BasBQ
Beef en Steak

Begin van een mooie PP dag

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Vandaag in goed gezelschap als ik alles zo lees, ook maar weer eens aan een PP begonnen. Volgende week een feestje voor vrienden voor de verandering en aangezien ik de WSM dan voor ribbels nodig heb, besloten om dit weekend alvast de PP voor te bereiden.

Gisteren bij de Makro even 3 procureurs gescoord, welke gelukkig blijkbaar in de aanbieding waren. Bij elkaar ruim 8kg wat we weer in een hoop lekkers gaan veranderen. De WSM moet toch aan voor een lange sessie, dus dan maar tegelijk meteen een klein voorraadje maken leek mij een goed plan.

Voor het naar bed gaan heel klein beetje schoongemaakt en daarna voor de nacht in een droge pekel van enkel fijn zeezout.
20130830_235712.jpg


Vandaag om 7.30 uit het mandje en de boel klaar maken. Zag hier dat iemand (zal niet zeggen wie Geert ;) ) toen al zijn procureur op de WSM had, terwijl ik nog mijn sokken aan moest trekken.
Na het afspoelen en droogmaken de procureurs nog even met grof gemalen 4-seizoenen peper bewerkt en om 8.30 was het dan ook hier zo ver en ligt de boel lekker langzaam te roken. Kolenmand voor 2/3 gevuld met kokosbriketten en zeer ruim bestrooid met deze keer hickory snippers die ik nog ergens in een hoekje had gevonden. Temperatuur voor de Q ingesteld op 125 graden en het lange wachten kan beginnen :)

13779314045551.jpg
 
Ook al zo lekker bezig.
Volgens mij is het PP weekend.
 
structor zei:
Succes met je run Danny, zie ik nu dat jij en Geert een zelfde statiefje hebben?
Haha....dat klopt Emiel!

Bij de vorige meating had Geert zijn setje bij en toen had ik dat statief bij hem gezien. En ik herinnerde mij dat ik ergens in een verre verborgen hoek ook nog ergens van die oude bouwlampen had staan met zo'n zelfde statief. Dus toen was 1+1 plotseling 2, maar eerlijk is eerlijk het idee heb ik dus gejat van Geert :)
 
Succes met je PP run Danny!
Enne....beter goed gejat dan slecht uitgevonden  :D
 
Is wel verschrikkelijk handig zo'n statief succes met je PPork.
 
Hoe laat eten we ;D
 
Succes Danny!
 
El Fumarole zei:
Hoe laat eten we ;D
Haha.....helaas mag ik het ook niet eten, want het is voor volgende week bedoeld. Snoepen zal ik natuurlijk wel stiekem, maar van een groot deel moet ik afblijven :(
 
DanBras zei:
Haha.....helaas mag ik het ook niet eten, want het is voor volgende week bedoeld. Snoepen zal ik natuurlijk wel stiekem, maar van een groot deel moet ik afblijven :(
Danny, hoe bewaar jij de PP's tot volgend weekend?
Pull je ze nu al en meng je ze ook nu al met eindsaus?
 
Kleine update van eigenlijk al een uur geleden :)

Merk dat de DigiQ dit keer toch moeite heeft om de ingestelde temperatuur te bereiken. Heb het al verlaagd naar 120 graden maar de temperatuur komt niet boven de 116 graden uit. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat ik oude briketten van de vorige keer (2 maanden terug!) gemixed heb met nieuwe. Volgende keer dus niet meer doen.
Om het 'probleem' te verhelpen de andere luchtschuiven onderin ook iets open gezet en nu komt de temperatuur wel tot de gewenste instelling.

Na 5 uur en een aantal keren sprayen begint het er al goed uit te zien. Kerntemperatuur staat op 74 graden dus we hebben nog even te gaan. In het kader van experimenteren ??n van de biggetjes in alufolie ingepakt om te zien of dat een positieve uitwerking op het eindresultaat heeft. Nu op naar de 88 graden :)

13779458923741.jpg
 
RedFox zei:
Danny, hoe bewaar jij de PP's tot volgend weekend?
Pull je ze nu al en meng je ze ook nu al met eindsaus?
Geert, ik pull ze wel maar meng nog niet met de eindsaus. Dat doe ik meestal pas als ik de PP ga gebruiken.

Een groot deel portioneer ik op gewicht en gebruik de FoodSaver om het te bewaren. Mijn ervaring is dat met PP wat langdurig verhit en gerookt is, dat je dit vacuum met gemak minimaal een week in de koelkast kan bewaren.
Ik verwacht toch ook wel een behoorlijke berg aan overschot te hebben, dus ik zal er toch ook van kunnen eten en een deel gaat vacuum de vriezer in.

Dus eigenlijk heb ik helemaal geen reden om zielig te doen in de andere PP posts ;)
 
Ziet er goed uit. Ik ben er iig al achter dat ik een smoker nodig heb ;-)
 
DanBras zei:
In het kader van experimenteren ??n van de biggetjes in alufolie ingepakt om te zien of dat een positieve uitwerking op het eindresultaat heeft. Nu op naar de 88 graden :)
Hoe is het afgelopen Danny?
 
Ziet er prima uit Danny, wil ook nog een keer een run met en zonder inpakken naast elkaar doen. Ik heb nog steeds het idee dat een old skool run een makkelijkere te pullen Pork oplevert.
 
structor zei:
Toevallig geen regenwater onderin de WSM? Dat was bij mij een keer een reden dat ik de boel haast niet op temperatuur kon krijgen  :-[
Nope.....kurkdroog.
De WSM (incl. alle andere Q's) staat bij mij permanent onder een afdakje met de hoes er over heen. Met harde wind en regen komt er wel wat nattigheid op de hoes, maar onvoldoende om hele plassen te veroorzaken.

Denk dat het echt met de oude briketten te maken heeft; een andere verklaring heb ik niet, aangezien het weer nu niet dusdanig koud is dat dit de oorzaak kan zijn.
 
Even een tussentijdse update voordat het grote pullen gaat beginnen. Zoals ik wel verwacht had knalde de ingepakte procureur als een speer door de zone heen en deze tikte de 88 graden aan rond 16.00u, dus na slechts 7.5 uur in totaal.

Voor de meting van het ingepakte experiment had ik een oude Weber draadloze thermometer met foodprobe gebruikt en een dubbele controle met de snelste Thermapen in omloop bevestigde dat het echt zo was.

Aangezien we nog naar een verjaardag in de buurt moesten gaan, besloten deze procureur in twee?n te snijden en de helft aan onze gastheer/gastvrouw kado te doen samen met wat SBR.
De rest weer ingepakt en in een piepschuimen B&S-doos laten rusten totdat we terug zouden zijn.

De twee andere procureurs stonden nog op 78 graden dus de DigiQ in rampmode ingesteld, zodat wanneer de temperatuur van 88 graden bereikt werd de temperatuur van Q naar hetzelfde niveau verlaagd zou worden en het vlees dus alleen nog op dezelfde temperatuur zou blijven. Dit om te voorkomen dat de temperatuur te ver zou door schieten.

Rond 18.00 tussendoor nog even terug gekomen om te controleren en het vlees te draaien. Temperatuur stond nu op 85 graden, dus we kwamen dichterbij. In ruim een half uur veranderde er verder niets, dus weer terug naar het verjaardagsfeestje.

Iets later dan gepland pas om 21.10u terug en tot mijn verbazing staat het vlees nu pas op 86 graden, terwijl de DigiQ wel al de temperatuur van de Q had terug gebracht tot 107 gaden. Beetje verdacht dat er in 3 uur tijd maar 1 graad stijging is geweest, dus opnieuw de Thermapen op een paar verschillende plekken zijn werk laten doen. En deze geeft aan dat het vlees wel degelijk netjes rond de 88 graden zit. Even opnieuw met de foodprobe van de DigiQ lopen klooien en nu loopt deze wel netjes door naar de 88 graden. Vermoedelijk heeft de tip van de probe net in een stukje vlees gezeten o.i.d. waar de temperatuur niet hoger dan de 86 gaden kwam.
Maar goed, killplug in de WSM, ventilatie bovenop dicht, vlees eraf en inpakken om nog een uurtje te rusten.

Eerste conclusie; de ingepakte procureur die in 7.5 uur klaar was heeft een mooie maar lichte kleur, maar eigenlijk geen bark. Buitenkant is zelfs zo zacht als de kont van een baby en er laten met het oppakken met tang en handschoen snel stukken los (geen foto).
De andere twee procureurs die maar liefst ruim 12.5 uur op de Q hebben gelegen hebben een veel mooiere diepe donkere kleur en dit is ook echt een bark. Zo ziet het eruit, zo voelt het en zo ruikt het. Let wel, ik gebruik voor mijn PP geen basting saus o.i.d. en enkel peper als rub. Het uiterlijk is dus puur het vlees en de twee niet ingepakte versies winnen op dit punt met gemak van de wel ingepakte versie.

13779782579541_1.jpg


Zo meteen volgt weer een update nadat we de we laatste twee hebben kunnen pullen en de structuur en smaak hebben kunnen vergelijken met de eerste.
Wordt vervolgd...... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan