BasBQ
Beef en Steak

Betrouwbaarheid temperatuur weergave dome thermometers

 
 

Jeroenvanarkel

Kooltjesharker
Berichten
108
Hallo,

Ik heb, nog, een outdoorchef 420 waarin ik heel netjes een outdoorchef dome thermometer heb gemonteerd. Straks komt mijn Weber One Touch Premium binnen met de post en daarin zit al een thermometer.

Echter is die net zoals de outdoorchef misschien wel betrouwbaar qua temperatuur maar dan onder de rand bovenin de deksel? Of is die misschien betrouwbaarder.

Ik heb me denk ik namelijk laten foppen met de gedachte dat de temperatuur te hoog was voor low and slow. Maar als ik die thermometer van ikea op het rooster leg aan de meest verre kant vanaf de kolen op het indirecte gedeelte geeft deze veel lagere temperaturen weer.

Als dit, en dat vermoed ik, de normale weergave is. Wat heb je dan aan die thermometer boven in de deksel en hadden ze die dan niet pak hem beet 40 graden lager kunnen calibreren?

Ik ben benieuwd naar jullie onmetelijke wijsheid en kennis ;)
 
Tijdens een sparerib run op mijn BGE had ik een temp sensor onder de spare ribs (op grill rooster hoogte) en een sensor boven de spare ribs.
Afstand tussen de sensoren scheelde maar 15cm maar er was een verschil van 5 graden. (Boven warmer dan onder)

Toen ik de sensoren van plaats ruilde kreeg ik een zelfde temperatuur verschil. (Dus het lag niet aan het materiaal)

Nu weet ik dat het boven in het ei warmer is dan onderin.



 
Warme lucht stijgt op ;)
Dus de dome probe geeft logisch gezien een hogere temperatuur aan.

Maar Jeroen, niet getreurd, voor alles een oplossing: Een Maverick ET-732 bijvoorbeeld.
Ja, ik weet het, dit gaat je weer geld kosten, eventueel met een nachtje op de bank ivm de ruzie met je vrouw, maar dat hoort er gewoon bij op het forum hoor ;)
 
Ivo-tje zei:
Warme lucht stijgt op ;)
Dus de dome probe geeft logisch gezien een hogere temperatuur aan.

Maar Jeroen, niet getreurd, voor alles een oplossing: Een Maverick ET-732 bijvoorbeeld.
Ja, ik weet het, dit gaat je weer geld kosten, eventueel met een nachtje op de bank ivm de ruzie met je vrouw, maar dat hoort er gewoon bij op het forum hoor ;)

+1

Gewoon een kwestie van een keer testen en dan weet je ongeveer wat het verschil is. Dan wel de deksel steeds op dezelfde plek houden en het fikkie ook. ;)
 
Ik zou of overgaan op bijvoorbeeld een Maverick, of gewoon de dekseltemperatuur - 30 C doen voor de roostertemperatuur.
 
Tjnx all. Het is dus wat ik al dacht, alleen er stom dus dat al die thermo's dus eigenlijk fop zijn. Als je de temp. Dus op 125 of daar in de buurt hebt zit je dus onder de 100 graden, scheelt wel in je gedachte over hoe lang iets kan of mag blijven liggen. Maar goed vermoeden is bevestigd en de wifi komt er wel. Ben tenslotte een man uit de techniek. ;) en volgens mij kan die maverick ook op de Weber app?
 
Op mijn WSM was het verschil maar een graad of 5 met het bovenste rooster.
Dat vond ik toch wel redelijk hoor.

Maar die maverick is natuurlijk wel een uitkomst en zeker fijn omdat het draadloos is
 
Ik weet niet of je die weber thermometers kunt ijken. Maar die van mijn BGE heb ik gewoon in gesteld op roostertemperatuur. Dus thermometer die ik vertrouw op het rooster en dan die van het ei net zo instellen.
 
noskos zei:
Ik weet niet of je die weber thermometers kunt ijken. Maar die van mijn BGE heb ik gewoon in gesteld op roostertemperatuur. Dus thermometer die ik vertrouw op het rooster en dan die van het ei net zo instellen.

Hoe stel je de standaard BGE thermometer in?
 
Ja, dan geeft hij 100?C aan waar je meet en dat is niet op je rooster Ivo... Maar met de moer achterop kun je hem dus verdraaien.
 
Ik ging even uit van het standaard eiken...
Als je op je dome je rooster-temp wilt, dan zul je het verschil moeten meten en dat mee nemen in je afstelling.
Gebruik de dome dan zelf ook meer als indicatie, als ik de temperatuur op het rooster wil weten, dan zorg ik voor een probe op het rooster.
 
Als ik dan toch bezig ben ;)
 
Als jullie het hebben over de temperatuur voor low en slow, gaat het dan om de dometemperatuur of de roostertemperatuur? Zit bij mij al gauw een graadje of 10 verschil tussen namelijk.
 
Malt007 zei:
Als jullie het hebben over de temperatuur voor low en slow, gaat het dan om de dometemperatuur of de roostertemperatuur? Zit bij mij al gauw een graadje of 10 verschil tussen namelijk.
Roostertemperatuur. Bij de BBQ's scheelt het meer dan 10 C, wij een rookoven zou het kunnen kloppen.
 
De meeste dome thermometers kloppen wel is mijn ervaring. Mijn stelregel is altijd dat als ik met verschillende meetapparatuur werk dat ik ??n apparaat als referentie neem; ze geven vaak allemaal iets anders aan en daardoor kun je gaan twijfelen. Ik pak er gewoon ??n en die is de hele sessie leading. Bij wedstrijden komt het heel nauw maar bij backyard BBQ maak ik me r niet zo druk om.
 
Ik ben nog niet zolang in het bezit van een BGE en heb ook de ET-733.
Voor dat ik de dome thermometer plaatste heb ik ddeze even getest met kokend water; in ijs-water is beter maar ik  vind een barometrische afwijking niet zo schokkend. En ik constateerde dat de dome thermometer nagenoeg geen afwijking had of het het zou een tiende mm in de wijzer zijn. Wat een mazzel , ik hoefde niet aan te passen.
De tweede keer heb ik een probe geplaatst van de ET-733 boven het rooster met de clip. Ik heb de BGE twee uurtjes laten stabiliseren en de ET gaf 250F aan. De BGE dome thermometer gaf aan:  250 F !!!
Ik ga het de volgende keer weer proberen maar de uitkomst is toch wel frappant. Zou het niet kunnen dat de Tel_Tru Dome thermometer gecalibreerd wordt voor de Kamado toepassing? I kan mij dat wel voorstellen van TelTru die een goede reputatie heeft. Het lijkt mij ook dat BGE opdracht geeft om te calibreren voor hun BGE"s.
Als de temperatuur te veel afwijkt roept BGE zeker in de USA enorme schadeclaims van consumenten over zich af die een onvoldoende gegaard kipfiletje van een BGE hebben gegeten.
Ik weet niet of het echt zo werkt en dat mijn temp waarden pure toevalstreffers zijn maar, it makes sense toch!
 
Ivo-tje zei:
Warme lucht stijgt op ;)
Dus de dome probe geeft logisch gezien een hogere temperatuur aan.

mooi niet altijd Ivo en de rest ..temperatuur in een oven koelt af op weg naar boven dus geeft onderste meting altijd de hogere temperatuur aan.
zie foto van meting in mn rvs oven.
voor een gewone bbq met t vuur naast t vlees zal t anders zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.



de onderste voeler zit net onder t rooster..nu liggen boven de rest briqetten piepers  te garen maar vanmiddag met 1 kilo dikke lappen buikspek was dr een verschil van 25 graden.dat zal met ribben en ander groot of veel vlees niet anders zijn .
dus ook meters op elkander af calibreren heeft geen zin ,omdat de massa vlees steeds verschillend is.
gewoon dr bij blijven voor t beste resultaat :p




Mosseltje zei:
Nu weet ik dat het boven in het ei warmer is dan onderin.

lijkt me toch vreemd mosseltje ??,onze ovens hebben toch t zelfde systeem,en dr zit onderweg toch geen turbo-tje of zoiets,en dr is toch ook geen sluiproute naar bovenin zodat ie daar heter is ??

Ivo-tje zei:
Maar Jeroen, niet getreurd, voor alles een oplossing: Een Maverick ET-732 bijvoorbeeld.
Ja, ik weet het, dit gaat je weer geld kosten, eventueel met een nachtje op de bank ivm de ruzie met je vrouw, maar dat hoort er gewoon bij op het forum hoor ;)

ik zou zeggen: boern verstand gebruukn..gewoon simpel serieus meten is weten.
en dat kan zelfs eenvoudig goedkoop met metertjes van de aldi of andere grutters. B-)

en uh: enigste keer dat ik op de bank heb geslapen was dat ik met verkeerde wind mn oven in de fik heb gestoken,
dr hing nl nog was aan de molen X(




 
Interessante discussie. Wat ik me nu afvraag is voor welke meetlocatie je bij het handhaven van een bepaalde temperatuur moet kiezen. Ik zou zeggen dat dometemp leidend is omdat iedereen daar naar kijkt, maar dit kan inderdaad betekenen dat de temperatuur bij je product afwijkt. Als je bijvoorbeeld de temperatuur voor een heatermeter instelt op de sensor in de grillclip, moet je dan de recepttemperatuur aanhouden of juist hoger/lager gaan zitten omdat de dome wat anders meet?
 
AV zei:
Mosseltje zei:
Nu weet ik dat het boven in het ei warmer is dan onderin.

lijkt me toch vreemd mosseltje ??,onze ovens hebben toch t zelfde systeem,en dr zit onderweg toch geen turbo-tje of zoiets,en dr is toch ook geen sluiproute naar bovenin zodat ie daar heter is ??

Inderdaad vreemd maar het is wat ik heb geconstateerd.
Maar misschien komt het door de platesetter?

Snelste route warme lucht is recht naar boven.
Met platesetter moet de hete lucht weer naar beneden langs het "koude" vlees.
Misschien dat daarom het boven in warmer was dan onderin...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan