BasBQ
Beef en Steak

Betrouwbaarheid temperatuur weergave dome thermometers

okee das duidelijk nu,, je schreef gemeten op t rooster maar blijkt nu dat de plate setter vlak onder t vlees zit of dat t vlees erop lig.
dan zal jou meting wel juist zijn
 
AV zei:
mooi niet altijd Ivo en de rest ..temperatuur in een oven koelt af op weg naar boven dus geeft onderste meting altijd de hogere temperatuur aan.
zie foto van meting in mn rvs oven.
voor een gewone bbq met t vuur naast t vlees zal t anders zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

En dat is vreemd en Natuurkundig onjuist.
Warme lucht is lichter dan koude lucht en zal altijd stijgen het is Natuurkundig onmogelijk dat warme lucht onderin zit en koude erboven zonder geforceerde circulatie.
Wat wel mogelijk is, is dat je directe stralingswarmte van de verwarmingsbron (kolen, briketten, verwarmingselement) krijgt maar dan meet je niet meer de luchttemperatuur maar de stralingstemperatuur.
Hierboven werd al een goed voorbeeld gegeven, als je de probe zonder de platesetter op je rooster legt krijgt deze de directe warmtestraling van de houtskool, de probe in de dome zit veel verder van de vuurhaard en zal veel minder stralings warmte krijgen en dus meer de lucht temperatuur meten. zo is het mogelijk dat de roostertemperatuur hoger is dan de dome temperatuur, maar je bent dan 2 verschillende soorten metingen aan het verrichten. (Appel en Peren dus)
 
AV zei:
Ewald zei:
(Appel en Peren dus)
 

hoezo ???:

Omdat je stralingswarmte niet kan/mag vergelijken met omgevingstemperatuur
Neem nu het weer, ga eens op een zonnige warme dag met een thermometer in de zon staan (appels), dan meet je een veel hogere waarde dan in de schaduw (peren) de directe straling van de zon geeft een hogere temp dan de indirecte (omgevingstemperatuur) in de schaduw.

Hetzelfde heb je met de BBQ als je direct gaat grillen met het deksel dicht is de temp in je dome veel lager dan op de directe plek op je gril
dat komt door de directe stralingswarmte van de kolen.
Een ronde kamado zonder platesetter heeft geen indirect gedeelte dus meet je altijd directe stralingswarmte van je houtskool
omdat je rooster dichter op de kolen zit dan je dome thermometer kan het zo maar zijn dat de temperatuur op het rooster hoger uitvalt dan die in de dome.
 
Ik heb vandaag mijn hm getest op een BGE L en mijn dome temp. was 10-15 graden lager dan de temp. op de grill (plate setter gebruikt)bij 105 graden. Ik heb een ET-73 temp. probe gebruikt met de preset ET-72/73.
Heb ik de verkeerde preset gebruikt of wijkt mijn dome temp. gewoon veel af
 
Bij mijn Weber 47 OTP geeft de dome thermometer 50 graden meer aan dan de temperatuur op het rooster. In mijn geval omdat de dome thermometer direct boven de kolen hangt.

Ik wilde graag speciaal een Q met thermometer maar eigenlijk heb je aan zo'n dome thermometer dus geen klap  B-)
 
True  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan