BasBQ
Beef en Steak

Beginner wil een keramisch BBQ aanschaffen... help.

Ziet er goed uit ook wat voor garantie heb je bij deze kamado gekregen? hgb trading zit bij mij in de buurt dus is een aantrekkelijke optie
 
2 jaar garantie. Weet niet hoe lang eea goes blijft, maar 2 jaar is lang ;-) goed adresje hoor hgb. Die dame weet er niet veel van,  maar de mannen wel :)
 
SnOoD zei:
Wow ben jaloers dat je deze hebt kunnen kopen voor deze prijs welk merk is deze kamado?
Ja vind ze echt heel mooi ook en was eerst van plan een betonnen bbq te kopen maar dit werd toch te zwaar en te groot voor mijn dakterras ook kan ik dan misschien klachten krijgen van de vve van mijn appartementen complex
Heb mijn vrouw die van de hornbach (buschbeck)laten zien en die was ook meteen verliefd alleen de prijs van 800 euro staat haar enorm tegen en een maatje kleiner zou dit euvel misschien al een beetje oplossen en aangezien we maar met z'n 2en zijn en niet  elke dag vrienden op bezoek hebben zou een  large misschien dan wel weer overkill zijn. Maar zo'n kleine misschien dan weer net te klein het hangt natuurlijk ook erg vd prijs af. Zo'n Black Bastard ziet er op zich ook nog goed uit maar is lang niet zo gunstig geprijsd als de jouwe
Het merk is mij niet bekend maar na 2 jaar bevalt die nog uitstekend!!  Het vilt mag een keer vervangen worden maar deze lekt nog steeds niet...  temperatuur is ook goed te regelen en hij kan ook wel tegen een stootje!! De deksel viel laatst keihard dicht ( combinatie van bier en het late tijdstip)
Ik kan niet anders dan tevreden zijn
 
Met enorme verbazing lees ik dit topic en de start post. Laat ik voorop stellen dat ik niemand wil afzeiken en dat door gebrek aan intonatie het wat rauw op het dak komt, maar als ik de start post lees vraag ik me heel erg af of je weet wat BBQ'en is en wat er op de markt is. Zeggen dat een weber weg roest is echt onzin (by lack of better wording). Die dingen zijn gecoat en kun je decennia buiten laten staan en gebruiken.

Je wilt in een Ferrari rijden, maar weet niet hoe een goede VW Passat rijdt. Je keuze laten afhangen van een goedkope kamado (en die dingen zijn niet duur omdat ze hip zijn, maar omdat ze zo goed zijn) lijkt mij de slechtste keuze die je kunt maken. Koop een weber 57 OT en heb daar veel plezier mee, leer veel, Q veel en koop over 2 jaar een echte kamado

Just my 2 cents
 
Met enorme verbazing lees ik jou reactie Holkers, je zegt dat je niemand wil afzeiken maar ga je het toch vervolgens gewoon doen, ik weet niet waar jou frustratie vandaan komt, maar gelukkig geldt dit niet voor de meerderheid van de deelnemers op dit forum.

Als je zo gefrusteerd raakt van het lezen van deze thread, hou dan gewoon op met lezen en ga door naar de volgende. maar ga aub niet zinloos reageren en als je een uitlaatklep nodig hebt lijkt dit forum mij niet de juiste plek om hier je gal te spuwen.

PS. mijn Weber is door de jaren heen gewoon gaan roesten, maar dit is niet de voornaamste reden waarom ik overweeg en kamado te kopen.

Voor de rest ga je maar lekker ergens anders azijn-zeiken het is jammer dat ik geen ignore knop heb, ik heb na deze post ook gewoon geen zin meer om op jou verder te reageren.
 
OK, nu ga ik ingrijpen. Snood, Holkers verwoord iets uitgebreider wat ik ook al aangaf.

Je zet weber neer als een soort B merk dat wegroest. De ervaring van iedereen hier op het forum is anders. Mijn weber staat al 10 jaar in de tuin zonder hoes en is nog in tiptop conditie. Heb je roest binnen die 10 jaar dan vervangt weber netjes het onderdeel dat niet OK is.

Als je je goed inleest in de materie dan komen bijna alle Chinese modellen bij Auplex en consorten vandaan en hebben dus de zelfde manco's. Dus je hebt de toplaag die je niet wilt kopen en een onderlaag die goedkoop is maar waar risico's aan zitten wat constructie, garantie en dergelijke. Die keuze is verder aan jou. Maar als iemand zich dan verbaast over hoe je besluit tot stand komt en dan zo terugkomen is juist niet de manier hoe we het hier willen op het Genootschap en dit wordt dus ook niet op prijs gesteld. Zie dit als een waarschuwing!
 
SnOoD zei:
Met enorme verbazing lees ik jou reactie Holkers,

Ik denk dat je hem niet opvat zoals de reactie bedoeld is. Tussen de regels door zie ik gewoon een goedbedoeld advies.

Dat webers kunnen roesten lijkt me logisch, als het emaille ergens beschadigd is, dan is het zo gebeurd, maar je hebt ook garantie.

Verder zal niemand je ervan weerhouden om een goedkope kamado te kopen, maar er kunnen zeker bepaalde (service) risico's aan kleven, maar het kan ook net zo goed helemaal prima zijn.

Ik ben het met je eens dat de gevestigde populaire kamadomerken prijzig zijn. Vergelijk de kostprijs van een kleipot maken met de kostprijs van een stuk plaatstaal in een vorm rammen. Kleipot zal wel duurder zijn, maar toch geen factor 10.
Daar zit dus wel degelijk een stukje exclusiviteit (dus mindere aantallen, dus in verhouding nog duurder), natuurlijk ook wel kwaliteit (al is het maar de temperatuur range waar je met een kamado mee kunt werken),  maar ongetwijfeld ook een berg marketing.

Het punt is, BGE en dergelijke hebben zich bewezen. Aan de andere kant, zo veel meer betalen voor de ene of de andere klei barbecue, is ook wel een beetje vertrouwen afkopen.

Ik ben benieuwd wat je gaat beslissen, en hoe de gemaakte keuze gaat bevallen.

Ik zou toch ook, al is het maar voor de lol, ondanks wat ik hierboven schreef, t?ch naar een echte BGE kijken. Heb ik laatst ook gedaan en het ziet er toch wel erg netjes, kwalitatief en afgewerkt uit, in vergelijking met de Chinezen die ik gezien heb. Gewoon niet naar het prijskaartje kijken, met pin betalen (dan zie je het geld niet), en meenemen
 
ok ok , laten we er maar over ophouden,  :p zal het wel verkeerd begrepen hebben dan.. aan welke temperatuur ranges moet ik ongeveer denken hoe heet wordt het? ik heb al wat tripjes gepland naar intratuin (die verkoopt BGE) naar HGB trading, die verkoopt BBQ USA (waarschijnlijk chinees)

ik wil eigenlijk ook nog naar de black bastard kijken (10 jaar garantie wel chinees maar via een NL verkooppunt) en de kamado Joe maar heb nog niet gezien in welke winkel ik deze 2 kan bekijken.

 
SnOoD zei:
aan welke temperatuur ranges moet ik ongeveer denken hoe heet wordt het?

Ik kan niet voor alle kamadobezitters spreken (heb er zelf ook geen) maar voor zover ik weet en van de zijlijn ervaren heb (monolith in dit geval) is dat je overal tussen de 85 en 350-400 graden de temperatuur stabiel kunt houden.
Ter vergelijk, met mijn ketelding zit het regelbereik meer tussen de 120 en 300 graden. Kouder lukt wel, maar krijg ik niet stabiel/constant (kan nog aan mij liggen ook natuurlijk), warmer lukt ook, maar over langere duur constant wordt ook lastiger.

Is het trouwens iemand ooit opgevallen dat een BGE deksel boller lijkt dan de chinese kamado deksels, die wat meer afgeplat lijken te zijn?
 
Ik heb zelf een Black Bastard en die bevalt mij zeer goed, ze hebben veel van de slechte punten van de chinezen aangepast.

Mijn mening is wel dat je beter eerst kan groeien vanaf een standaard weber oid naar een smoker (WSM bijv) en als je dat allemaal doorhebt gaat kijken naar een kamado. Je snapt veel beter wat je aan het doen bent en ook waarom,  als je eerst ervaring hebt met een standaard smoker ed.
 
Ik snap alle commotie maar iedereen heeft een andere beurs.  In mijn geval..... Voor de prijs van een bge kan ik veel chinese eitjes kopen ( 400 euro) misschien meer geluk dan wijsheid en garantie heb je niet nodig als er ook niks aan de hand is   had ik toen 1800 euro over had ik waarschijnlijk ook voor de veilige (re) keuze gegaan.  Lees bge of diverse.  iig succes met de zoektocht en je mag altijd bij mij thuis komen checken
 
Kamado, bge, weber en cobb allen te zien/ te koop bij Nijhof baarn. Ik heb al 13 jaar een WGA en een jaar of 10 een one touch en die zijn op wat pitjes na nog prima. De ome touch staat het jaar rond buiten onder een hoes. Inmiddels een gbs aangeschaft van de week. Maar de one touch krijgt gewoon nog een 2e leven bij vrienden
 
Je moet doen wat je wilt hoor en het hangt ervanaf wat je wilt bereiken op de Q. Maar je moet er rekening mee houden dat je over een paar jaar mischien meer wilt met grotere stukken vlees, pizza's of andere dingen. Volgens mij heb je dan minder mogeijkheden dan wanneer je een OTP 47 hebt. Als ik jou was zou ik daar mee beginnen. Als die is weggeroest kun je altijd nog een keramische kopen maar dan weet je wat je ermee wilt en kunt.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat geld voor jou geen issue is (ik kan niet op je bankrekening kijken). Dan nog zou ik ervoor gaan om een grotere kamado te nemen.

 
Heb een iets luxere weber premium besteld en ga wachten tot ik een medium of large ei tegenkom in een mooie aanbieding ik ben bij loods 5 geweest waar ze een kleine Black bastard hadden staan wel een mooi bbq maar deze is echt te klein voor mij daar past geen hele plofkip op denk ik . :p
Geduld is een schone zaak
 
Weet je wat ik zo typisch vind? Mijn kogel q is 57cm, en eigenlijk vind ik dat een fijne maat om mee te werken. Zelfs bij een paar hamburgers bakken vind ik het fijn om ze eerst rustig op te laten warmen weg van de kolen en daarna afgrillen, wat makkelijk is met die ruimte, om eens wat te noemen.
Maar in de wereld van de keramische barbecues staat een 57cm roosterdiameter ongeveer gelijk aan erg groot.
Apart fenomeen :)
 
Dat komt omdat jij bij indirect een deel van je rooster niet kunt gebruiken en wij wel Dennis ;)
 
Ik kan indirect wel mijn gehele rooster gebruiken, want ik heb geen weber kogel, maar een kogel q waar w?l over is nagedacht  ;)
 
Ow, zo'n ding ;) Ik heb altijd een OTG 57 cm gehad en nu een BGE-L en ik mis de ruimte niet echt. Een heel enkele keer misschien, maar ddan steek ik de OTG aan, die staat er al een hele tijd werkloos naast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan