooit genoeg (wederhelft denkt er anders over....Is dat alleen bij mij zo?)

Alleen bij jou zo....mijn vrouw vraagt wel eens als het tuincentrum opruimt......'Is dat niks voor er bij'......
 
Hierbij een update.

Wat een mislukking!
taai en niet lekker.

Ik was wel voor houtskool gegaan. Zak gekocht bij de Makro.
Prima spul. Brandt lekker lang, eerst goed heet en daarna nog lang door op ca. 150 graden.
Totaal anders dan de Weber houtskool.

Ben er nog steeds niet uit wat ik nu verkerrd heb gedaan of dat het vlees niet perfect was.

Geen foto's ......dan is het ook niet echt gebeurd....... :blush:
 
Afhankelijk van dikte van je vlees zou een goede sear gevolgd door ingepakt of op een warme plek laten rusten voldoende kunnen zijn. Zelf werk ik met houtskool en richt de bbq in voor een direct deel (vlak boven de kolen) voor de sear en een indirect deel (voor na de sear).
Verder kan je gewoon pech hebben gehad met de kwaliteit van je biefstuk.

Succes met je volgende poging!

Nog een voorbeeldje toegevoegd:
f689fe514e095896bdd5d4806b8500a9.jpg
50372a01cce0da285a71060a48c75ad2.jpg
dd7a503cf9ae9715a764746a27fa0b68.jpg
 
Nou Rudi dat is jammer om te horen dat het niet gebracht heeft wat je er van verwacht had.

Kan je zeggen wat en hoe je het gedaan heb?
En hoe dik waren ze en hoe heb je ze gesneden?

mischien zijn er idee?n over hoe het beter kan.
 
Peter,

Hierbij het verslag:

2 biefstukken laten ontdooien in de koelkast
biefstukken ca. 3 cm dik
dag van bereiding ongeveer 2 uur van tevoren uit de koelkast gelegd
beetje peper en zout
BBQ voorbereid met houtskool, temp ongeveer 250 graden
Biefstuk in de BBQ met gesloten deksel op temperatuur laten komen tot een kern van ca 30 graden
middels de seargrate beide zijde van streepjes voorzien
kerntemperatuur 50 graden
laten rusten
aansnijden

taai
 
Rudik zei:
Peter,

Hierbij het verslag:

2 biefstukken laten ontdooien in de koelkast
biefstukken ca. 3 cm dik
dag van bereiding ongeveer 2 uur van tevoren uit de koelkast gelegd
beetje peper en zout
BBQ voorbereid met houtskool, temp ongeveer 250 graden
Biefstuk in de BBQ met gesloten deksel op temperatuur laten komen tot een kern van ca 30 graden
middels de seargrate beide zijde van streepjes voorzien
kerntemperatuur 50 graden
laten rusten
aansnijden

taai

Voorgaren tot 30 graden zou ik nooit doen op 250 graden met een biefstuk, waarschijnlijk had je geen vet aan het vlees zitten, als je al voorgaard doe dat dan op een lage temperatuur.

Kort erop 1 tot 2 minuten per kant, rusten en eten!
 
Zo te zien is het helemaal geen biefstuk, maar entrecote. Op zich geen probleem, beter zelfs. Mooi intern vetje ook.
Het maakt echt niet veel uit of je dat op kolen of briketten of een cominatie van beide gaart, zolang het maar flink heet is. Beiden brandstoffen worden heet genoeg. Houtskool geeft soms wat meer rooksmaak, maar dat kun je ook met hout bereiken natuurlijk.
Als je vlees dunner is dan een centimeter of 4, zoals het hier lijkt te zijn, kun je dit het beste direct boven de hete kolen garen. Ca 1 minuut laten liggen, dan kwartslag draaien (niet omdraaien!), minuutje laten liggen, dan omdraaien, weer een minuut en dan tenslotte nog een kwartslagje draaien en weer een minuutje. Je hebt dan een mooi ruitje en beide zijden van je vlees hebben dan 2 minuten hoge hitte gehad, waardoor je een fijne korst krijgt.
De garing is echter uiteindelijk altijd afhankelijk van de kerntemperatuur! Ik zou dit soort vlees doorgaren tot een graad of 53. Afhankelijk van de dikte kunnen bovenstaande tijden dus te lang zijn, dus steek na die eerste minuut even een metertje in het vlees en kijk wat het doet. Zeker dunnen stukken gaan altijd hard.
Indien je vlees dikker is, kun je het nog even indirect laten doorgaren tot de juiste kern. Ik doe dat zelf eigenlijk alleen bij stukken die 5 cm of dikker zijn. (bovendien doe ik die dan reverse sear, dus eerst warm maken tot ca 45 graden kern en dan afgrillen tot 50+ graden kern (voor de echte liefhebbers zelfs wat koeler...48 ofzo, maar dan is hij echt nog wel rood :) )


 
Jeroen +1

Kan het misschien ook aan de kwaliteit/soort van het vlees liggen?
Het ene vlees is het andere niet... Het blijft een natuurproduct.
 
Lowietje72 zei:
dennis zei:
Peter W zei:
wat je ook kan doen is de steak eerst rustig op temperatuur laten komen en op de andere bbq met goed heet vuur een eind sear geven.

Beste advies tot nu toe, barbecues heb je nooit genoeg (wederhelft denkt er anders over....Is dat alleen bij mij zo?)

Alleen bij jou zo....mijn vrouw vraagt wel eens als het tuincentrum opruimt......'Is dat niks voor er bij'......

Waar vind ik zo'n vrouw?  :D
 
Ridevi71 zei:
Jeroen +1

Kan het misschien ook aan de kwaliteit/soort van het vlees liggen?
Het ene vlees is het andere niet... Het blijft een natuurproduct.

BertM zei:
Jeroen +1
En heb je hem wel dwars op de draad gesneden?

Jeroen?

Gaan we elkaar tutoyeren? ;)

Want ik weet dus niet wie van de  reactie gevers Jeroen is..., en mogelijk een goed advies geeft..
 
ThrowonD zei:
Ridevi71 zei:
Jeroen +1

Kan het misschien ook aan de kwaliteit/soort van het vlees liggen?
Het ene vlees is het andere niet... Het blijft een natuurproduct.

BertM zei:
Jeroen +1
En heb je hem wel dwars op de draad gesneden?

Jeroen?

Gaan we elkaar tutoyeren? ;)

Want ik weet dus niet wie van de  reactie gevers Jeroen is..., en mogelijk een goed advies geeft..

El Fumarole

En binnen deze geweldige bbq-familie moet tutoyeren kunnen.

Groet
Rick
 
Had al een vermoeden...  :D

Maar bedankt...
 
El Fumarole zei:
Zo te zien is het helemaal geen biefstuk, maar entrecote.

Dit zijn andere foto's dan het probleem geval :)
 
Mijn echte naam staat onder mijn avatar. Daarnaast zijn er inmiddels veel mensen die elkaar ook persoonlijk kennen door de meatings, de workshops en wedstrijden.
Maar iedereen mag mij hier gewoon Jeroen noemen hoor, no problemo ;)

Maar weer ontopic.... inderdaad, zoals Rick hierboven al meldt: het ene vlees is het andere niet. Er wordt heel veel al dan niet tot half gehakt vermalst vlees verkocht als biefstuk. Supermarkten die voorverpakt vlees verkopen maken er over het algemeen een flink potje van.
Een goede biefstuk koop je dus het best bij een goede slager! En zodra er zo'n mooi kruisje in is gesneden of je kunt zien dat er doorheen geprikt is.... leave it.



 
Mijn vermoeden is dat er veel juiste opmerkingen zijn gemaakt.
De vleeskwaliteit heeft er zeker mee te maken.
Het op temperatuur brengen met een te hoge keteltemperatuur is volgens mij ook een misser.
Het vlees had na het op temeratuur brengen een uitgedroogde indruk.

Conclusie:
1 vlees halen bij een goede slager.
2 voorgaren bij een lage temperatuur
3 direkt grillen heb ik nog steeds niet onder de knie.
4 veeeeeeel blijven oefenen
 
Terug
Bovenaan Onderaan